Leif1990 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hei. Oppkjøring nå snart, har litt dårlig td, men prøver å få opp tekst og forklaring under hvert ord. Jeg holder på å skrive, men hadde vært super flott om folk her kunne fylle inn tekst inn der det trengs. Itillegg vil dette jo være til stor hjelp til andre som har oppkjøring. Her er listen: Sikkerhetskontroll oppkjøring. 1.Bremser (kunne forklare og demonstrere) - Bremsekraftforsterker For å sjekke at bremsekraftforsterkeren virker, slå av motoren, så pumper ca. 5 ganger på bremsen, så hvis den virker vil du kjenne at bremsen vil bli hard å trykke inn. - bremsetrykk - bremsekretser - kontrollere skjevtrekk i fart 2. Styring - kontrollere skjevtrekk i fart - servo - dødgang (kontrollere fra utsiden av bilen) - rattlås 3. Dekk - mønsterdybde (sommer/vinter) min 1,6 mm mønsterdybde på sommerdekk, min 3mm mønsterdybde på vinerdekk mønsteret er tettere på sommerdekk. Passer best på tørt/vått føre. Tåler høyere fart enn vinterdekk. - dimensjon (vognkort) - lufttrykk - skille vinterdekk fra sommerdekk 4. Lys (kunne forklare og demonstrere) Påbudt lys foran - parkeringslys - nærlys - blinklys/varsellys - fjernlys Påbudt lys bak - baklys - bremselys - skiltlys - blinklys/varsellys Ikke påbudt men skal vises - tåkelys - ryggelys 5. Sikt - vindusspyler (funksjon/plassering) - vindusviskere (funksjon/kvalitet) - varmetråder - varmeapparat (hvordan få vekk dugg) 6. Sikkerhetsutstyr - innstilling av nakkeputer - kontroll av belter - varseltrekant skal være i bilen 7. Kontroll-lys - oljetrykk - ladelys - temperaturmåler - parkeringsbrems - bremsekretser - ABS - Fjernlys (blåttlys) - Airbag 8. Vognkort - dekkdimensjon - nyttelast - tilatt totalvekt/egenvekt - koplingslast - tilhengervekt - antall personer Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Fikk du alt dette på oppkjørinegn? :S Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Fikk du alt dette på oppkjørinegn? :S Nei, nei, nei. Han skriver jo at han snart skal ha oppkjøring. Det han har ført opp her er en liste, som han sannsynligvis har fått på kjøreskolen eller funnet på nettet, over de ulike sjekkpunktene man kan bli bedt om å sjekke/forklare/utføre på en oppkjøring. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 ah ok. begynte og lure. ble litt nervøs her nå. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Ikke glem at det er påbudt med refleksvest som sikekrhetsutstyr nå. Den skal være tilgjengelig fra føresetet på en slik måte at man ikke skal måte gå ut av bilen for å få tak i den Lenke til kommentar
Leif1990 Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Forresten folkens, fikk lappen på tirsdag. Reddet meg på sikkerhetsspm. 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 gratulerer hade oppkjøring på fredag som var, gjikk ikkje bra men klarte sikkerhets spørsmålet da. var om dekk. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hehe, disse tekniske spørsmålene var koselige. Hadde en fantastisk sensor, som tydelig hadde vært i gamet i mange år. Hu stakkars jenta som skulle ha oppkjøring samtidig med meg (annen bil, annen sensor selvsagt) var ikke like heldig. "Kan ikke du fortelle meg litt om de forskjellige kravene til sommer- og vinterdekk, er du snill?" *hører noe om millimeter og vannplaning, det ene med det andre fra jenta* "*sukk* Prøv igjen du, takk", sa sensoren noe oppgitt. Endte riktignok med at hun fikk lappen ... Lenke til kommentar
3.14 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 er det slik at hvis man feiler på disse spørsmålene så får man ikke lappen? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 er det slik at hvis man feiler på disse spørsmålene så får man ikke lappen? Det er en helhetsvurdering fra sensors side, men hvis du overhodet ikke har greie på tenkiske spørsmål på oppkjøringa, har det skjedd noe alvorlig galt under føreropplæringen, så det teller i alle fall ikke særlig positivt... Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Noe du kan legge til på bremser under bremsetrykk (er vel egentlig test av slangene/rørene da men..) Vel... trø pedalen så hard du kan i bunn. Ryker ikke slangene da, ryker de ikke ved en panikkbremsing. Styring- Servo Vri rattet litt mot en side med motoren av og start motoren, hvis alt er som det skal vil rattet gi etter. Rattlås... Går på når rattet vris uten at nøkkel er i. Tas av ved å vri på nøkkel og ratt på en gang. Tror det er ett fett hvilken vei du vrir rattet... Prøv i bilen hjemme. Lufttrykk - Dekk... Står i instruksjonsboken, eller står somregel henvisning til hvor på bilen det står, somregel i dørkarmen på fører dør eller innen for tanklokket (! ) Hvorfor ikke bare skrive det i instruksjonsboka og ? XD Skille vinterdekk fra sommerdekk : Vinterdekk har mykere gummi, mange tette "ribber" imellom dreneringssporene. Disse ribbene er jo til for å få mer kontakt med veien aka mer grep. Vinterdekk. Legg merke til ribbene. Sommerdekk, helt slett mellom dreneringssporene. Kan hende noe er litt uklart, spør så svarer jeg neste gang jeg titter innom =) EDIT: Bilder av vinterdekk / Sommerdekk. Endret 27. august 2008 av rotaxmax Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 angående bremser, hvis du trykker ned pedalen og den går et stykke inn og så bremser, så har du antagligvis lekkasje på en av bilens 2 bremsekretser. etter 1971(tror jeg det var)ble det påbudt med 2 bremse kretser i en bil, tilfelle den ene kretsen skulle dette ut i form av lekkasje eller defekte rør/slanger. skal man sjekke ujevne bremser, så kan man finne seg en strak vei og slippe rattet og trå ganske hardt på bremsen. hvis bilen drar til siden, er bremsene ujevnt slitt. jeg fikk spørsmål på oppkjøringa om bremsekraft forsterkeren, dekk og sikkerhet. jeg skulle forklare hvordan man sjekker bremsekraft forsterkeren(snakka slik at sensor ikke skjønte noe siden jeg er mekaniker(brukte fagspråk)) skulle forklare tillat last i bilen og merking av dekk som er godkjent for maks last i bilen. også skulle jeg finne fram refleksvest og trekant og forklare hvordan dette skulle brukes. selve oppkjøringa gikk dårlig gitt. strøk pga vikeplikts brudd. altid pass vikeplikt!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå