Alastor Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Jaja, da er det 2 uker siden jeg leverte brevet - fikk beskjed om at de skulle se på det "i morgen". I dag fikk jeg svar: Teppet du leverte i ila er nå blitt vasket en gang til. Teppet er blitt mye bedre. Vi har tatt en gjennomgang med tanke på klagen din, å kan ikke se at det er grunnlag for erstatning. Teppet er pent. Og kan brukes i mange år framover. Vi må kontakte forbrukerrådet hvis du fremdeles ikke er fornøyd. Kom innom å se på det. Så håper jeg du ser det vi ser. Hilsen *fjernet* Så nå er det av med silkehanskene, mitt svar til de, som jeg ennå ikke har sendt: Hei! Bakgrunnen for klagen min var ikke det at teppet nødvendigvis var skittent. Det var det at det rett og slett var slitt ned til det ugjenkjennelige, og hverken jeg, min samboer, min utleier eller hennes samboer kjente teppet igjen slik det originalt var. Det at det fortsatt var skittent var mer en del av klagen for å fastslå at rens ikke var utført skikkelig. At det nå er rent, har etter hva jeg kan se ikke stor betydning for min klage. Håndverktjenesteloven har dette å si (Mine uthevinger): ------------------------------------------------------------------------- "§ 5. Utføring og materialer. (1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren. " § 7. Plikt til å frarå. (1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det. (2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse. § 8. Unnlatt fraråding. (1) Har tjenesteyteren ikke underrettet forbrukeren eller stanset arbeidet i samsvar med § 7, og det må antas at forbrukeren ellers hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt tjenesten, kan tjenesteyteren ikke kreve betaling i videre utstrekning enn om forbrukeren hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt. ---------------------------------------------------- Når teppet ble slitt ned slik det ugjenkjennelige slik det har blitt gjort, og dere ikke kontaktet meg før dere startet rensen av teppet - eller vasken som det viste seg var det dere gjorde istedenfor rens - så ser dette ut som et klart brudd på §5 §7 og §8. Håndverktjenesteloven fastslår at dere ikke kan kreve betaling om dere har unnlatt å frarå gjennomføring av tjenesten - vi har ikke blitt informert om noe evt avbestillingsgebyr, og dermed vil §8 uten tvil dekke kravet vårt om refusjon av betalt beløp for rens. Så videre til erstatningskravet, og hva Håndverktjenesteloven sier om brudd på §5. ----------------------------------------------------- § 17. Når foreligger mangel. (1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side. (2) Mangel foreligger selv om tjenesteyteren bare har påtatt seg å utføre tjenesten provisorisk, så bra som mulig eller med liknende forbehold, og resultatet er vesentlig dårligere enn forbrukeren etter prisen og forholdene ellers måtte vente. § 21. Forbrukerens krav ved mangler. (1) Ved mangel kan forbrukeren (a) holde betalingen tilbake etter § 23, (b) kreve mangelen rettet etter § 24, eller om mangelen ikke rettes, kreve prisavslag etter § 25 eller heve avtalen etter § 26, og © kreve erstatning etter § 28. § 28. Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel. (1) Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. § 30. Ansvarets omfang. (1) Erstatningen skal svare til det økonomiske tap forbrukeren har lidt (utlegg, prisforskjell, tapt arbeidsfortjeneste, tingskade m.m.). Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av forholdet. -------------------------------------------------------------- Mitt økonomiske tap er klart - jeg har måttet dekke nytt teppe til min utleier. Dette er mitt utlegg, på 800,-. Jeg valgte ikke å kreve 800,- av dere, men 720,- da dette er mer i tråd med Norsk Renseri & Vaskeriforbunds fellesregler for erstatning ved mangel. En ekstra vask kan ikke endre et teppe som er slitt ned. Teppet vil fremdeles være like mangelfullt som det var når jeg leverte min klage. Mitt krav om erstatning på 720,-, samt refundering av beløp betalt for rens står. Om dere ikke ønsker å etterfølge dette, ta gjerne saken til forbrukerrådet, men da ønsker jeg at dere vedlegger kopi av mitt originale klagebrev, samt denne epost. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hvordan endte denne saken? Evt. hvordan står den til nå? Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Om dere ikke ønsker å etterfølge dette, ta gjerne saken til forbrukerrådet, men da ønsker jeg at dere vedlegger kopi av mitt originale klagebrev, samt denne epost. Er det ikke du som må gå til forbrukerrådet? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Hmm, jeg mente jeg hadde svart her :S. Ja, men første innlegg sa "men da må vi ta saken til forbrukerrådet". Enden på visa var at jeg fikk et tilbud om gratis rens til en verdi av 1000,-. Jeg takka ja..fordi jeg rett og slett ikke orker denne papirmølla og alt faenskapet. Også har jeg 2 dresser som trenger rens. Så..har jo løst seg, men det var mest fordi jeg "ga meg". Men de ga jo et bra tilbud og selvfølgelig.. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Vel. Da gjorde de jo hvertfall opp for seg på en måte som kommer dere begge til gode. De slipper å betale noe (Billigere for dem å gi deg rens) og du fikk renset dressene dine. Det er hvertfall bra å se at de ikke vil lage mer trøbbel ut av det og du slapp å kaste bort 40 timer på skriving og klaging Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Enden på visa var at jeg fikk et tilbud om gratis rens til en verdi av 1000,-. Jeg takka ja..fordi jeg rett og slett ikke orker denne papirmølla og alt faenskapet. Også har jeg 2 dresser som trenger rens. Veldig vanlig måte for tjenestetilbydere å løse ting på, da en ønsker å redusere sitt direkte økonomiske tap, og få ting litt bort fra «pengespørsmålet». Målet er at begge parter skal være fornøyd... Dersom du tok tilbudet fordi du ikke orket «papirmøllen og faenskapet» mener jeg tilbudet var for dårlig, selv om jeg som ser det «utenfra» nok mener det var et helt greit tilbud... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå