NextoN Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hei. Jeg begynner i lære i morgen. Iløpet av dette året kommer jeg ikke til å tjene mer enn 39 997, har jeg da rett på frikort? Har fått inntrykk at det er bare for studenter å skoleelever. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Tror frikortet bare gjelder ungdom opp til 18 År http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO http://www.skatteetaten.no/Templates/Emne....;epslanguage=NO Endret 10. august 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Hørte nettopp med en som er i lære, slik som jeg forstod det har han frikort helt til han har tjent 40 000. Men om det stemmer er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Sjekk med skatteetaten om ditt tilfelle. bakdelen med frikort er at du må betale skatt på det du tjener over frikortbeløpet. Så på en av sidene jeg linket at skoleungdom og studenter kan ha frikort så om du er lærling og er over 18 så bør du kunne få frikort og gå som student. Endret 10. august 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Skjønte ikke helt hva du mente med bakdelen? Mener du at når jeg har tjent over 40 000, da må jeg betale skatt? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Fra skatte etaten "Kjem du til å tene meir enn fribeløpet , må du skaffe deg eit vanleg skattekort. Viss du ikkje leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgivaren trekkje 50 prosent skatt av inntekt som er over fribeløpet" edit; "bakdelen" var litt feilformulert/feil ordbruk , men som jeg tenkte er at du vil betale ganske mye mer i skatt pr lønning på det du tjener over frikort beløpet enn om du fordeler skatten helt fra første lønning (høy skatteprosent på beløpet over frikort grensen) . Alt i alt kommer det av hvor mye du evt. kommer til å tjene over frikortbeløpet om det passer med frikort eller betale vanlig skatt helt fra starten. Endret 10. august 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Er ikke noen skatteekspert men ta kontakt med skatteetaten for å få hjelp for å finne ut om du får frikort som lærling.. Endret 10. august 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Det betyr ingenting uansett, du må betale like mykje i skatt. Om du kjem til å tene over 40 000 kan du like godt få deg eit skattekort med ein gang så får du like mykje inn på konto heile året. Har du skattekort, betaler 5000 i skatt og tener 40 000 så får du 5000 igjen på skatten neste år. Har du frikort, betaler 0 i skatt og tener 40 000 får du ingenting igjen neste år. Endret 10. august 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå