Timeo Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Har en 2 år gammel gutt som alltid pleier å stjele kaffe fra bestemoren sin når hun er på besøk, og han elsker det, til og med brennvarm kaffe slurper han forsiktig som en voksen. Før i tiden var visst det helt vanlig at barn fikk kaffe med litt melk i. Jeg vet at det er sunt med kaffe for voksne, men lurer på om det er skadelig for barn pga det høye koffein-nivået? Er i såfall koffeinfri kaffe like sunt som vanlig kaffe? Er jo bedre at han drikker det enn brus og saft isåfall. Endret 10. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
mortania Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Hvorvidt kaffe er sunt kommer helt an på hvordan man tilbereder den. Selvom den inneholder antioksidanter, finnes det skadelige faktorer. Kaffebønnen består av blant annet stivelse, fettstoffer, antioksidanter, koffein og sukker. Kaffefettet inneholder en liten, men ikke ubetydelig mengde av kaffestol. Kaffestol tilhører en meget spesiell fettype som kalles diterpener , og kaffestol er bare funnet i kaffebønner. Kaffestol er det mest kolesteroløkende stoff vi kjenner til og det fører til økning av den skadelige kolesterolbærende partikkelen (LDL) i blodet som gir hjertesykdom. Ved et høyt konsum av kaffestol er det i kontrollerte forsøk vist at det skadelige LDL-kolesterolet i blodet kan øke med 36 prosent. Dette representerer en sterk økning i risikoen for å få hjerteinfarkt. Kaffe for små barn her helt ufarlig i moderate mengder, koffein eller ikke koffein (ikke gi ungen din espresso uten minst dobbelt så mye melk, ha gjerne litt sjokoladepulver eller sjokoladesaus i og). Min nevø på 1 1/2 elsker kaffe og prater om hvor godt det er når han får det. Dette oppdaget vi etter at han hadde helt i seg en halv kopp svart kaffe bak min søsters rygg. Gå helst for koffeinfri kaffe om din sønn begynner å mase om kaffe. Ellers må du takle ADHD tendenser til koffeinkicket gir seg Endret 10. august 2008 av mortania Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) At kaffe er sunt er en sannhet med visse, nei, store modifikasjoner. Kan godt være at rød fluesopp inneholder antioksidanter, men gjør det ikke sunt for det. Nei, noen småslurper tror jeg ikke gjør noe for toåringen. Det er forøvrig ikke bare koffeinet det er snakk om, men garvesyre og stressforsterkende stoffer bl.a. Men som det meste i livet, det er mengden det kommer an på mot hva hver enkelt tåler. Endret 10. august 2008 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
mortania Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 For mye kaffe kan også gi hodepine når koffeinen går ut av kroppen. Altså, et høyt, regelmessig forbruk. Kaffe alene kan derimot hjelpe mot hodepine fordi koffeinen er med på å, hva skal jeg kalle det... "forminske" enkelte blodårer i hodet, som forårsaker hodepinen Kaffe kan forsåvidt også gi dårlig mave, enten bare maveknip, eller om man er litt uheldig, et langt toalettbesøk Lenke til kommentar
Jan Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Når barn skal prøve seg på kaffe, får de som regel 1/3 kopp kaffe og 2/3 kopp sukker servert. Jeg ville nok heller gitt kaffe + melk til pjokken, enn en sukkerbombe av dimensjoner. Gir man kaffen tidlig på dagen, så er nok ikke koffeinet noe problem, søvnmessig heller. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Har en 2 år gammel gutt som alltid pleier å stjele kaffe fra bestemoren sin når hun er på besøk, og han elsker det, til og med brennvarm kaffe slurper han forsiktig som en voksen. Før i tiden var visst det helt vanlig at barn fikk kaffe med litt melk i. Jeg vet at det er sunt med kaffe for voksne, men lurer på om det er skadelig for barn pga det høye koffein-nivået? Er i såfall koffeinfri kaffe like sunt som vanlig kaffe? Er jo bedre at han drikker det enn brus og saft isåfall. Hei. Ditt barn vil får i seg en mye større mengde/dose koffein med et kopp kaffe, enn DU som voksen. Spesielt hos en 2åring. Koffein intoxikasjon kan føre til hjerteproblemer hos barn og i verstefall, døden. Jeg har lest en artikkel om dette for et par år tilbake. Derfor er det også anbefalt å holde "Coca Cola" vekk fra barnene. Her har du en pubmed sak: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3324064 Walsh I, Wasserman GS, Mestad P, Lanman RC. Department of Emergency Care Services, Children's Mercy Hospital, Kansas City, MO 64108. Caffeine is generally regarded as a safe drug, as evidenced by its wide availability in "over-the-counter" preparations and beverages. However, it is capable of producing a lethal outcome in cases of intoxication. The case of a two-year-old girl, who suffered major poisoning from caffeine, is presented. Her care, including the use of peritoneal dialysis, is discussed. Previous cases of caffeine intoxication meriting hospital care or resulting in death which have been reported in the English language medical literature are summarized. It is suggested that drug-drug interactions and the use of peritoneal dialysis and hemoperfusion be given particular consideration in such patients. Smaskløken til barnet ditt, skal finne bitterheten veldig støttende. Jeg setter da spørsmål, hvorfor han liker en slik "drink." Vær forsiktig! MVH Vaio Lenke til kommentar
mortania Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Smaskløken til barnet ditt, skal finne bitterheten veldig støttende. Jeg setter da spørsmål, hvorfor han liker en slik "drink." Det er vel det samme som å sette spørsmål ved hvorfor noen barn liker øl og vin (uvesentlig her om det er alkoholholdig). Jeg tror de fleste som drikker kaffe pr idag smakte det ganske tidlig, selvom de fleste barn lærer når de er små, at kaffe er voksendrikk. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Det er vel langt fra uvanlig at småbarn liker kaffe. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg brukte selv å drikke kaffe når jeg var rundt 2, men så sluttet jeg. Har nå da startet igjen (er 16 år). Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Smaskløken til barnet ditt, skal finne bitterheten veldig støtende. Er du sikker på dette? Både søsteren min da hun var liten og nevøene mine (2,5 og 4 om to dager) elsket/elsker oliven, og det er jo relativt bittert. Ellers aner jeg ikke noe om kaffe for en 2-åring. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Ditt barn vil får i seg en mye større mengde/dose koffein med et kopp kaffe, enn DU som voksen. Spesielt hos en 2åring. Koffein intoxikasjon kan føre til hjerteproblemer hos barn og i verstefall, døden. Jeg har lest en artikkel om dette for et par år tilbake. Derfor er det også anbefalt å holde "Coca Cola" vekk fra barnene. Her har du en pubmed sak: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3324064 Walsh I, Wasserman GS, Mestad P, Lanman RC. Department of Emergency Care Services, Children's Mercy Hospital, Kansas City, MO 64108. Caffeine is generally regarded as a safe drug, as evidenced by its wide availability in "over-the-counter" preparations and beverages. However, it is capable of producing a lethal outcome in cases of intoxication. The case of a two-year-old girl, who suffered major poisoning from caffeine, is presented. Her care, including the use of peritoneal dialysis, is discussed. Previous cases of caffeine intoxication meriting hospital care or resulting in death which have been reported in the English language medical literature are summarized. It is suggested that drug-drug interactions and the use of peritoneal dialysis and hemoperfusion be given particular consideration in such patients. Smaskløken til barnet ditt, skal finne bitterheten veldig støttende. Jeg setter da spørsmål, hvorfor han liker en slik "drink." Vær forsiktig! MVH Vaio Ok, takk for svar. Husker jeg leste om en (voksen) som døde etter å ha hyllet i seg 10 kopper ekspresso for ikke så lenge siden, så det var litt derfor jeg spurte her, siden jeg regnet med at en sped liten gutt neppe tåler koffein like godt. Bestemoren hans skal få beskjed neste gang hun finner ut at han skal få kaffe. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Har selv hørt at jeg elsket kaffe når jeg var liten med 50% melk og kaffe, og litt sukker i Drikker skjeldent kaffe nå.. Og nei, jeg har ikke merket noen problemer med hjertet. Endret 11. august 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Det er vel det samme som å sette spørsmål ved hvorfor noen barn liker øl og vin (uvesentlig her om det er alkoholholdig). For å være mer voksen er en grunn, men tror ikke en 2-åring har slike tanker, håper hvertfall ikke det. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ueeh. Jeg hadde aldri gitt kaffe til min nevø. Han er hyper nok som det er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå