Gjest ølmannen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg drikker helt klart litt for mye øl og annen alkohol...Jeg drikker mellom 3 og 8 øl med 6% alkohol, minst 3-4 dager i uken. Ligger jeg i faresonen for sykdommer på grunn av alkohol, som for eksempel skrumplever? Jeg vil ikke påstå at jeg er i dårlig form heller, har ganske god kondis tross alkoholforbruket... Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Ja, det er nok godt over normalen det der. Skrumplever får du nødvendigvis ikke, men det er godt med kalorier i øl, og ikke minst - med et slikt inntak kan man fort komme dithen at man blir mer eller mindre avhengig. Men det har jo selvsagt mye med karakteren/viljestyrken man har også. Du kan jo sjekke selv på en enkel måte: Stopp å drikke alkohol/øl en hel uke eller to - hvis du da får abstinenser har du gått noen meter langs veien til avhengighet. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Det at du fordeler det over såpass mange dager i uka vitner om noe som er på kanten til avhengighet. Personlig kan jeg gjerne drikke 12 +/- halvlitere øl i uka. Men de går som regel ned samme dag. Eventuelt fordelt på fredag og lørdag. Men det er ikke en normalitet. Jeg er sjelden virkelig på fylla mer enn et par ganger i måneden. Et veldig avgjørende spørsmål for deg tror jeg kan være: Hvorfor drikker du? Svaret mitt er en kombinasjon av at jeg syns øl er ekstremt godt, spesielt lyst lager-øl nå i sommervarmen, og et ønske om å oppnå en noe jeg anser som en behagelig rus (der og da). Endret 10. august 2008 av Andreasfe Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg drikker også for mye øl tror jeg. En sixpack torsdag, fredag og lørdag. Men det er jo ikke sånn at jeg savner øl i dag, når det er søndag. Helt fin form egentlig. Og selv om jeg har alkohol liggende, så kommer jeg ikke til å røre det før torsdag. Men det er jo noe som heter periodedranker. Dersom man drikker fast på faste ukedager i åresvis, så blir man faktisk avhengig av det. Lenke til kommentar
mortania Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Til tider ligger alkoholkonsumet mitt på rundt 30-40 0.4l i uken, fordelt ut over alle dagene. Jeg har ikke noe problem med å ta meg 5 øl før jeg drar på jobb hvis jeg er i humør til det, for jeg trenger for det meste i overkant av ti øl for å bli brisen. Men det kommer jo selvfølgelig også an på hvordan formen er. Er jeg overarbeidet, trøtt og sliten og uten matlyst holder jeg meg unna Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg er periodevis avholdsmenneske. :!: Lenke til kommentar
araziel Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Du ligger nok langt under inntaket som må til for å få noen av de alvorlige alkoholrelaterte sykdommene. Jeg ville heller vært bekymret for å bli avhengig og kanskje tenkt litt på alle kaloriene du hiver i deg. Spørsmålet er jo hvorfor i all verden du føler du må drikke såpass store mengder så ofte? Det skumle er hvis du ender opp med å ha behov for et par tre øl for å kunne nyte en fredelig aften. Lenke til kommentar
mortania Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg ville heller vært bekymret for å bli avhengig og kanskje tenkt litt på alle kaloriene du hiver i deg.Spørsmålet er jo hvorfor i all verden du føler du må drikke såpass store mengder så ofte? Det skumle er hvis du ender opp med å ha behov for et par tre øl for å kunne nyte en fredelig aften. Jeg er litt uenig i ditt utsagt om at han føler han må. Jeg vil heller påstå at det er en vane/noe han selv vil. Om han føler han må, så er det jo et klart faresignal om at han begynner å bli avhengig av alkholen. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg ville heller vært bekymret for å bli avhengig og kanskje tenkt litt på alle kaloriene du hiver i deg.Spørsmålet er jo hvorfor i all verden du føler du må drikke såpass store mengder så ofte? Det skumle er hvis du ender opp med å ha behov for et par tre øl for å kunne nyte en fredelig aften. Jeg er litt uenig i ditt utsagt om at han føler han må. Jeg vil heller påstå at det er en vane/noe han selv vil. Om han føler han må, så er det jo et klart faresignal om at han begynner å bli avhengig av alkholen. Mulig det, men jeg mente ikke å hevde at han må, men han vil jo klart drikke mer enn de fleste gjør som 'kos'. Jeg bare lurte på hvorfor dette er tilfelle. Er det rusen og det at det 'må til' for å ha det avslappende bør man kanskje stoppe og tenke litt iallefall. Lenke til kommentar
Gjest ølmannen Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Derfor at jeg drikker er fordi at jeg er tørst. Men mest fordi at jeg vil oppleve en lettere rus-effekt. Blir sjelden full, jeg er fornøyd dersom jeg er brisen. Har allerede hellt i meg 3 nye bokser øl. Føler meg mer avslappet nå enn før jeg tømte de 3 boksene... Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Jaja, da har du jo svart på ditt eget spørsmål igrunn...... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg har hatt en mor som har vært alkoholikker i mesteparten av sitt liv og som nå har blitt periodedranker, så jeg synnes jeg er kvalifisert til å komme med et par synnspunkter : Avhengighet : Når du automatisk velger en alkoholholdig drikk fremfor en annen drikke så bør man raskt stille seg et par spørsmål : Er det vane? I såfall føler man et behov for å drikke alkohol eller kan man enkelt bytte det ut med noe annet (feks vann, juice, brus). Føler jeg et behov for å drikke? Synnes jeg at jeg fortjener å ta meg "en pils" I helgene? Bagatiliserer jeg drikkingen? Drikker jo bare litt over gjennomsnittet... Greier jeg meg uten drikke over en lengre periode (1-4 måneder) uten at jeg tenker at nå hadde det vært godt med en kald en? Personlig så mener jeg at om man svarer ja eller delvis ja på noen av overnevnte så bør man ta seg en pause fra drikkinga og se om man har kontroll. Kontroll betyr da at man skal greie å gå en periode uten å drikke og ikke føle behov, føler man behov for å ta seg en så må man gå enda lengre eller slutte helt å drikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå