Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har hovudkortet daua? Eller er det noko anna som har feila?

Anbefalte innlegg

Eg kom nettopp heim til byen og skulle akkurat til å sjekke mail på pcen min. Pcen min står som regel på 24/7, men denna gangen så fekk eg ikkje svar frå den.

Prøvde å reboote, men der skjedde det ingenting. Ingen pipelyder, men viftene surrer. Utanom CPU vifta som ikkje beveger seg ein millimeter.

Kabinettviftene som er kobla direkte til PSUen surrer derimot heilt fint. Er det nokon som har opplevd dette? Er det hovudkortet som har streika? Eller kan det være andre grunner til at det ikkje kjem nokre pipelyder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet med en annen CPU kjøler?

Vet ikke hvor relevant dette er, Men jeg hadde litt lastverk med å montere en ny CPU kjøler til prosessoren min. Dette førte til at CPU kjøleren løsnet fra festet, noe som igjen førte til at maskinen slo seg av. Uansett hvor mye jeg trykket på power knappen så ville ikke maskinen starte opp, og som deg kom det hverken pip eller kvakk fra maskinen. Det var ikke før jeg åpnet sidedøren for å utføre et desperat forsøk på å resette CMOS jeg ganske raskt så at CPU kjøleren var falt av CPUen. Etter jeg monterte kjøleren skikkelig startet maskinen uten problemer.

Nå er dette litt skudd i blinde for å si det minst. Men enten er det CPU kjøler eller hovedkort som har tatt kvelden.

Har du forsøkt å kople CPU kjøler direkte til PSU og ikke via hovedkortet? om du ikke har riktig kontakter, så er jeg ganske sikker på at du kan kjøpe en adapter til dette langt langt billigere enn en nye CPU kjøler eller nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Tok nettopp og bytta PSU og då posta pcen igjen. Grunnet til at eg prøvde å bytte PSU først var at eg høyrte ein høgfrekvent knitrelyd frå den.

Men er windows prippen på PSU bytte? Eg kjem ikkje inn i Windows, får bare svart skjerm når den begynne å laste inn. Ubuntu derimot går som ei klokka!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...