Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fritak i kroppsøving

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke en lat person, men jeg har allerede karakter i KRØ (skal gå nytt vg2 løp) og eg har mye heller lyst til å trene på egenhånd i disse timene istedenfor de noe heller kjedelige gymtimene man kan regne med på skolen.

Går det an å søke om fritak i gym?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er nok fullt mulig men jeg tviler sterkt på at du får den godkjent med mindre du har er seriøs og veldig saklig grunn, for du må få karakter i kroppsøving hvert eneste år uansett hva du går på skolen.

Selvom du skriver et skriftelig brev hvor du sier at du skal trene 3 timer i uka isteden for la oss si 2 timer som er med kroppsøving i uka, så har ingen lærer mulighet for og gi deg karakter med mindre du tar noen løpe tester eller lignende som de kan gi deg karakter på.

Eneste muligheten var kanskje om du var medlem av et trenings studio og de skrev under på at du hadde vært der og trent 1-3 timer i uka og du leverte dette til gymlæreren din og tok noen form for løpe, styrke og kondisjons tester kanskje.

Lykke til ivertfall med fritaket ditt.

Lenke til kommentar

Har hørt snakk om at folk kan få fritak for enkelte fag fordi de har hatt dem tidligere. Slik jeg forstår det er det dette som er saken i dette tilfellet. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med skolen. De har oversikt over hva som går an og ikke. Har aldri hørt om noen som har sluppet kroppsøving på grunn av dette. De tilfellene jeg har hørt om har gjeldt naturfag, matte etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Har hørt snakk om at folk kan få fritak for enkelte fag fordi de har hatt dem tidligere. Slik jeg forstår det er det dette som er saken i dette tilfellet.

Du har rett det er mulig og få fritak for fag du har hatt før men kroppsøving er noe du MÅ ha vært eneste år, uansett om du har hatt kroppsøving i alle år så slipper du ikke unna for dette er et fag som er påkrevd og ikke mulig og fritak i utenom en helt spessiel grunn. Og selv om du har en helt spessiel grunn så vil du få et eget opplegg som passer for deg.

Du kan prøve og søke om fritak men du vil nok få et nei som svar for de vil bare gi deg et eget opplegg som passer deg.

jeg hadde skadet låret mitt kraftig for 3 år siden men jeg fikk ikke fritak for gym de ga meg bare et eget opplegg som kunne passe for meg så jeg kunne trene meg opp. Så det skal nok en god del for å få fritak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var ein i klassa mi i fjor som ikkje hadde gym i lag med oss. Han hadde gått VK1 før. Men det kan hende han hadde ein spesiell grunn da.

Du kan jo ta faget som privatist? Trenger ikke gjøre noe på forhånd, lese litt teori kanskje, men den er ganske lett :)

Har du gjort det før? Er det berre ein skriftleg eksamen og så er du ferdig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...