Gå til innhold

1200 x 1600 skjerm? (ikke 1600 x 1200)

blingBlong

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell 2007FP som jeg trodde jeg kunne vende 90 grader og få 1200 x 1600 oppløsning. Jeg kan fysisk vende skjermen 90 grader og stativfestet funker som forventet, men skjermen rapporterer fremdeles 1600 x 1200 oppløsning til PCen og viser bildet uten å vende det 90 grader. Ved å konfigurere PCen (Linux/X-Windows i mitt tilfelle) får jeg maskinen til å vende bildet og emulere en 1200 x 1600 skjerm. Problemet med dette er at oppdatering av skjermen går mye tregere enn i 1600 x 1200 oppløsning på grunn av all kopieringen av piksler som finner sted i PCens minne for å emulere 1200 x 1600 oppløsningen.

Nå til spørsmålet: Vet noen om en skjerm som tar i mot 1200 x 1600 oppløsning fra PCen? Evt en annen oppløsning med minst 1100 piksler i bredde og 1400 i høyde.

Eller må jeg investere i 30" skjerm? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke peiling, men kanskje kommandolinjeverktøyet xrandr er tingen.

Se også denne tråden på ubuntuforums.

Det er RANDR X-Windows utvidelsen som du referer til som jeg også bruker for å emulere en 1200 x 1600 skjerm på 1600 x 1200 maskinvare. I stedet for å styre konfigurasjonen med xrandr bruker jeg funksjonalitet i Fedora 9's kontrollpanel for skjermen.

Grunnen til at jeg ikke er fornøyd er fordi det er synlig at skjermen oppdateres fra høyre mot venstre, som tilsvarer fra toppen og ned for den fysiske 1600 x 1200 skjermen. Når jeg flytter inneholdet i et vindu nedover kan man også se horisontale "oppdateringsbølger" over skjermen.

Jeg bruker den innebygde grafikkprosessoren (GMA 3100) på mitt G33 baserte hovedkort for å drive skjermen. Det er mulig jeg kunne få bedre visuelt resultat om jeg brukte et PCI Express skjermkort, evt at jeg kunne konfigurere grafikkprosessoren jeg har bedre. Undersøker rundt disse tingene nå.

Endret av blingBlong
Lenke til kommentar

Skjermkort og drivere har faktisk noe å si her. Nå kan jeg kun snakke for Windows, men forløpig er det tydelig at ATi ligger veldig klart forran nVidia på roterings "aksellerasjon". Det er mulig dette har endret seg det siste året.

Jeg merket det ikke før jeg testet det på en eldre 1GHz maskin, hvor det -virkelig- sagget under scrolling i Internet Explorer f.eks. Et eldre nVidia kort vs et tilsvarende ATi kort, og ATi kjørte praktisk talt sømløst rotert.

Lenke til kommentar

Med et Radeon PCI Express skjermkort er problemet med artifakter i oppdatering av skjermbildet så godt som borte.

Løsningen på problemet mitt er altså ikke en ny skjerm, men et raskere skjermkort enn det innebygde i Intel G33 brikkesettet.

Endret av blingBlong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...