Gå til innhold

Hjelp med å finne trådløs router.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå har det seg slik at vi skal ha trådløst nett i huset. For tiden snylter jeg på naboens nettverk. Vi har en stasjonær som har kablet nettverk, men jeg vil koble min laptop til et annet nettverk enn naboens. Det er tregt når det er 4 naboer på samme nettverk. Jeg lurer på om noen vet om noen billige rotere som kan funke for oss.

Det er til vanlig 2 PCer (1 stasjonær og 1 laptop.) på nettverket. Den stasjonære brukes hovedsaklig til surfing og litt chat. Den skal fortsette å være på kablet nettverk (men de fleste tråsløse routere har vel LAN-porter?). Jeg (og min laptop) skal bruke PCen til andre ting. Jeg spiller litt online-spill og laster ned en del. Jeg sitter oftest i 1. etasje, mens routeren må stå i andre etasje (ved den stasjonære PCen).

Vi (eller mamma...) vil ha en router som er så billig som mulig. Rundt 500 kroner, helst mindre. Det er en fordel å kunne kjøpe i butikk (Elkjøp, Expert, Euronics, Clas Ohlson, Biltema + noen lokale: Østereng, KP Teknikk (for de som bor i Arendal og måtte ha noe å anbefale derfra)), men nettbutikk kan gå hvis man sparer masse på det. En mulighet er PS.no (da lageret ligger her i byen, og man kan hente derfra). Den må forresten støtte både XP og Vista. Noen som har noen anbefalinger?

Er det vanskelig å installere? Er det bare å plugge den i modemet og installere drivere? Hvilken PC bør vi installere drivere på, forresten? Min forholdsvis nye Vista-laptop, eller mammas 5 år gamle stasjonære?

På forhånd takk. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Først må jeg si: FY knewt som snylter på naboens nett hehe, bare fristet sånn.

On topic:

Nei det er super enkelt og sette opp ruter, du bare stapper inn 1 kabel fra modemet inn i rutern. så tar du 1 kabel fra rutern og inn i den stasjonære og den stasjonære har internett igjen.

Det pleier og følge med 1 cd og en brukermanual som forklarer deg hvordan du skal koble det opp med vakre farger så du skjønner hvordan ledningen skal kobles.

Jeg har aldri innstalert noen drivere for min trådløse ruter for det hakke trengtes.

Det jeg anbefaler er samme trådløse ruter som jeg har hatt i kanskje 4 år eller mer og det har vært samme rutern aldri byttet.

Den koster 324 kr noe som er godt under de 500 som hun ønsket og som du selv sa jo billigere jo bedre, denne er stabil rask og veldig enkel og sette opp.

Jeg brukte kanskje 5-10 min og sette den opp.

Støtter B og G som er de mest vanlige nå.

Linksys WRT54G

Lykke til

Lenke til kommentar

Ser på erfaringene at noen mener man skal styre unna, og andre sier man skal styre unna visse versjoner. Hvilke(n) versjon(er) er det som anbefales, da?

"Snylter" ble litt feil ordvalg, da naboen faktisk vet om det, og syns det er helt greit. :p

Hva med denne? Eller denne? (PS.no har den du anbefalte, og den siste jeg listet opp her, men ikke den første.. :p)

Hva er egentlig forskjellen på disse tre?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Er jo alltid noen som får et dårlig produkt og ikke får det til og fungere skikkelig men sånt er det med alt. Ingenting er perfekt og da vil sånne ting oppstå, som du ser så har jo min fungert smertefritt i 4 år eller mer uten noe problemer så da har du jo fullstendig motsatt av de som har hatt problemer. Og noen får et produkt som de ikke får satt opp skikkelig eller det er ødelagt, samme som med hovedkort noen får et hovedkort som fungerer uten problemer og noen feilsøker i flere dager før de må sende det tilbake og få et nytt.

jeg tror ikke versjon og sånne ting teller i det hele tatt for vis du setter den op riktig og bare kobler inn ledningen og velger en frekvens ingen av de andre naboene bruker så skal det gå kjempefint. og du vikke oppleve noe problemer.

Så jeg ville kjøpt linksys rutern basert på at jeg ikke har hatt noe problemer med den på 4 år eller mer og det er jo utrolig lenge vil jeg si.

Edit: fjernet qoute

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

"Linksys rutern"? :p Er jo 3 stykker. Men du mener vi skal satse på den billigste? Lurer fortsatt på hva som er forskjellen på de 3.

EDIT: Forresten. Svogeren min mente vi kanskje burde bytte modem. Vi var opprinnelig LOS-kunder, men ble overført til NGT for et år siden (eller noe). Han mente vi kunne kontakte NGT og få et nytt. Det gamle er Allied Telesyn-ett-eller-anna. Vil det ha noen hensikt?

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg gikk for den billigste og den har vært trofast lenge.

Det var noe krypterings greier men den dyreste og den billigste var nesten dønn lik forskjellen jeg fant var dette

billigste hadde : Proprietær teknologi: XPress

Dyreste hadde: Proprietær teknologi: Afterburner

Hva forskjellen er vet jeg ikke.

Men utenom dette var de jo dønn like

Den i midten hadde bare 1 antenne mens den dyreste og billigste hadde 2

Krypteringen var helt lik på dyrest og billigst.

jeg tror forskjellen mellom den i midten av pris er at den har noen andre ting som xDSL Modem

aldri brukt det for jeg har den med 2 antenner og min ruter har jo alltid funket så.

Jeg ville godt for den billigste for du trenger jo bare 1 ruter og den gir jo hastighet nok er stabil så ekke vits og bruke mye penger på ting du ikke trenger liksom.

Så lenge du har kryptering på og får internett er alt som teller syns ivertfall jeg.

Edit: hva hjelper det og bytte modem? når du skal ha trådløs internett modem er jo bare en boks det du trenger er jo en trådløs ruter som kan gi deg internett til den bærbare uten og bruke naboens internett er det ikke?

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Modem er modem egentlig jeg bytta modem en gang for vi bytte levrandør kanke akkurat si at modemet ga meg noen speed boost, var mer at vi gikk fra det gamle telefon oppringnins greiene til bredbånd som ga speed bost hehe.

Ikke vits og kjøpe noe fancy vis du ikke trenger det, da kan du heller kjøpe den en is på butikken og kose deg med.

Lykke til da.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg en is i morra. :)

Men, jeg bare plugger den i, og så tar jeg en sånn "Konfigurer trådløst hjemmenettverk" (eller hva det står..). Det gjør jeg på hvilken PC? Min eller mammas, eller har det ikke noe å si?

EDIT: jepp, mange dumme spørsmål.. :wee:

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det fins ingen dumme spørsmål bare dumme svar fra folk som ikke orker og hjelpe deg skikkelig med gode svar.

Med og hjelpe andre så lærer du selv mer også så det er bare koselig og hjelpe deg.

Jeg ville anbefalt deg og bare stappe nettverks kablen rett inn i din bærbare eller moren din sin.

Ikke bruk konfigurer trådløst hjemmenettverk.

Bare skriv ruterns IP adresse som på min ruter er 192.168.1.1 i nettlesern din

Standard brukernavn og passord er: Admin men tror alt dette står i manualen som følger med i esken med rutern din.

Det du gjør er bare og lese manualen og skrur på trådløst nettverk i rutern sin meny og skriver inn en krypterings du ønsker.

Så er det bare og skrive inn den trådløse koden i den bærbare pc-en din og alt er oppe og går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Bare hyggelig og kunne hjelpe deg, du får ta det via moren din sin pc da siden den er den som alltid har blitt brukt internett kabel på.

Off topic:

Ja ble noen smileys i den siste posten din ja hehe.

Du vil klare det kjempe fint bare les manualen og ta det rolig og les nøye og tydelig.

Lykke til med kjøpet og oppsetingen av ruter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...