Gå til innhold

Kommer ikke lenger enn til 416 bus speed med Q6600


Anbefalte innlegg

Det er ikke varmen som er problemet.

Etter jeg har vært i bios/uguru og satt bus-speeden til rundt 416 så restarter pcen også stopper den ved føre boot-screen, og den står der hele tia, til jeg restarter den og går inn i bios også stiler den tilbake til 400 bus speed (3,6Ghz) og volten er på 1,44. His jeg setter volten på mer enn 1,46 så skjer det samme som hvis jeg tar for høy bus speed.

Noen som ikke kommer lenger enn 3,7Ghz.

Kan det være fsb-wall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Det er ikke varmen som er problemet.

Etter jeg har vært i bios/uguru og satt bus-speeden til rundt 416 så restarter pcen også stopper den ved føre boot-screen, og den står der hele tia, til jeg restarter den og går inn i bios også stiler den tilbake til 400 bus speed (3,6Ghz) og volten er på 1,44. His jeg setter volten på mer enn 1,46 så skjer det samme som hvis jeg tar for høy bus speed.

Noen som ikke kommer lenger enn 3,7Ghz.

Kan det være fsb-wall?

 

Det kan være en fsb-wall, men jeg tviler litt på det...

 

Du har prøvd og øke spenningen til chipset?

Lenke til kommentar
Det er ikke varmen som er problemet.

Etter jeg har vært i bios/uguru og satt bus-speeden til rundt 416 så restarter pcen også stopper den ved føre boot-screen, og den står der hele tia, til jeg restarter den og går inn i bios også stiler den tilbake til 400 bus speed (3,6Ghz) og volten er på 1,44. His jeg setter volten på mer enn 1,46 så skjer det samme som hvis jeg tar for høy bus speed.

Noen som ikke kommer lenger enn 3,7Ghz.

Kan det være fsb-wall?

 

Det kan være en fsb-wall, men jeg tviler litt på det...

 

Du har prøvd og øke spenningen til chipset?

hmm, nei jeg har ikke prøvd å øke spenneingen til chipsetet.

Hvor i bios ligger det?

Hva heter det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er ikke varmen som er problemet.

Etter jeg har vært i bios/uguru og satt bus-speeden til rundt 416 så restarter pcen også stopper den ved føre boot-screen, og den står der hele tia, til jeg restarter den og går inn i bios også stiler den tilbake til 400 bus speed (3,6Ghz) og volten er på 1,44. His jeg setter volten på mer enn 1,46 så skjer det samme som hvis jeg tar for høy bus speed.

Noen som ikke kommer lenger enn 3,7Ghz.

Kan det være fsb-wall?

 

Det kan være en fsb-wall, men jeg tviler litt på det...

 

Du har prøvd og øke spenningen til chipset?

hmm, nei jeg har ikke prøvd å øke spenneingen til chipsetet.

Hvor i bios ligger det?

Hva heter det?

 

ip35biosV.jpg

Den spenningen du skal øke er "MCH 1,25v voltage", jeg er ikke sikker på hvor høyt du trenger og sette den, så der må du nesten prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har noe av det samme problemet, når jeg prøver å overklokke min Athlon 3700 så kommer jeg ikke over 235 fsb, hvor i bios ligger det chipset greiene?

Nå har ikke jeg så stor erfaring med amd, men hvem hovedkort har du?

Hvis du skal øke spenningen til hk så ligger det mest sannsynelig der du stiller volten på cpuen.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har noe av det samme problemet, når jeg prøver å overklokke min Athlon 3700 så kommer jeg ikke over 235 fsb, hvor i bios ligger det chipset greiene?

Nå har ikke jeg så stor erfaring med amd, men hvem hovedkort har du?

Hvis du skal øke spenningen til hk så ligger det mest sannsynelig der du stiller volten på cpuen.

 

Jeg har et MSI K8N SLI, netopp kjøpt ny kjøler så er litt kjipt å ikke komme over 235 :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg tror jeg har noe av det samme problemet, når jeg prøver å overklokke min Athlon 3700 så kommer jeg ikke over 235 fsb, hvor i bios ligger det chipset greiene?

Nå har ikke jeg så stor erfaring med amd, men hvem hovedkort har du?

Hvis du skal øke spenningen til hk så ligger det mest sannsynelig der du stiller volten på cpuen.

 

Jeg har et MSI K8N SLI, netopp kjøpt ny kjøler så er litt kjipt å ikke komme over 235 :p

 

Du har selvfølgelig husket og justere ned multiplieren på HT-bussen ned et hakk?

Hvis ikke forklarer det alt...

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har noe av det samme problemet, når jeg prøver å overklokke min Athlon 3700 så kommer jeg ikke over 235 fsb, hvor i bios ligger det chipset greiene?

Nå har ikke jeg så stor erfaring med amd, men hvem hovedkort har du?

Hvis du skal øke spenningen til hk så ligger det mest sannsynelig der du stiller volten på cpuen.

 

Jeg har et MSI K8N SLI, netopp kjøpt ny kjøler så er litt kjipt å ikke komme over 235 :p

 

Du har selvfølgelig husket og justere ned multiplieren på HT-bussen ned et hakk?

Hvis ikke forklarer det alt...

 

Hos meg heter den HT frequency, den pleier og stå på 5, men jeg har den på 4.....

 

Sånn ser det ut i Cell Menu i Bios hos meg:

cellmenuqi2.th.jpg

 

Nedre delen av Cell Menu:

cellmenuvoltei1.th.jpg

 

DRAM kofigurasjon:

dramil2.th.jpg

 

Er det noen som vet hva jeg må stille på? hvis noen kunne guida meg igjennom så hadde det vært kjempe flott :p

 

EDIT: Stilte volten opp på rammen og NF4(hovedkortet?) men har det samme problmet, har et Radeon 4870 kort som freser på når jeg starter pcen og vanligvis så slutter den å frese etter to sekunder og pcen starter opp, men når velger 235 på FSB så freser kortet igang også går det over til en litt mindre fresing og ingenting skjer?! skjermen går ikke på engang. Deretter må jeg resette Bios og pcen kommer tilbake igjenn, har klokket ned minnet og timingsene slik som Un0kai sier i guiden sin....Og når jeg skrur av pcen for å resette BIOS så må jeg holde inne knappen, det må jeg vanligvis ikke når pcen starter opp, så det er som om pcen starter opp, men jeg kan ikke se noe!?.... kan det være noe med skjermkortet?

Endret av Abba91
Lenke til kommentar

Du må faktisk ikke gjøre så utrolig mye for å overklokke CPU'en din.

 

Jeg vet ikke helt hvordan det står til no, så jeg slenger bare ut noe som du kan prøve

 

 

Prøv og still ned Dram Frequency ett hakk (2 hakk vis det ikke virket)

Ta og upp litt på vcore til det du trur du trenger (cpu voltage)

still fsb til 416, går det, kan du prøve 420.

PCI frequency burde du bare ha den på 100.

 

Du kan prøve dette, er ikke sikker på om det vil virke.

Lenke til kommentar
Du må faktisk ikke gjøre så utrolig mye for å overklokke CPU'en din.

 

Jeg vet ikke helt hvordan det står til no, så jeg slenger bare ut noe som du kan prøve

 

 

Prøv og still ned Dram Frequency ett hakk (2 hakk vis det ikke virket)

Ta og upp litt på vcore til det du trur du trenger (cpu voltage)

still fsb til 416, går det, kan du prøve 420.

PCI frequency burde du bare ha den på 100.

 

Du kan prøve dette, er ikke sikker på om det vil virke.

ok takk, men jeg tror egentlig at jeg ikke har stor nok psu, jeg har 500w.

men en OC quad trekker ganske mye!

Lenke til kommentar
Du må faktisk ikke gjøre så utrolig mye for å overklokke CPU'en din.

 

Jeg vet ikke helt hvordan det står til no, så jeg slenger bare ut noe som du kan prøve

 

 

Prøv og still ned Dram Frequency ett hakk (2 hakk vis det ikke virket)

Ta og upp litt på vcore til det du trur du trenger (cpu voltage)

still fsb til 416, går det, kan du prøve 420.

PCI frequency burde du bare ha den på 100.

 

Du kan prøve dette, er ikke sikker på om det vil virke.

ok takk, men jeg tror egentlig at jeg ikke har stor nok psu, jeg har 500w.

men en OC quad trekker ganske mye!

 

Hvorfor i all verden vil du ha fsb'en over 416 i det hele tatt da? er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Abba91:

Eldre MSI K8N kort er kjent for å være trøblete når det kommer til klokking. Prøv å sett HT til 4x, vcore til 1,4, reduser minnefrekvensen fra 200 til 180mhz og prøv da. Funker det fremdeles ikke kan du prøve å sette PCI-E Clok fra 100mhz til 105mhz. Funker det fremdeles ikke kan du gjøre det manuelt i windows, men prøv første nevnte fremgangsmåte.

 

manidress:

Hvis du vil sjekke om det er FSB wall er det jo så enkelt som å senke multiplieren på cpuen til 6x og prøve å øke FSB over 420. Starter det fortsatt ikke er det mest sannsynlig hovedkortet som holder igjen, enten i form av FSB hull eller FSB wall. Er det FSB hull kan det, hvis du er heldig funke om du setter den enda litt høyere opp. Funker det derimot med FSB over 420 med en cpu multiplier på 6x, så har du et problem en annen plass.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Abba91:

Eldre MSI K8N kort er kjent for å være trøblete når det kommer til klokking. Prøv å sett HT til 4x, vcore til 1,4, reduser minnefrekvensen fra 200 til 180mhz og prøv da. Funker det fremdeles ikke kan du prøve å sette PCI-E Clok fra 100mhz til 105mhz. Funker det fremdeles ikke kan du gjøre det manuelt i windows, men prøv første nevnte fremgangsmåte.

 

manidress:

Hvis du vil sjekke om det er FSB wall er det jo så enkelt som å senke multiplieren på cpuen til 6x og prøve å øke FSB over 420. Starter det fortsatt ikke er det mest sannsynlig hovedkortet som holder igjen, enten i form av FSB hull eller FSB wall. Er det FSB hull kan det, hvis du er heldig funke om du setter den enda litt høyere opp. Funker det derimot med FSB over 420 med en cpu multiplier på 6x, så har du et problem en annen plass.

Jeg har prøvd å senke multiplieren til 6x og sette fsb til 420, men neida. Det skjer det samme pisse.

Jeg tror ikke det kan være hovedkortet fordi en kompis av meg kjører samme oppsett som meg, bare at han klarer 3,8ghz fint. Det kan jo selfølgelig være forskjell på chipene da, men jeg tror jeg må ha hatt uflaks med chipen min :( .

Når jeg kjører den på 3,7ghz og tester 3dmark(eller et annet tungt programm) så får jeg ikke bluescreen, pcen bare skur seg rett av med en gang jeg kommer til cpu-testen.

Lenke til kommentar
Du må faktisk ikke gjøre så utrolig mye for å overklokke CPU'en din.

 

Jeg vet ikke helt hvordan det står til no, så jeg slenger bare ut noe som du kan prøve

 

 

Prøv og still ned Dram Frequency ett hakk (2 hakk vis det ikke virket)

Ta og upp litt på vcore til det du trur du trenger (cpu voltage)

still fsb til 416, går det, kan du prøve 420.

PCI frequency burde du bare ha den på 100.

 

Du kan prøve dette, er ikke sikker på om det vil virke.

ok takk, men jeg tror egentlig at jeg ikke har stor nok psu, jeg har 500w.

men en OC quad trekker ganske mye!

 

 

Jaha, vis du trur at du ikke har nok stor PSU til det, hvorfor prøver lurer du på hvordan du får den over 416 da? Vis du selv sier at du ikke har nok stor PSU.

 

Som sakt, er det noe jeg ikke fikk med meg? Og det hjelper deg utrolig lite med å være frekk i forumet, og hvertfall mot folk som hjelper deg.

 

Idiot

Lenke til kommentar

@Peachy: Du har ikke, hjulpet meg, det du sa kan jeg fra før.

@Brian: seffølgelig har jeg følgt med på tempen.

den pleier å ligge på: rundt 50.

og fra 40 og nedover på kjernene.

Ved load er jeg ikke helt sikker egentlig, har prøvd prime95, men da kommer klassikkeren til windows (bluescreen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...