Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Alkoholloven i Norge

Chizzo

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner meg virkelig ikke på Norges regler for Alkohol.

For en god stund siden fikk jeg høre, av rykter, at det var 16 årsgrense på å drikke Alkohol i Norge. Men at det var 18 for å kjøpe det. Jeg syntes dette var litt rart, så jeg gjorde litt research for å finne litt mer informasjon om dette. Resultatet var noe jeg syntes er enda mer rart. Nemlig at det er INGEN aldersgrense på å drikke Alkohol i Norge, men 18 for å kjøpe og 16 (tror jeg) for å "bære" Alkohol.

Jeg skjønner ingenting. La oss si at en 15 åring drikker da, som visstnok skal være lovlig. Så har han jo brutt loven, siden man må være 16 for å ha det :hmm: . Og hvordan kunne han ha drukket uten å bryte loven? Selv om han faktisk kan drikke lovelig, så kan han ikke bære alkohol lovlig, ikke "få" alkohol lovlig (sjenking til mindreårige), ikke "finne" alkohol (stjeling?) og ikke kjøpe alkohol (salg av alkohol til mindreårige er jo strengt forbudt i Norge).

I mange land har de 16 årsgrense for å drikke øl, rusbrus osv.. og 18 på det sterke, som sprit og brennevin.. Og i Norge er vi visstnok "snillere" (!?) enn dette. Noe jeg ikke er helt enig i.

Fint om noen kunne forklare litt mer, for jeg skjønner ingenting av disse Norske reglene! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere lover som er slikt. Dette er ikke noe unikt for norge, men har noe med straffeforfølgelse og endel andre ting som gjør det lettere lovmessig. Har jo f.eks prostutisjon, der det er lovlig å selge, men ikke å kjøpe. Bilradere, lovlig å selge, men ikke å bruke. Det er det samme her, bare omvendt :p

Lenke til kommentar
Det er flere lover som er slikt. Dette er ikke noe unikt for norge, men har noe med straffeforfølgelse og endel andre ting som gjør det lettere lovmessig. Har jo f.eks prostutisjon, der det er lovlig å selge, men ikke å kjøpe. Bilradere, lovlig å selge, men ikke å bruke. Det er det samme her, bare omvendt :p

Ja, men er ikke mye mening i det. Akkuratt som de tingene du sa. Man må bryte loven for å få nytte av det. Weird :p

Lenke til kommentar
Har du funnet en lov som sier at det ikke er en aldersgrense for å drikke alkohol, eller er det slik at det ikke blir nevnt noe om aldersgrense for å drikke alkohol i noen lover?

En kildehenvisning hadde vært fint.

Googla litt og fant en seriøs side som sier at det ikke er noe aldersgrense på å drikke alkohol.

Orker ikke å slå opp i reglene, for det tar så lang tid :p

http://www.klara-klok.no/wips/263446470/caseId/245826057/

Der, han/hun som svarte, har sjekka reglene ivertifall ;)

Har også funnet ut at hvem som helst kan røyke så lenge de "finner" røykpakningen. :p

Lenke til kommentar

Når man unnlater å nevne slike ting i loven har det med hvem man er interessert i å kriminalisere. De som drikker, eller de som selger drikken.

Samme ved sex-kjøp. Skal men kriminalisere de som ikke har annet valg enn å selge seg eller de som kjøper.

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ingenting. La oss si at en 15 åring drikker da, som visstnok skal være lovlig. Så har han jo brutt loven, siden man må være 16 for å ha det :hmm: .

Det er ingen tekst i noen norsk lov som sier noe som helst om 16 år og alkohol.

Har jo f.eks prostutisjon, der det er lovlig å selge, men ikke å kjøpe. Bilradere, lovlig å selge, men ikke å bruke. Det er det samme her, bare omvendt :p

Det er ikke forbudt å kjøpe sex i Norge.

Hva pokker er en "Bilradere"??

Lenke til kommentar

Jeg tror det den godeste Litek89 forsøker å formulere er Bilradar (radar, ikke radere), eventuelt en jammer. I så fall er det noe i denne gaten: http://www.arngren.net/laser.html

Når det er sagt er det ikke nødvendig å fly i fistel og kalle hverandre både det ene og det andre, en smule takt og tone er på sin plass her. Når ting ikke er skrevet korrekt er det alltid fare for misforståelser, og i dette tilfellet var det absolutt mulig å ikke få med seg meningsinnholdet i Litek89's post. Når det er sagt har alt dette fryktelig lite med alkoholloven i Norge å gjøre, så det er kanskje på tide å pense seg inn på riktig spor igjen. ;-)

Lenke til kommentar

Vet det du sier... Men jeg skriver i de fleste tilfeller en mer gjennomført post en i dette tilfellet. Vet at en bilradar skrives slik og er noe helt annet enn en fotoboksvarsler/jammer og andre ting en kan kjøpe til bilen for å varsle deg.. Men folk skal av en eller annen merkelig grunn kvirrulere og dra ut i det vie og brede hvordan de ville skrevet posten, men ikke minst at det du skrev er off-topic! Hvorfor ikke bare holde oss til posten? Var ikke som om det var helt umulig å forstå prinsippet som ble lagt frem vell? videre foreslår jeg at hvis noen skal diskutere akkurat dette videre med meg send en PM, denne posten handler om noe annet

Lenke til kommentar

Det gleder meg stort at vi endelig er tilbake til det tråden handler om, nemlig alkoholloven i Norge. Det stemmer nok at det ikke er noen aldersgrense for å drikke på privat eiendom i praksis:

"Hvis en person under 18 år får tak i alkoholholdig drikk og drikker dette i sitt hjem eller på privat eiendom, kan ikke denne personen straffes etter alkoholloven eller straffeloven. Den som har kjøpt eller servert alkohol til barn under 18 år kan imidlertid bli dømt for overtredelse av bestemmelsene etter alkoholloven, og kan bli straffet med bøter eller fengsel i inntil 6 måneder." - Kilde: http://www.ung.no/oss/alkohol/4962.html

Da burde det vel være rimelig klart. Du som er under 18 år vil ikke bli straffet, men de som skaffet/solgte deg alkoholen kan bli det. :)

Lenke til kommentar
Da burde det vel være rimelig klart. Du som er under 18 år vil ikke bli straffet, men de som skaffet/solgte deg alkoholen kan bli det. :)

Så er spørsmålet. Vil jeg bli straffet hvis jeg overleverer en oppskrift på vin og kjøper sukker, gjær osv. til personer under 18 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...