Gå til innhold

Trene opp absolutt gehør

kenneho

Anbefalte innlegg

For noen år siden oppdaget jeg de berømte "tonefargene" som gjør at f.eks. tonene C og C# høres helt forskjellig ut, og hvis man øker tonehøyden gradvis fra en C opp til en C# hører man hvordan C'en "glir" over til C#. Denne evnen til å høre "farger" er som kjent en forutsetning for å utvikle absolutt gehør.

Da jeg oppdaget disse fargene klarte jeg stort sett kun å høre disse på mitt eget instrument (el-gitar), med kun min vanlige gitarlyd (distortion), og kun på medium til lyse toner. Nå og da klarte jeg høre disse fargene på andre instrumenter, også instrumenter jeg hørte på CD/radio. Med andre ord var jeg helt i startfasen av utviklingen av absolutt gehør. Av forskjellige grunner måtte jeg legge gitaren delvis på hylla, og jeg mistet gradvis evnen til å høre disse fargene klart. Dette er vel en ganske naturlig konsekvens - egenskaper man ikke øver på, og som ikke ennå har blitt "second nature", mister man gradvis. :/

Det positive i situasjonen var uansett at jeg hadde i alle brutt ned noe av den mystiskken absolutt gehør var for meg. Det var ikke noe magisk som man enten er født med eller ikke, men det er tvert i mot noe man kan trene seg opp til - på samme måte som man kan trene seg opp til å høre hvordan en akkort eller intervall er basert på feeling'en det gir, kan man trene seg opp til å høre hvordan feelingen til hver enkelt tone er.

Men (så til poenget): Jeg ønsker å jobbe med gehøret for igjen å opparbeide denne evnen til å høre tonefarger. Men det skal utvikles godt nok til å høre tonefarger på _alle_ instrumenter, ikke bare på gitaren min (jeg kan fortsatt høre, dog veldig vagt, tonefargene på min egen gitar). Målet mitt er ikke, og det hadde vel vært noe meningsløst, å simpelthet kunne navngi toner, eller å kunne synge toner på oppfordring. Målet er jo å kunne høre på musikken jeg vanligvis hører på, men la opplevelsen bli beriket av disse tonefargene. Dette høres ut som en vanlig cliche, men (basert på min tidligere erfaring med tonefarger) gjør tonefarger det samme for musikken som fargene gjør for filmen på TV.

Derfor: Er det noen her inne som har erfaring med tonefarger, og har noen tips til metoder for å øve opp denne evnen for mindre aktive musikere som meg selv? Tar gjerne i mot generelle sakelige input på emnet.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...