jimdidr Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Schnellshooter: Det ser for tiden ut som det ikke finnes mange gode Journalister igjen i verden, men det kan nok skyldes avisene som går mer og mer over til Se og Hør stilen, fordi det selger... så man kan bare skylde på brukerne. En sterkere informering og utdanning hadde noen rettet litt på det skeive livs synet man får igjennom vestlige medier men det beste tror jeg hadde vært om folk flest hadde slått av TVen og sluttet kjøpe avise, til selskapene starter å gi oss noe nyttig. hadde ikke hørt om War Photographer før men tror jeg må bestille den så fort jeg finner VISAen En annen intresang film angående dokumentring av krig, "The War tapes" her filmer soldatene selv. http://www.ted.com/index.php/talks/deborah..._war_tapes.html Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Anbefaler også filmen Salvador En del fotografering, en sabla god (og sann historie), til og med en fotograf som til stadighet siterer Capa. En usedvanlig god film. Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 En side som har samlet mange bilder fra Sør-Ossetia, også de som tidligere har blitt presentert i denne tråden. http://www.boston.com/bigpicture/2008/08/w...th_ossetia.html Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det var snakk om å bli krigsfotograf i denne tråden. Leste på Aftenposten om angrepene som pågår i Sør-Ossetia og ikke minst fotgrafiene som blir presentert i verdenspressen. hvor går grensen for å hjelpe kontra knipse? Er det noen grense? Fotografene KNIPSER, andre får HJELPE? Har sett filmen "war Photographer" og er et godt eksempel på hvor sinnsykt nært fotografene går. Som dere ser er dybdeskarpheten lik det du får på vidvinkel. Ikke rart at mange tyr til flaska etter endt oppdrag som krigsfotograf. Selv om det kan virke interessant må det være et sant helvete. Må bare komme med en kommentar til det du skriver her som har litt med å få en riktig oppfatning av yrket fotograf. Det er mulig at jeg kaprer tråden litt med dette er noe både du og alle andre her kan ha interesse av å lese... Du skriver at "fotografer knipser" og det er her jeg vil kritisere deg. Fotografene som har tatt disse bildene har ikke "knipset" et bilde. De har fanget et øyeblikk. Det høres kanskje banalt ut av meg å nevne dette men det er en vesentlig forskjell. Bildene som er tatt over er ikke bilder skutt fra hoftehøyde uten en eneste tanke på komposisjon. Selvfølgelig, man kan få et godt bilde i ny og ne av det og. Å si "knipse" synes jeg bringer et litt amatørmessig preg over det hele. Når det er sagt så frister det mer enn litt å jobbe som krigsfotograf... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg har lekt med tanken selv. Det første jeg tenkte da jeg hørte om Ossetia-krigen var at jeg ville dit for å fotografere og vise hva som skjer (selv om det selvfølgelig er veldig mange som allerede gjør det). Det andre jeg tenkte var på Robert Capa, som sa "if your images aren't good enough, you're not close enough". Greit nok. Det tredje jeg tenkte på, var at nevnte Robert Capa døde i 1954 da han tråkket på en landmine i Indokina, ikke umulig at han forsøkte å komme nærmere. Humm.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Han gikk visst på en sti, men var uansett nær nok minen. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Syns slike bilder er treffende, og uansett hvor viktig jobben til fotografen er, tenk på den sårete som må se på en person ta bilde av han, og så forsvinne, uten å bry seg? Tror av den grunn jeg aldri vil passe som fotograf av elendighet, får jo klump i halsen av tiggerne i trondheim jo... Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Syns slike bilder er treffende, og uansett hvor viktig jobben til fotografen er, tenk på den sårete som må se på en person ta bilde av han, og så forsvinne, uten å bry seg? Tror av den grunn jeg aldri vil passe som fotograf av elendighet, får jo klump i halsen av tiggerne i trondheim jo... Nei det er ikke for hvem som helst, finnes litt for mange folk som tror de vill tåle krig og elendighet før de ser det på kloss hold. Man må nesten være litt avskrudd om man skal være midt i det man kan jo tross alt ikke gjøre stort annet enn å ta bildene, vi får jo ikke skyte med stort annet som fotograf... (Jeg har ikke vært i krig.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå