mrkorsnes Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Er det mange som er registrert som bosatt på landet og som har leilighet(er) i byer ? Jeg har lest at mange sunnmøringer eier leiligheter på Østlandet, men er det bare sunnmøringer som tenker slik ? Ekstra spørsmål: dersom det blir innført "forskrift" om boplikt mange steder på Østlandet, vil da barna til disse sunnmøringene ved arveskifte måtte selge disse leilighetene dersom de ikke flytter til dem - og i så fall må de vel selge andre hus på Sunnmøre dersom de har tilsvarende "forskrifter" om boplikt der :-) Endret 10. august 2008 av lulus Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Har man planer om å innføre boplikt eller er dette et hypotetisk spørsmål? Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Kor har du lest dette? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Om jeg forstår trådstarter rett, så lurer han på om det er boplikt på landet (på gårder), men ikke i byen. Isåfall lurer han på hvorfor det er slik. Det er i og for seg et veldig godt spørsmål. Velgergrupper på landet utgjør en såpass stor velgergruppe at ingen politikere tør ta tak. Tenk å bli kjent som polikikeren som nedla Bygdenorge, gosjameg! Mange nok er tydeligvis overbevist om at bygdene blir omgjort til hytteland, uten boplikt. Problemet er imidlertid, at med boplikt, blir de omgjort til ødeland. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Buplikta blir vedteke lokalt og har lokal variasjon. Av og til høyrest det ut som om det er stortingspolitikarane som har vedteke massedød på bygdene. Litt spesiell framstilling når det er snakk om ei bygd og ein kommune som ikkje ønskjer å bli overrendt av folk som berre skal bu der i 2 månader av året. Det er flust av områder som ikkje fell inn under buplikta, om nokon av dåkke har eit behov for å kjøpe seg fast feriehytte ein plass. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Har man planer om å innføre boplikt eller er dette et hypotetisk spørsmål? Se Landbruks- og Matdepartementet, sine skriv f.eks.: http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/h....html?id=499123 De foreslår at kommuner (inkludert Oslo, Bergen etc) kan innføre forskrift slik at en ikke kan arve hus og leiligheter i kommunen. Dette har ikke bare med mat og landbruk å gjøre. Jeg ser nå etter hus i Spania slik at mine barn slipper feriieminner fra Norge :-) Endret 11. august 2008 av lulus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå