Breidablik Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hei! Skal etter kvart kjøpe nytt hovedkort (reknar eg med), men treng litt råd. Eg har nemlig sett med ut eit par brikkesett, men er enda ikkje sikker på kva som vil passe best til mine behov og hardware. Slik ser maskina ut no: HK: AMD690GM-M2 CPU: AMD Athlon 64 x2 6000+ GPU: Gigabyte 9800GTX RAM: 2x1 GB TRANSCEND JETRAM DDR2 667MHz DIMM Meir info er vel strengt tatt ikkje nødvendig, så eg lar det vere. Mulig du la merke til at eg har eit AMD-basert system... Uansett skal eg skifte ut CPU-en med ein intel-CPU (sansynligvis E8400) i næraste framtid uansett, så det går greitt... Så til forslaga: Som topic seier har eg sett på x38-, x48- og P45-brikkesetta, men klarar absolutt ikkje bestemme meg. Det blir vel mest sansynlig ikkje x38, rett og slett fordi det er kome ut ein "nyare version" som sansynligvis vil bli betre støtta i framtida... (altså x48). Så eg har lenge tenkt at det blir eit x48-brikkesett på meg, men så såg eg tilfeldigvis på eit kort med P45, og det kosta såpass mykje mindre at eg lurer på det i staden. Men kva for fordelar/ulemper har desse to brikkesetta opp mot kvarandre? Er x48 verdt pengane, eller burde eg heller gå for eit litt rimeligare P45? Og uansett: kva slags?! Det kan vel forresten vere lurt å seie at eg kjem til overklokke prosessoren. Er ikkje heilt sikker på kor mykje enda, men det blir nok så mykje kortet og CPU-en klarar... Og heilt til slutt: Post for all del linkar til forslag! Takkar for alle forslag! Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 x-serien er vel mer myntet på den avanserte brukeren. F.eks for de som er ute etter mange instillingsmuligheter i BIOS. Samtidig gir brikkesettet (x-serien) muligheter for full crossfirestøtte (flere ATI-skjermkort sammen). P-serien er mer beregnet for "den vanlige mannen i gata", som har litt lyst på valgmuligheter i en småavansert BIOS. Har generelt samme funksjoner som x-serien men med litt begrensninger i forhold til full crossfirestøtte. PCI-Express-sporene kjører med henholdsvis 4x eller 8x hastighet ved bruk av 2 stk. P-serien er en del billigere som du selv har merket. Godt P45 kort: https://prisguiden.no/product.php?productId=96377 Godt X48 kort: https://prisguiden.no/product.php?productId=89741 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 hvis du skal klokke hardt og ha crossfire: x48 standard bruker men skal klokke litt: p45 Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Takk for svar Kongklykken og Vesleengen! Dette gav meg litt oppklaring i forskjellane. Og forresten, takk for linkane. Det var akkurat noko slikt eg var ute etter! x48 er jo så klart fristande, men 1000 kr meir... tja... spørs om det er verdt det. Og sidan eg har 9800GTX, og ikkje noko frå ATI har det jo ikkje noko å seie for meg om den andre PCI Expressen ikkje går på fullt. Så når alt kjem til alt trur eg nok det blir eit P45 på meg, og sikkert ein E8400. Då får eg alt til litt over 2000,- Så igjen, takk for svar! Endret 10. august 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) P45 klokker lengst og tar både P35 og X linja på senga klokkemessig. Men... Nå er spørsmålet, skal du ha Crossfire? Eller vil du ha Crossfire lengere fram i tiden? Skal du beholde denne maskinen lenge? Om du skal ha maskinen en god stund, 2 år eller mer og du skal ha Crossfire så lønner en X38 eller X48 plattform seg, forskjellene på X38 og X48 er ganske liten, kun offisiell støtte for 1600 FSB så hva du velger spiller ingen rolle, da igjen klokker X48 noen få MHz lengere enn X38 siden brikkene er bedre selektert. Om du skal bytte igjen ganske så snart og eller du ikke skal ha Crossfire så hopper du enkelt og greit på ett P45 hovedkort. ABIT hadde vært ett kjekt valg her om vi visst noe mer, men de er ikke spesielt raske for tiden så derifra må du nok vente en stund på at HK'ene dukker opp. Ellers står DFI og ett Biostar kort på klokkelista, kanskje verdt en titt, er skeptisk til Biostar men men, jeg er alltid skeptisk til litt merkelige produkter. I X38 klassen kan jeg da trygt slenge en anbefaling på ABIT sitt kort, veldig stabile greier, men da ligg unna siste BIOS versjon, har snublet over ett lite irriterende bug. Endret 10. august 2008 av 007CD Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 P45 klokker lengst og tar både P35 og X linja på senge klokkemessig. Det er jo veldig relativt da. Eller har du kilder du kan vise til? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Kilder er både ja og nei, har ingen direkte tester å vise til men ballen er i P45 sin halvdel med tanke på at chipsettet er bygd på en mye mindre produksjonsprosess. Videre har P45 fått mye skryt og holdt høyest FSB fra XtremeSystems gutta. Er faktisk noen fra overklokkings forumet her som kan også støtte den påstanden som har prøvd de forskjellige brikkesettene. Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Hmm... Eg har ikkje akurat planar om crossfire, men det er jo ikkje umulig heller... Foreløpig har eg jo nVIDIA, og kjem sikkert til å ha det kortet ei god stund framover, men ein kan aldri vite kva som kjem til å skje... Om eg kjem til å ha dataen lenge er jo også ganske vanskelig å svare på. Eg trur nok ikkje eg kjem til å bytte ut heile, men sikkert ein del smådelar litt etter kvart. Men om eg skal ha meg ATI er det jo absolutt ikkje sikkert eg kjem til å ha crossfire då heller, kan godt hende eg kjøper eit x2-kort i staden. Uansett, takk for råd. Skal sjå litt på dei korta du nemde. Endret 10. august 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå