Gå til innhold

Datamaskinen går ufattelig treigt, hvordan fikse det?


Anbefalte innlegg

Min stasjonære PC har i den seneste tid begynt å gå ufattelig treigt, jeg har testet Defragmenteringsprogrammet som er på alle PC-er, men det greide ikke jobben. Så lastet jeg ned UltimateDefrag men det greide heller ikke jobben med Defragmentering av stasjon C.

 

Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min stasjonære PC har i den seneste tid begynt å gå ufattelig treigt, jeg har testet Defragmenteringsprogrammet som er på alle PC-er, men det greide ikke jobben. Så lastet jeg ned UltimateDefrag men det greide heller ikke jobben med Defragmentering av stasjon C.

 

Hva burde jeg gjøre?

Har du forsøkt diskopprydding?

Lenke til kommentar
Uansett hva du gjør vil ingenting gjøre det så raskt som en reinstalasjon av windows vil

du må formatere den det vil garantert bedre ;)

Det er aldri snakk om å måtte formatere harddisken, einaste grunn til at eg formaterer harddisken er total sysemhavari (skjer aldri då men) og når eg treng meir ledig plass fort. Følg guiden som tidlegare nemd så vil du nok få pc-en tilbake til gammal standard raskt.

Lenke til kommentar

Det er aldri snakk om å måtte formatere harddisken, einaste grunn til at eg formaterer harddisken er total sysemhavari (skjer aldri då men) og når eg treng meir ledig plass fort. Følg guiden som tidlegare nemd så vil du nok få pc-en tilbake til gammal standard raskt.

ok... men det er ofte at man må formatere! hvis PCen bruker 1 time på og logge på må du formatere!

Lenke til kommentar

Så lenge du kommer deg inn i windows på vanlig måte og/eller inn i sikkerhetsmodus, er det veldig stor sansynlighet for at vi får fjernet hva enn det er snakk om.

 

Trådstarter: Følg guiden Vintermåne snakker om.

 

Dere andre: La oss legge denne diskusjonen død, skal vi? Kan heller lage en egen tråd om hvorfor vi velger å ikke formatere, hvis det er stor interesse for å vite dette :)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Uansett hva du gjør vil ingenting gjøre det så raskt som en reinstalasjon av windows vil

du må formatere den det vil garantert bedre ;)

Det er aldri snakk om å måtte formatere harddisken, einaste grunn til at eg formaterer harddisken er total sysemhavari (skjer aldri då men) og når eg treng meir ledig plass fort. Følg guiden som tidlegare nemd så vil du nok få pc-en tilbake til gammal standard raskt.

du kan laste ned ccleaner http://www.ccleaner.com/ ccleaner renser dataen, den rydder også opp i systemet, det andre du burde er å formatere som er nevnt allerede, du kan også slette programmer du ikke trenger eller bruker ;)

 

kan du ikke se på denne guiden? http://www.win-xp.no/News/print/sid=1539.html den gjorde pcen min MYE raskere. :p

Lenke til kommentar

Info: Ccleaner er en del av den veiledningen som Vintermåne linker til. :)

 

Les gjennom alle innlegg i en tråd før du kommer med forslag, og slutt å komme med forslag om å formatere. Jeg er overbevist om at trådstarter vet at det går an å formatere, men grunnen til at han/hun poster her, er fordi h*n ønsker å slippe alt etterarbeidet med formatering, når vi mest sansynlig får en like rask data på den måten som Vintermåne linker til...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Info: Ccleaner er en del av den veiledningen som Vintermåne linker til. :)

 

Les gjennom alle innlegg i en tråd før du kommer med forslag, og slutt å komme med forslag om å formatere. Jeg er overbevist om at trådstarter vet at det går an å formatere, men grunnen til at han/hun poster her, er fordi h*n ønsker å slippe alt etterarbeidet med formatering, når vi mest sansynlig får en like rask data på den måten som Vintermåne linker til...

det er da ikke sikkert, jeg viste ikke at det gikk ann å formatere når jeg gjorde min raskere

Endret av riskake90
Lenke til kommentar

Det kan værer en mengde prosesser fra programmer og pc-utstyr som kjører og gjør alt treigt. Kanskje er det mye rot i registeret fra gamle programmer. Formatering løser alt dette og du er garantert en ren start, som for meg er nok til å velge å formatere ca 1 gang i året.

 

Legger merke til at mange programmer legger seg på auto-start uten å spørre eller gi signal om det under innstallation. Da må man bevisst lete for å finne dem og fjerne dem eller skru av start-with-windows.

Lenke til kommentar
Det kan værer en mengde prosesser fra programmer og pc-utstyr som kjører og gjør alt treigt. Kanskje er det mye rot i registeret fra gamle programmer. Formatering løser alt dette og du er garantert en ren start, som for meg er nok til å velge å formatere ca 1 gang i året.

 

Legger merke til at mange programmer legger seg på auto-start uten å spørre eller gi signal om det under innstallation. Da må man bevisst lete for å finne dem og fjerne dem eller skru av start-with-windows.

du skriver "msconfig" i kjør vinduet deretter går du på oppstart, pass på å fjerne det du vet du kan fjerne å som ikke trenger å være der, du kan åsså fjerne oppstarts programmer med ccleaner :p

Lenke til kommentar

Last ned CCleaner og kjøyr en rens og søk etter feil i registere og fiks det du finner, kan auke ytelsen en del og fikse en del feil. (rydder i temp filer, papirkurv og andre ting)

 

Kjøyre Trend Micro™ HouseCall (online antivirus scanner) viss du har nkoe på pc-en virus, spyware osv finner denne den som regel og fjerne det.

 

Viss du gjerde desse 2 tinga so vill maskina være litt raskare, oppdater windows og eventulet drivera det hjelper til eit meir stabilt system og bedre ytelse.

Endret av Neddo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...