Gå til innhold

Krigsbildene som blir presentert fra Sør-Ossetia

Anbefalte innlegg

Det var snakk om å bli krigsfotograf i denne tråden. Leste på Aftenposten om angrepene som pågår i Sør-Ossetia og ikke minst fotgrafiene som blir presentert i verdenspressen.

post-157464-1218315982_thumb.jpg

Et utrolig sterkt bilde, hvor går grensen for å hjelpe kontra knipse? Er det noen grense? Fotografene KNIPSER, andre får HJELPE?

post-157464-1218315999_thumb.jpg

Har sett filmen "war Photographer" og dette bildet er et godt eksempel på hvor sinnsykt nært fotografene går. Som dere ser er dybdeskarpheten lik det du får på vidvinkel.

Ikke rart at mange tyr til flaska etter endt oppdrag som krigsfotograf. Selv om det kan virke interessant må det være et sant helvete.

Ps. hvis dette strider mot reglene kan jeg selvfølgelig fjerne bildene, men dette er strengt tatt skjermbilder fra aftenpostens nettavis hvor jeg har linket til nettsidene der jeg har tatt skjermbildene fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitatretten tilsier at disse bildene er helt ok her.

Synes for øvrig også at det er gode bilder.

EDIT: Om noen har lyst til å lese mer om krigsfotografers hverdag og arbeid vil jeg gjerne anbefale disse tre:

Witness in Our Time: Working Lives of Documentary Photographers av Ken Light

og

Get the Picture: A Personal History of Photojournalism av John G. Morris, som i sin tid var Magnums første executive editor

og

Unreasonable Behaviour: An Autobiography av Don McCullin, en av tidenes mest kjente krigsfotografer (som også har mange andre bøker vel verdt å lese)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Med hvilken rett kan slike angrep på sivilbefolkningen forsvares?

Krig er totalt unødvendig, uansett. Mennesker er idioter.

Når det er sagt, det pågår mange flere kriger enn den "krigen" det vises til her. Men hvem bryr seg? Fotografier kan, som nevnt i en annen diskusjon her, få folk til å tenke litt utenom all sex og liksomskandaler avisene og media skriver om.

Men, det går nok noen uker nå, så er alt glemt... helt til en gruppe geriljasoldater tar en hel barneskole med gisler e.l.

Lenke til kommentar

I dagens verden skulle man tro at alt kunne løses uten krig, krig fører ikke noe godt med seg. De som kommanderer krigen blir vanligvis ikke berørt, men det er de som går ut i krig, og de sivile som blir skadet.

Vi lever i 2008, og burde lært av vår historie. Vold løser ingenting...

Jeg ble overrasket over bildene, ikke negativt, men positivt, vi får virkelig se hvor ille det er, kanskje ikke føle det, men det gir oss en viss anelse.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Krig og vold er rett fra Helvete uansett grunn,og i de fleste tilfeller er grunnene helt sykt meningsløse,dreier seg for det meste om makt,kontroll,relgion,land(eiendom)penger.

Jeg blir sykt provisert hvor dumme mennesker er og at de aldri kan lære at hvert eneste menneske er unike og uerstattelge individer.

OG Til alle dere som forsvarer krig og vold dere er Idioter.

Det går faktisk fint å leve i fred på jorden om bare alle ville det.

Jeg er glad for at folk tar bilder av galskapen,men jeg tror ikke det hjelper ,da vi lever i en tid der alle er blitt selvopptatte,matrialistiske egoister.

Jeg kunne ikke ha stått å sett på at et menneske hadde det vondt,dvs ta bilder uten å hjelpe.

Jeg ville lagt kameraet fra meg å hjulpet,men selvfølgelig også prøvd å få dokumentert galskapen så godt jeg klarte.men hjelpe først

Lenke til kommentar

Det er jo viktige bilder som blir tatt. Men aldri i livet om jeg ønsker meg å ta slike bilder. Når jeg tenker på hvordan en slik situasjon må være så grøsser jeg litt. Oppsøke krigssoner for å dokumentere det.. det lyder jo på en måte litt heroisk, men jeg tror det er en jobb for noen få spesielt innteresserte og litt tøffe fotografer.

Lenke til kommentar
,men jeg tror ikke det hjelper ,da vi lever i en tid der alle er blitt selvopptatte,matrialistiske egoister.

Jeg kunne ikke ha stått å sett på at et menneske hadde det vondt,dvs ta bilder uten å hjelpe.

Så hva er det? Er alle blitt selvopptatte? Alle untatt du?

Eller er det forstatt håp? Ja, det er det. Heldigvis!

Lenke til kommentar
OG Til alle dere som forsvarer krig og vold dere er Idioter.

Det går faktisk fint å leve i fred på jorden om bare alle ville det.

Selvfølgelig. Men problemet oppstår når ikke alle vil det. Skal resten da sitte og se på?

En av de svenske nobelprisvinnerne i litteratur, jeg husker ikke hvem, skrev en gang et dikt, jeg husker det ikke, men jeg husker poenget.

Når det onde tar opp sitt våpen må også det gode ta opp sitt.

Han var forøvrig pasifist.

Og schnellshooter er ikke et troll, folkens.

Lenke til kommentar

Å være krigsfotograf kan være det verste helvetet på jord. De kan ikke hjelpe uten å kompromittere sin uavhengige status som observatør. De har også en viktig jobb å gjøre. Krigsfotografer som Nick Ut og Tim Page ble sterkt berørt av det de drev på med, og det er ikke rart at Tim Page m. flere har slitt med alkohol og heroinmissbruk siden vietnamkrigen sluttet. Jeg har lest artikler og intervjuer med Page både før og etter han klarte å kvitte seg med uvanen for ikke mange år siden, og den innflydelsen krigens grusomhet hadde på ham kan få enhver til å legge ned kamera.

Page bar forøvrig en av de få som ikke brukte Nikon under den krigen. Han brukte Leicaflex.

Lenke til kommentar

Veldig gode bilder ja! Så faktisk War Photographer i dag og det ble konstantert at fotografens jobb var å hjelpe via bildene som ble tatt.

“Fear is the path to the Dark Side. Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.” Yoda, Star Wars Episode I: The Phantom Menace

In today’s world we are told to be afraid. The USA has a whole system set up to tell us how much we should be afraid. Some days we are supposed to be Orange level afraid, other days we might have to be Red level afraid. But the problem with fear, as Yoda points out, is that it leads to anger, hate, violence and suffering.

(...)

Fear starts wars. It starts fights. It upsets our mind’s and makes us stressed and anxious. And the funny thing is - most of the time the fear is unnecessary.

Source
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...