JanO2 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hei, jeg har akkurat innstalert Ubuntu, oppdatert til 8.04... Dette er da første gang jeg bruker Ubuntu... Jeg trenger sårt hjelp til å innstalere ett spill, det er nedlastet lovlig selvsagt. På siden står det altså da; To install Vendetta, type sh ./vendetta-linux-x-installer.sh. You do not need to be root; install it under your usual account. Jeg har lest diverse tråder, men skjønner fremdeles ikke bæret! På forhånd takk! Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 gå til mappa med spillet: cd /sti/til/spillet Også køyrer du scriptet som superbruker: sudo ./vendetta-linux-x-installer.sh Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hvorfor gidde å installere et spill som root? Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Det står jo i første posten at man IKKE trenger å være root, så da er jo saken grei. Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Å, då er det berre å ta vekk sudo i kommandoen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Men nå skal jeg ikke si det 100% sikkert da jeg ikke har prøvd det selv da. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 sudo ./vendetta-linux-x-installer.sh Bør vel bruke dette i stedet? sh vendetta-linux-x-installer.sh Tab kan brukes for å få autocompletion, dermed trenger du ikke skrive hele ordet. Lenke til kommentar
JanO2 Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Ok, nå har jeg prøvd litt av det dere sa, jeg bruker Terminal skriver inn commandoen å får spørsmål om "sudo pass" så bruker jeg den ALT + F2 Greia, men.... da skjer jo intet! jeg skjønner jo fremdeles ingen ting... kan ikke noen være så snille å ta det steg for steg? jeg er hardbarka windows nerd, dette er bare rart for meg, men jeg vil fremdeles få det til å virke for meg ! Takk for all hjelp, både den jeg har fått å til den jeg forhåpentlig vis får! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 sudo pass er passorden til brukeren din I Linux kjøres alt med minimale brukerrettigheter (av sikkerhetsmessige årsaker) med mindre du eksplisitt kjører det med superbrukerrettigheter. Ved å sette sudo forran en kommando blir det kjørt som superbruker og du må derfor taste inn passordet ditt. Systemet vil forøvrig huske passordet i en viss periode slik at du ikke trenger å taste det inn på nytt hele tiden hvis du bruker flere kommandoer med sudo. Forresten kan det kanskje være lurt å lese en Linux-beginner guide, det er tross alt en god del ting som er anderledes enn på Windows. Lenke til kommentar
JanO2 Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 sudo pass er passorden til brukeren din Forresten kan det kanskje være lurt å lese en Linux-beginner guide, det er tross alt en god del ting som er anderledes enn på Windows. Ja, men prøvde å skrive det, men funka dårlig i å med att det virka som ingen ting kom opp når jeg prøvde å skrive det... Men takk for innlegg! jeg blir sikkert aldri utlært i Ubuntu men, skal prøve så godt jeg kan å være middelmådig! Og..Sist men ikke minst; Noen som vet av en god Ubuntu Guide? Helst på Norsk, men engelsk er leselig! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Nei, passordet vises ikke når du skriver det inn (kommer heller ikke stjerner slik som er "standard"). Muligens litt teit akkurat det der. EDIT: forøvrig blir man nok aldri utlært i en linux-distro, da det er utrolige mengder med ting man kan lære seg, hvis ønskelig. Men personlig brukte jeg nok ikke mer enn 1 uke før jeg følte at jeg forstod systemet greit nok til at jeg kunne utføre det aller aller meste. EDIT2: den offisielle dokumentasjonen er ganske god vil jeg si (på engelsk) https://help.ubuntu.com/community/ Endret 10. august 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
JanO2 Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Takker, setter meg ned og leser med en gang jeg Lenke til kommentar
JanO2 Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Takker, setter meg ned og leser med en gang jeg Dæven, fant det ut til slutt! Takk for all hjelp dere har kommet med! Kommer sikkert til å spøre om mer senere med alt til sin tid! Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hei. Hva løste problemet det. Det jeg iallefall hadde kommet til å gjort siden at jeg sitter med Dualboot Slackware 12.1 og Zenwalk 5.2 så hadde jeg gjort dette i Terminal. Av gammel vane installerer jeg stortsett alt i root, men uannsett. Dette ville iallefall jeg ha gjort: Gått inni Terminal. Navigert meg fram til mappa der du har fila. F. eks: /home/you-user Og trykka "Enter". Så hadde jeg skrevet sh vendetta-linux-x-installer.sh Og trykka "Enter" igjen. Ja nå er det ikke sikkert at j eg hadde skrevet hele filnavnet til vendetta da. Mulig jeg hadde trykka Tab også. Hehe. Jeg skulle tro at normalt så skulle det gå. Nå skal jeg ikke si det for skråsikkert at det går, da jeg ikke har prøvd det selv. Lykke til med Ubuntu iallefall Hilsen. wil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå