Gå til innhold

BK: Oppfriskning av gammelt bilde.

atlef

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har i det siste prøvd meg på å fikse på noen gamle bilder for min mor. Disse er skannet inn på 600dpi og redigert med gimp.

Ville satt pris på litt tilbakemelding/kritikk på arbeidet. Har jeg gjort for mye, eventuelt hva kan gjøres bedre?

Er selv meget fornøyd siden jeg ikke er noen dreven "gimper", (ikke photoshopper). :-)

Orginal: 6268.jpg

Gimpet: 6269.jpg

atlef.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo. Jeg har i det siste prøvd meg på å fikse på noen gamle bilder for min mor. Disse er skannet inn på 600dpi og redigert med gimp.

Ville satt pris på litt tilbakemelding/kritikk på arbeidet. Har jeg gjort for mye, eventuelt hva kan gjøres bedre?

Er selv meget fornøyd siden jeg ikke er noen dreven "gimper", (ikke photoshopper). :-)

Jeg synes originalen er bedre enn den redigerte, den redigerte har alt for mye kontrast, og høylysene er altfor lyse. Selv på den originale versjonen er det utbrent i høylysene, så det er mulig du har justert levels for lavt ved innscanning. Jobber du på kalibrert skjerm? Hvis ikke er jeg redd du ødelegger mer enn du oppfrisker på disse bildene. Hudtonene er helt ødelagt i den redigerte versjonen.

Jeg tok en kjapp runde i Photoshop, der justerte jeg sortnivået i levels, dempet kontrasten litt med curves og skarpet opp bildet med highpass-filter, da ble resultatet slik:

post-7280-1218392424_thumb.jpg

Bare si i fra om du ønsker at jeg skal fjerne det igjen...

Edit: ellers gjør du deg selv en tjeneste om du scanner slike bilder i farger, da får du tre fargekanaler du kan jobbe med, og du kan enkelt fjerne gulstikk eller annet fargestikk i bildet før du konverterer til sorthvitt. Jeg bruker levels til å fjerne det, ved å sette sort og hvitpunkt i hver kanal individuelt. I 99 av 100 bilder er fargestikket nesten helt borte da.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding.

Er vel litt glad i å få skarpe bilder, og legge det gamle der det hører hjemme, i fortiden. Og som sagt er dette mitt første forsøk på å retusjere et gammelt bilde.

Nei, jeg har ikke en kalibrert skjerm, tror jeg. Når det gjelder skanning, burde jeg skanne med farger selv om det er sort/hvitt?

Og hvordan er det med fremkalling av dette, blir det bedre med myke kontraster eller?

Og det er helt ok at du gir meg et eksempel, og du kan bare la det ligge.

Beklager at jeg ikke la bildene her på forumet. Skal huske det til senere.

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar
Når det gjelder skanning, burde jeg skanne med farger selv om det er sort/hvitt?
Ja, da kan du som sagt fjerne fargestikk før det gjøres sort-hvitt, og det blir penere på print.

Og hvordan er det med fremkalling av dette, blir det bedre med myke kontraster eller?
Jepp... (Jeg jobber i fotobutikk, der jeg bl.a. behandler bilder som dette nettopp for print. Bildet du har lagt ut er forøvrig ganske soft, en liten oppskarping kan være på sin plass. Til print kan du også med fordel skarpe opp litt mer enn du ville gjort bare til skjermvisning.)
Lenke til kommentar

ja du dro kanskje litt hardt i spakene, innimellom skal grått være grått (noe jeg ikke er noe fan av)

men du inspirerte meg til å prøve noe moro noe, håper det er greit at jeg leker litt med bildet :) men se her du må jo få se.

Versjon 1.

post-147000-1218460052_thumb.jpg

Versjon 2. (enda mindre opacity på farge lagene.)

post-147000-1218460266_thumb.jpg

Dette er mitt første forsøk på farging av B/W (S/H) bilder men jeg syns det ble litt kult,

PS: hud er nesten umulig.

Photoshop for the win... (ingen tutorial var brukt.)

Lenke til kommentar

Utrolig bra utført.

Det er helt iorden at du leker med det. Dette gir meg bare flere inspill på hva som faktisk kan gjøres med eldre bilder.

Håper du ikke har noe imot at jeg laster dette ned og presenterer det for de som figurerer i bildet?

atlef.

Lenke til kommentar
Utrolig bra utført.

Det er helt iorden at du leker med det. Dette gir meg bare flere inspill på hva som faktisk kan gjøres med eldre bilder.

Håper du ikke har noe imot at jeg laster dette ned og presenterer det for de som figurerer i bildet?

atlef.

Bare å gjøre.

Lenke til kommentar
Digital colorering/tinting. Ikke dumt det eksemplet der.

Takker, "me, dids good?" :D

Om man ser nærmere så ser man mye små pirk, men jeg gjorde det litt for kjapt med litt for stor brush.

Did I mention it was my first time... (Den som ler av denne setning er en perv, men jeg skjønner deg godt.)

Om du prøver dette selv så vill du fort merke at skygger bør man ikke tusje noe særlig over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...