Gå til innhold

Kjøp av XP eller Vista Fullversjon

Anbefalte innlegg

Hallo, var ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere denne, så hvis det er feil sted så bare flytt tråden.

Over til spørsmålet...

Jeg har fått i oppdrag av opphavet (foreldre) å skaffe til veie nytt operativsystem til huset (4 PCer) og det "må være Windows". Så jeg har da landet på enten Windows XP eller Windows Vista Home. I og med at jeg bare betaler 50% av utgiftene heller jeg mer mot Vista, noe faderen også er hypp på.

Men hvor i alle dager finner man en Fullversjon 64 bit Windows Vista til salgs? Har saumfart newegg, el-kjøp og hw.no etter butikker som selger dette, men det nærmeste jeg kommer er en 32bit Windows Vista Home edition der du må ringe inn og ekstrabestille en 64bit versjon. Tåpelig spør du meg.

Er det noen som kan hjelpe meg med å spore opp en butikk, et sted, whatever som har dette OSet til salgs?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk, men ettersom jeg forstår det er alle disse OEM? Jeg trenger som sagt en fullversjon. Siden vi skal bruke det på flere PCer (og sannsynligvis re-installere X antall ganger de neste årene).

:hmm: hvis jeg forstår deg rett, skal du bruke 1 lisens på 4 pc'er.

hvis dette er tilfelle, greier du aldri å aktivere disse.

men, men lykke til

Lenke til kommentar

Retail gjør at du kan bruke den på flere maskiner, vel og merke ikke samtidig.

Med flere maskiner så gjelder det også oppgraderinger.

OEM kan du bruke på en maskin, og om du gjør større oppgraderinger må du kjøpe det på nytt. En Lisens, er en lisen.

Lenke til kommentar

Nei, fordelen med fullversjon er at du ikke bryter lisensen ved å kjøpe den til en brukt PC.

OEM kan du kun kjøpe sammen med (i praksis tror jeg de tillater det 1 måned etterpå) ny pc.

Hverken OEM eller fullversjon er one-time, du kan reaktivere hver gang du bytter maskinvare, men du kan ikke kjøre den på 2 pc'er samtidig i følge lisensen.

Imidlertid har du med en del andre MS-programmer (Office++) lov til å installere samme kopien både på stasjonær og bærbar.

Lenke til kommentar
Hverken OEM eller fullversjon er one-time, du kan reaktivere hver gang du bytter maskinvare, men du kan ikke kjøre den på 2 pc'er samtidig i følge lisensen.

Hva er forskjellen på ny PC og oppgradere?

Windows kan jo ikke vite, det så om du gjør en større oppgradering så kan det altså gå under "ny PC".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...