Gjest medlem-82119 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Har en linksys wrt54gx trådløs router som oppfører seg rart. Signalstyrken varierer mellom "utmerket", "veldig bra" og "veldig sterkt", og pc finner det trådløse nettverket og kobler seg til uten problem. Problemet er at hastigheten varierer enormt, mellom 0 og over 200 Kb/sec, og når hastigheten blir null så brytes kontakten med det trådløse nettverket. Umiddelbart når kontakten er brudt, så søkes det automatisk etter nytt nettverk og mitt nettverk blir automatisk funnet og signalstyrken er fortsatt finfin. Det rare er at problemet er verre på en maskin som kjører vista enn en maskin som kjører xp. Det virker som om router ikke klarer å skuffe data raskt igjennom lenger, og siden problemet ser ut til å variere etter hvilket os man har så virker det som omdet er noe inkompabilitet ute og går. Har oppdatert firmware til siste versjon, sjekket innstillinger mange mange ganger, sjekket at jeg er alene på kanalen, sjekket at det ikke er nettet inn (hastigheten er flott når jeg plugger meg rett inn i modemet), sjekket at det ikke er adapteret (hastigheten er finfin når jeg kobler meg opp på andre nettverk, sjekket kabler (hastigheten er finfin når samme kabler brukes rett i modemet....så jeg mener å ha lokalisert problemet til selve routeren. Det som også er rart er at problemet ser ut til å variere. Tidvis fungerer alt feilfritt, og tidvis varierer det enormt. Det virker også som om problemet er størst den første halvtimen nettet er i bruk. Har vurdert ny router, men siden jeg ikke vet hva problemet er vet jeg jo ikke om det vil forsvinne selv om jeg kjøper ny router. Er også litt usikker på hva som er gode routere idag. Er det forskjeller i kompabilitet mot ulike os, dvs virker noen bedre mot vista og xp enn andre? Kan man diagnosere en router, dvs finne ut om den fungerer og eventuelt finne ut hva som er galt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Prøv og oppdatere driverne til XP og vista pc-ene dine? Det kan hende at pc-ene dine rett og slett trenger oppdatering av nettverks driverne sine kan hende det vil gi deg økt kontakt. Det er jo ikke kontakten når du har "veldig bra" og "veldig sterkt" med data maskinene da kan det være at driverne ikke er helt optimale enda for nettverks kortene dine. Jeg tror ikke det er noen forskjell på at rutern fungerer bedre i XP eller vista, for den sender kun ut et signal så da er det viktig at nettverks kortet klarer og fange opp signalet skikkelig og få med seg alt. Så da kommer det ned til dårlige drivere kanskje. Prøv og oppdater driverne og så post et svar så skal vi lete videre om det ikke hjalp. Er en god del vi kan teste. Det er ivertfall ikke linja som det er noe galt med. Har du på kryptering? prøv og skru den av og se om det hjelper noe. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Alle driverne er siste versjon. Jeg har et linksys adapter på xp maskinen, så jeg antar at forskjellene skyldes at linksys router til linksys adapter er noe bedre enn linksys router til onboard adapter. Nettverket har også fungert perfekt i mange år, det er den siste tiden vi har merket slike ting. Nå er hastigheten mye bedre, men fortsatt kobler xp maskinen seg til og fra nettet mens vista maskinen er stabil. Fortsatt "veldig bra" på signalstyrken. Krypteringen går på egen prosessor og skal ikke påvirke hastigheten noe særlig, det har den heller ikke gjort når alt fungerte som det skulle. Må uansett ha på kryptering. For meg så virker det som om routeren har fått en flaskehals som forandrer hastigheten enormt uten noe tilsynelatende mønster. Det virker også som om det "går seg til" jo lenger maskinen er knyttet opop mot routeren (så lenge maskinen står på). Fra å koble seg av og på nettet (når hastigheten ble null) ca hvert halvminutt til morgenen, skjer det ca hver halvtime nå og hastiheten er mye bedre. Routeren står på 24 timer i døgnet så det har ikke noe med at routeren blir varmere. Virker nesten som om det er noe kluss med et bufferminne eller noe lignende. Bruker direct connect som ISP, så det er ikke noe passord som må legges inn eller annet avansert. Bruker ikke QoS eller andre funksjoner utover routeren. Har også vurdert om antivirus eller brannmur kan blokkere for noen signaler og dermed klusse ting til, men det har aldri vært noe problem før og når jeg skjekker logger og oppføringer i begge to så er det ingenting som indikerer noe som helst. Nettet mitt ligger som godkjent i brannmuren, og ingen sperrer eller portsettinger er lagt inn eller aktivert. Vet ikke hvor lang levetid en router normalt har. Kanskje den bare begynner å streike litt...er vel ca. 5 år nå Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 5 år er jo veldig lenge for en ruter, du får invistere i en ny en til 300-400 kr og ha den i 5 nye år. Må si du har hatt den veldig lenge da, så den har jo tjent deg veldig godt. Den er jo også uten for reklamasjons tiden så du kan jo ikke få en ny, vis du fikk den av din nettlevrandør så kan du jo ringe ditt og si at rutern skaper problemer og forklare hvor lenge du har hatt den og spørre om de kan sende den ny en. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Takker. Var veldig dyr når jeg kjøpte den, ca 3000,- men den skulle ha svært bra dekning og hastighet og det har den hatt. Jeg ser jo at enkelte routere er sertifisert for vista mens andre ikke er det. Har ikke funnet ut hva som skiller en sertifisert fra en ikke sertifisert, og om det kan ha påvirkning for ytelsen. Ser at enkelte leverandører nå har garantier på både 11 og 20 år, så 5 år er sånn sett ikke mye men i forhold til linksys sin lusne 1 års garanti så er det vel bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Min linksys er ikke sertifisert for vista men den funker for det med 64bit vista så jeg kanke tro det har mye og si. Den sender jo bare ut signaler som det trådløse kortet skal plukke opp så. Men er jo så mye som er godkjent for vista at hvorfor ikke få rutern din godkjent også. Du har jo garantier og reklamasjons rett i norge på ting du kjøper utenfor Linksys sin 1 års garanti vil jeg tro. Vel vis du skal ha samme rutern i 20 år så meg inrømme og si da har du søren meg gjort din livs innvistering for det er jo utrolig lenge så. Men selvsagt ville heller valgt enn med 10 års garanti enn 1 år bare. Ville tro du bytter ruter oftere enn hver 20 år. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Kommer nok til å bytte lenge før det ja, men for meg så virker det som om noen har mer tro på egne produkter enn andre. Når man kun gir ett års garanti, så føles det som om man mellom linjene kan lese: Vi tror ikke dette produktet kommer til å vare lenger derfor gir vi ikke lenger garanti. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Det kan være men i norge så har vi reklamasjons rett også, og den varer jo lengre enn 1 år. Men selvsagt stor forskjell på 1, 10 og 20 år selvsagt, men når de nevner 20 så får jeg nesten til og tro at de aldri skal oppgradere utstyret sitt og kjøre samme produkt utrolig lenge, men 5-10 år er nok det som er best ja. Om 20 år så er jo forhåpentligvis fiber en stor realitet i norge, om ikke i hele norge men kanskje store deler av norge. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå