Gå til innhold

Tabula Rasa - Noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Jepp det mener jeg helt seriøst. Vennligst nevn 1 spill som har hatt suksess etter WoW, og med definisjonen av suksess mener jeg da at de har en solid spillerbase og faktisk tjener gode penger på spillet.

 

Etter min mening har MMO'er som har under 1% av spillerbasen til det globale MMO markedet feilet hardt.

Jeg vil ikke si det slikt. Vil heller si at det er viktig for et MMO å ha en solid spillerbase og et godt community, noe blant annet EVE har.

Et MMORPG-spill trenger ikke 10 millioner spillere for å gjøre det godt, og være et godt spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp det mener jeg helt seriøst. Vennligst nevn 1 spill som har hatt suksess etter WoW, og med definisjonen av suksess mener jeg da at de har en solid spillerbase og faktisk tjener gode penger på spillet.

 

Etter min mening har MMO'er som har under 1% av spillerbasen til det globale MMO markedet feilet hardt.

Jeg vil ikke si det slikt. Vil heller si at det er viktig for et MMO å ha en solid spillerbase og et godt community, noe blant annet EVE har.

Et MMORPG-spill trenger ikke 10 millioner spillere for å gjøre det godt, og være et godt spill.

 

Er derfor jeg også brakte opp EVE som et eksempel på et godt alternativ til WoW. EVE har fått seg en solid spillerbase ved å gi ut et produkt mange falt for. EVE kom dessuten ut 6. mai 2003 som er FØR WoW.

 

Jeg holder derfor ved påstanden min, selv om dette spinner litt OT nå.

Lenke til kommentar
Enda et floppet MMO er jeg redd for. :p

 

Alt som er ute etter WoW av MMO'er har totalt feilet så det finnes ikke spillere. Eneste sjansen er de som akkurat skal til å komme ut, i håp om at de er gode nok til å få en solid spillerbase.

 

EVE Online er vel egentlig det eneste reelle alternativet til WoW, om du er fan av romskip og den greia der.

 

Mener du seriøst at det ikke har kommet noen MMO'er siden WoW som ikke har feilet? Seriøst?

 

Jepp det mener jeg helt seriøst. Vennligst nevn 1 spill som har hatt suksess etter WoW, og med definisjonen av suksess mener jeg da at de har en solid spillerbase og faktisk tjener gode penger på spillet.

 

Etter min mening har MMO'er som har under 1% av spillerbasen til det globale MMO markedet feilet hardt.

 

Tja, Lotro klarer seg veldig bra, City of Villains gjør det vel ikke så utrolig dårlig heller siden det kommer en slags oppfølger. AoC har ikke tapt enda, og det er langt fra sikkert at det vil. Så vil si det går godt med noen av de som er kommet ut etter WoW. Vanguard er vel også påvei tilbake, om de tjener penger har vel de færreste noen anelse om. Men det er hvertfall ikke tvil om at førstnevnte gjør det.

 

Vil vel også legge til at Tabula Rasa får da fortsatt bra med updates og det er jo nyheter rundt det ofte nok, så dødt er det ikke.

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Lotro har 0.9% av andelen spillere av MMORPG spill på verdensbasis. Om dette er veldig bra så må de klare seg med utrolig lav subscription inntekt. Dette betyr også at de blir slått av spillerbasen til det originale Everquest, og samtlige obskure asiatiske MMO'er ingen har hørt om. (Dofus Online?)

 

CoH/CoV har 0.8%. Etter det jeg har hørt er dette spillet en spøkelsesby mer eller mindre.

 

Når det gjelder AoC kan man jo ikke komme til absolutte konklusjoner siden Funcom tviholder på informasjon omrørende aktive subscriptions. Dette i seg selv er vel kanskje et tegn spekulanter kan trekke konklusjoner ut av, men vi får vente og se. Noe enormt stykke av paien tviler hvertfall jeg på at de har/får noensinne.

 

kilde: www.mmogcharts.com statistikk for April. (Litt utdatert kanskje men spillene jeg nevner kan umulig ha ØKT i antall siden april.)

Endret av Jext
Lenke til kommentar

Vel i følge siden du nesten linker til (www.mmogchart.com) så har alle de spillene jeg nevner rundt 100000spillere eller flere, med untakk av Vanguard. Umulig at de har økt? Absolutt ikke, skjønner ikke hvor du tar det fra. Men det får vi vente å se på.

 

Lotro har da også over 200k subs ut fra den siden. Dette er absolutt ikke dårlig, at du har en regel på 1% eller mer for suksess er jo ikke noe problem for selskapene som tjener penger på dette.'

 

 

Men ut fra din forutsetning, så har du nok rett. Det går dårlig med de som lanserer etter WoW. Men tar du det største spillet ut av statistikken så blir den 1% regelen din noe helt annet. Og det er ikke noe grunn til å tru at de 10millionene som spiller WoW skulle spilt noen av de andre spillene heller, kanskje 1million kanskje 2 hadde fordelt seg rundt om wow ikke hadde eksistert. Da ville allikevel 200 vært et veldig godt tall.

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Jext, har du noen anelse om hvor mange MMORPG'er det egentlig eksisterer? WoW ble en gigantisk suksess, men det betyr ikke at alle andre har floppet. LotRO har drevet det meget bra siden starten, og de gir jevnlig ut nye oppdateringer. Det er faktisk bare en liten stund siden vi fikk Book 14, en helt gratis oppdatering med et nytt område, en hobby, mulighet for å prøve forskjellige farger på klærne og så videre. Helt gratis, som sagt. Hvorfor tror du de gidder gjøre noe slikt om det ikke er noen som spiller det? Dessuten får vi en expansion ganske snart vi kan kjøpe i butikken. Dette gir oss enda flere ting å leke med, inkludert nye klasser. Hadde de tapt penger på LotRO hadde de ikke engang tenkt tanken på å lage nye ting. ;)

 

Hva med EverQuest? Det er en stund siden jeg spilte det, men da var EverQuest II aller høyst levende, og jeg mener også de fikk en expansion for en liten stund siden.

 

City of Heroes / Villains ble nylig slått sammen, så nå trenger du bare ett av dem for å få ting fra begge to. Heroes-spillere kan for eksempel lage baser, noe som før kun var mulig for Villains-spillere. Dette er delvis fordi CoH/V begynner å dra litt på årene, og delvis fordi det neste spillet (Champions Online) er under utvikling. Men vil være overrasket om du har problemer med å finne folk i Heroes eller Villains.

 

Dessuten har vi den klassike historien om Vanguard. Det floppet fullstendig da det kom, men ett år senere fikk jeg muilgheten for å komme tilbake og prøve det gratis i en måned i jula. Jeg slo til, og spillet som møtte meg var noe helt annet enn spillet jeg forlot. De har jobbet intenst med det hele tiden, så det var langt bedre enn det var før. Til tross for en dårlig start var det mer populært enn noensinne, så det dør nok ikke med det første.

 

Hva med alle de asiatiske MMORPG'ene? Eller "teller de ikke" fordi mange er gratis?

 

Og det er bare for å nevne noen få av de mest kjente. WoW er og blir den største suksessen i MMORPG'enes historie, men det betyr ikke at alle andre floppet fullstendig.

 

Eller for å ta et lite eksempel fra LotRO: I helgen tok det meg ca syv minutter å sette opp en hel gruppe med seks folk for å ta noen quester. Etter noen timer forlot tre av dem, men det tok fem minutter å finne tre nye og fortsette der vi slapp. Høres det ut som et dødt spill?

Lenke til kommentar

Siden vi har dårlige forutsetninger til å bedømme hvor mye inntekt fra spillere disse MMO'ene trenger i det lange løp for å overleve, og for å fortsette å levere kvalitetsinnhold som er nødvendig for å beholde spillerne, kommer det an på definisjonene suksess og flopp ved sjangeren.

 

Jeg mente ikke å antyde at kvaliteten på disse spillene er sub-par det av flaggspipet i sjangeren, jeg har selv spilt Lotro, Vanguard og AoC. Det jeg påpekte var at ifølge markedsandelen til Lotro så er det ca 140.000 spillere aktive i dag. Om dette fører til tomme servere eller ikke kommer jo helt an på serverparken de har satt opp, hvilke deler av spillet som er aktive etc. Funcom sa jo f.eks at alt over 400.000 spillere var suksess, og alt under ble til tap. Store forskjeller i kostnadene på disse spillene tho.

 

Jeg ser bare positivt i at MMO spill overlever og klarer å levere expansions, men alle spillene som har kommet ut etter WoW har blitt nisje spill for en veldig begrenset spillerbase. Denne "boomerang" effekten av at massivt med spillere prøver spillet, for å så returnere til WoW med en liten del blivende igjen er det jeg håper kan forandre seg snart.

 

Så floppet eller ikke, spillene har hvertfall blitt utsatt for dette fenomenet. Nå begynner jeg å miste sammenhengen i posten min så ender det her. :)

 

EDIT: Regnestykket fra lotro kommer fra ca 16.000.000 totale MMO spillere på verdensbasis i dag, *0.9% som er Lotro sin markedsandel.

Endret av Jext
Lenke til kommentar
Funcom sa jo f.eks at alt over 400.000 spillere var suksess, og alt under ble til tap. Store forskjeller i kostnadene på disse spillene tho.

 

Funcom sa at over 100,000 spillere var nok til å få ting til å gå rundt..

 

Men nå sklir denne tråden ut, da hovedfokus var om TR var noe å satse på.

Lenke til kommentar

Syns ikke du skal være redd for å teste ett spill selv om det ikke har like mange spillere som wow. Som regel finner du alltid noen å spille med, selv om du kanskje ikke har like mange å velge mellom som i wow.

 

Selv om disse sidene som mmogchart.com osv.. gir en pekepinne på populasjonen i et spill, så må du ikke stole på disse 100%, bare så det er sagt. La oss ta vanguard som et eksempel, de hadde kort tid etter release mistet store deler av brukerbasen sin, men dette stoppet ikke utviklerne fra å komme ut med oppdateringen, og som nå i det siste, har hatt en økning i brukerbasen, eller dette er værtfall hva som blir sagt.

 

Spilte selv TR når det kom ut, kom til lvl 25 eller noe slik, og da sa det stop for min del, ikke det at spillet var dårlig, men jeg tror jeg rett og slett lider av å bli fort utbrent på spill, så syns du TR ser interessant ut, test det.

 

For tiden spiller jeg EVE, er vel det eneste spillet de siste årene jeg faktisk greier å holde meg til i en periode.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...