Gå til innhold

Kommer ikke lenger enn til 416 bus speed med Q6600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppimot 50 grader idle er jo ganske høyt, og den stiger en del under load. Så det er kansje derfor du får bluescreen siden cpuen blir overopphetet. Idle temp betyr ingenting, det er load temps som man bør passe på. Følg med på temperaturmålingene mens du starter prime og se hva tempen blir. Hva står det på blåskjermene? Hvis pc'n starter på nytt med en gang blåskjermen dukker opp kan du forandre på en innstilling som gjør at blåskjermen forsvinner som gir deg tid til å lese av. Høyreklikk på min datamasking og trykk egenskaper. Velg deretter fanen avansert, og trykk innstilinger under oppstart og gjenoppretting. Under systemfeil huker du vekk krysset i start på nytt automatisk.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Abba91:

Eldre MSI K8N kort er kjent for å være trøblete når det kommer til klokking. Prøv å sett HT til 4x, vcore til 1,4, reduser minnefrekvensen fra 200 til 180mhz og prøv da. Funker det fremdeles ikke kan du prøve å sette PCI-E Clok fra 100mhz til 105mhz. Funker det fremdeles ikke kan du gjøre det manuelt i windows, men prøv første nevnte fremgangsmåte.

 

manidress:

Hvis du vil sjekke om det er FSB wall er det jo så enkelt som å senke multiplieren på cpuen til 6x og prøve å øke FSB over 420. Starter det fortsatt ikke er det mest sannsynlig hovedkortet som holder igjen, enten i form av FSB hull eller FSB wall. Er det FSB hull kan det, hvis du er heldig funke om du setter den enda litt høyere opp. Funker det derimot med FSB over 420 med en cpu multiplier på 6x, så har du et problem en annen plass.

 

 

Gjorde det du sa, men funket ikke.. Samme problemet, skjermkortet støyer og jeg får ikke no bilde på skjermen og BIOS må resettes... Men en ting jeg lurte på, skulle CPU multiplieren være på x11?? og hvordan gjør man det manuelt i windows??

Lenke til kommentar
Abba91:

Eldre MSI K8N kort er kjent for å være trøblete når det kommer til klokking. Prøv å sett HT til 4x, vcore til 1,4, reduser minnefrekvensen fra 200 til 180mhz og prøv da. Funker det fremdeles ikke kan du prøve å sette PCI-E Clok fra 100mhz til 105mhz. Funker det fremdeles ikke kan du gjøre det manuelt i windows, men prøv første nevnte fremgangsmåte.

 

manidress:

Hvis du vil sjekke om det er FSB wall er det jo så enkelt som å senke multiplieren på cpuen til 6x og prøve å øke FSB over 420. Starter det fortsatt ikke er det mest sannsynlig hovedkortet som holder igjen, enten i form av FSB hull eller FSB wall. Er det FSB hull kan det, hvis du er heldig funke om du setter den enda litt høyere opp. Funker det derimot med FSB over 420 med en cpu multiplier på 6x, så har du et problem en annen plass.

 

 

Gjorde det du sa, men funket ikke.. Samme problemet, skjermkortet støyer og jeg får ikke no bilde på skjermen og BIOS må resettes... Men en ting jeg lurte på, skulle CPU multiplieren være på x11?? og hvordan gjør man det manuelt i windows??

Kan du ikke bare gjøre det i bios?

@Brian:

Det står iron_driver_not_less, og hvis jeg har satt ned speeden på cpu-vifta på for lav speed så står det noe med uguru der også.

Men jeg får ikke bluescreen i 3dmark, der skrur pcen seg bare rett av.

Endret av manidress
Lenke til kommentar
Gjorde det du sa, men funket ikke.. Samme problemet, skjermkortet støyer og jeg får ikke no bilde på skjermen og BIOS må resettes... Men en ting jeg lurte på, skulle CPU multiplieren være på x11?? og hvordan gjør man det manuelt i windows??

 

Det du kan gjøre er å øke FSB i windows istedet ved å bruke et program. Jeg hadde et lignende problem som deg på mitt gamle MSI kort, og det visste seg å være en bug med kortet. Klokka jeg opp FSB i windows derimot kunne jeg klokke en del lengre. Du setter da alt av innstillinger klare i bios slik at det eneste du gjør i windows er å øke FSB. Sett ned HTT multiplieren, og redusere minnefrekvensen osv. Last ned for eksempel clockgen, og prøv å øke FSB ett hakk eller to over det hovedkortet ditt nekter å starte på. Funker det da har du funnet problemet.

 

 

Kan du ikke bare gjøre det i bios?

@Brian:

Det står iron_driver_not_less, og hvis jeg har satt ned speeden på cpu-vifta på for lav speed så står det noe med uguru der også.

Men jeg får ikke bluescreen i 3dmark, der skrur pcen seg bare rett av.

 

Sikkert på at du leste av riktig? Den feilmeldingen der har jeg aldri hørt før, og heller ikke google. Men fortsatt mener jeg du bør sjekke temperaturene under last. Jeg tipper grunnen til at den slår seg rett av under 3dmark er fordi den blir for varm og slår seg rett av for å unngå skade på hw. Siden du hadde 40-50 grader idle på luftkjøling, vil det si at du ikke har mye margin på load temperaturen før det begynner å bli for varmt.

Lenke til kommentar
Gjorde det du sa, men funket ikke.. Samme problemet, skjermkortet støyer og jeg får ikke no bilde på skjermen og BIOS må resettes... Men en ting jeg lurte på, skulle CPU multiplieren være på x11?? og hvordan gjør man det manuelt i windows??

 

Det du kan gjøre er å øke FSB i windows istedet ved å bruke et program. Jeg hadde et lignende problem som deg på mitt gamle MSI kort, og det visste seg å være en bug med kortet. Klokka jeg opp FSB i windows derimot kunne jeg klokke en del lengre. Du setter da alt av innstillinger klare i bios slik at det eneste du gjør i windows er å øke FSB. Sett ned HTT multiplieren, og redusere minnefrekvensen osv. Last ned for eksempel clockgen, og prøv å øke FSB ett hakk eller to over det hovedkortet ditt nekter å starte på. Funker det da har du funnet problemet.

 

 

Kan du ikke bare gjøre det i bios?

@Brian:

Det står iron_driver_not_less, og hvis jeg har satt ned speeden på cpu-vifta på for lav speed så står det noe med uguru der også.

Men jeg får ikke bluescreen i 3dmark, der skrur pcen seg bare rett av.

 

Sikkert på at du leste av riktig? Den feilmeldingen der har jeg aldri hørt før, og heller ikke google. Men fortsatt mener jeg du bør sjekke temperaturene under last. Jeg tipper grunnen til at den slår seg rett av under 3dmark er fordi den blir for varm og slår seg rett av for å unngå skade på hw. Siden du hadde 40-50 grader idle på luftkjøling, vil det si at du ikke har mye margin på load temperaturen før det begynner å bli for varmt.

 

Thanks Brian :thumbup: virker som du har peil, så skal prøve det imorgen :)

Lenke til kommentar
I biosen fikk du den opp til 235? Hva er alt av andre innstillinger på? Minnefrekvens? HTT? Vcore? Chipsettspenning? Når du klokker med clockgen, klokkes kun FSB opp?

 

I BIOS hadde jeg klokket ned ram'en til 100 mhZ fordi jeg fulgte guiden til Un0kai... Nå sto den på 180 så var nok som skapte forskjellen. Jeg prøvde å sette opp spenningen på det meste, multiplier stod på x11 og HTT stod på 4x(en mindre enn den den stod på)

 

 

I biosen fikk du den opp til 235? Hva er alt av andre innstillinger på? Minnefrekvens? HTT? Vcore? Chipsettspenning? Når du klokker med clockgen, klokkes kun FSB opp?

 

 

I BIOS hadde jeg klokket ned ram'en til 100 mhZ fordi jeg fulgte guiden til Un0kai... Nå sto den på 180 så var nok som skapte forskjellen. Jeg prøvde å sette opp spenningen på det meste, multiplier stod på x11 og HTT stod på 4x(en mindre enn den den stod på)

Lenke til kommentar
Jeg mener når du har senket HTT og minnet osv, så skal det i teorien ikke være noe som holder igjen cpuen fra å kunne klokkes uten å holdes igjen av andre ting. Så lenge den blir matet med nok spenning skal det altså kun stå på cpuen om alt er stilt tilstrekkelig ned.

 

Ok, nå skal jeg skrive alt jeg gjør step by step..

 

først så senker jeg DRAM Mhz fra 200 til 150

så setter jeg HT Frequency til 4x

så setter jeg CPU multiplier til x9

så setter jeg CPU VID(cpu volt?) til 1.400

så setter jeg meory voltage til 2.65

så setter jeg NF4 voltage til 1.60

 

også klokker jeg med clockgen i windows og da kom jeg til 2280 cpu 260 fsb

 

MEN når jeg ser på klokkene i clockgen så før jeg klokker så står det at cpu står på 1808? skal det være riktig?

 

Men nå begynner jeg egentlig å bli drit lei av dette, så vi kan egentlig bare droppe det... skal kjøpe ny processor og hovedkort om noen måneder så jeg kan sikkert klare meg til det :p

Lenke til kommentar
Grunnen er vel kansje fordi du bruker en multiplier på cpu på 9x, er det ikke 11x som er standard på din da? Velg så høy multiplier som mulig, siden det vil gi lavere FSB på samme klokk, altså mindre belastning på hovedkortet og større klokk.

 

Satt multiplieren til 11x og siter nå på 2589 Mhz CPU :) RAM'n ligger på 185 (15 mindre enn default) og systemet taklet 20 minutter med Prime95, CPU'n gikk da ikke over 55 grader...

Lenke til kommentar
Da er det bare å teste om du klarer å klemme litt mer ut av cpuen hvis det går. Hvis ikke kan det være hovedkortet ditt som holder igjen litt, siden jeg stort sett har sett din cpu med høyere klokk enn 2,6ghz.

 

Jeg har 4x512 GB DDR DIMM RAM, så jeg tror nok det er noe av det som holder meg tilbake :p Men som sagt så blir det ny PC snart så dette får holde nå. Takk for all hjelpen jeg fikk av deg da :thumbup::D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...