Gå til innhold

Ny PC til 15k

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe meg en ny PC til ca 15k, pluss 2 skjermer.

Så eg lurer på om dette oppsettet er bra:

nypc.png

Har lyst på Quad pga at eg kommer til å bruke PCen til å spille, programmere og 3D rendering.

Kommer også til å bruke Linux (Debian/Ubuntu) så håper at hardwaren er støttet.

Det er ca 5 år siden eg sist bygget PC så eg er rimelig utdatert på hardware fronten.

Av utstyr eg har fra før av er:

- DVD brenner (relativt ny)

- Mus & tastatur

- Høytalere

- Strømkabeler og tp-kabler + 1Gb switch

Lurer på om oppsettet kommer til å virke, tenker også på støy nivå og temperatur.

Kommer mest sannsynligvis ikke til å overklokke den i noen særlig grad.

Hva tror dere folkens :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg gikk gjennom oppsettet ditt og bygde noe jeg følte passet bedre til dette formålet syns det ble litt overkill mye av det du hadde valgt. Valgte 2 24 tommers skjermer istede for 2 22tommere siden siden du skal spill, programmere og 3D rendering tenkte jeg det var bedre og få mye mer av kildekoden og spillet på skjermene.

Skjermene som er valgt har HDMI VGA og DVI inngang,

Jeg valgte 2 4870 kort for og representere 1 4870x2 kort som jeg vil anbefale deg, men siden de ikke har blitt sluppet i denne måneden enda så måtte jeg bare legge de 2 skjermkortene der.

Jeg fjernet kabinettet du hadde valgt og tok et billigere ett for 2900 for et kabinnet er jo helt sykt i mine øyne. Det er et kabinett bare ikke noe mer.

Jeg la vista 64 bit der for driver støttene er kjempe fin nå når du har så ny hardware så får du vista64 bit drivere til alt som er valgt.

Tok en annen kjøler med 2 120 mm vifter til så du vil få en kaldere cpu som kan være greit når du skal spille og belaste pc-en mye.

Jeg valgte også en billigere cpu for du kan bare klokke den opp til 2.6 og spare masse penger der uten noe problem for det er ingen vits og betale så mye ekstra for så lite cpu kraft.

Kjølepastaen som følger med cpu kjølern jeg har valgt er mer enn grei nok for folk.

Noen sier kjølepasta du kjøper ekstra er bedre og noen sier den er dønn lik så.

Jeg fjernet også DDR3 rammen din for det er stor prisforskjell men du må gjerne bare legge den til vis du ønsker for hovedkortet jeg har valgt støtter både DDR2 og DDR3 ram.

valgte også en Mist 600watt strømforsyning for den har molex kontakter som betyr at du kan velge kablene du ønsker og bruke som betyr at du slipper unødvendig kabel rot i pc-en din.

så pc-en koster nå bare 16859,-,- kr med 2 skjermer og alt

så du sparer over 4700 kr på dette og det vil absoulutt yte like godt som det du har valgt.

Vis det er noen spørsmål så bare spør.

Dete oppsettet burde ikke danne noe særlig med støy siden den bruker kraftige cpu kjøer og Mist 600watt er stille som en mus, jeg har denne selv og det som lager lyd er viften som kjøler ned chipset kjølern min.

Chipset kjølingen er også utrolig kald har samme type kjøling på mitt Foxconn Mars hovedkort og det har ingen varme problemer i det heletatt.

Utkast 1

Edit: glemte og legge til linken for pc-en jeg hadde lagd for deg.

Edit 2: fjernet dvd brennern siden du hadde 1 fra før.

Edit 3: angående støy

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Kommentarer til donnieakalefty:

- Ville valgt P182, oppdateringen av P180

- Ville kanskje valgt en 750W PSU, hvertfall hvis trådstarter skal ha 4870x2 (og i fremtiden kanskje skal ha 2 x 4870x2).

- Hvis trådstarter skal overklokke CPUen, ville et PC2-8500 RAM-sett være en fordel.

- Ellers er jeg enig med han. Et ATI-oppsett gir mer for pengene enn GTX280. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg vil ivertfall si at XP er på vei ut microsft har stoppet og selge det til vanlige forbrukere kun bedrifter får tak i det lenger.

Jeg forlot XP båten på hoved pc-en min for 3 måneder siden og gikk over i vista 64 bit båten og er strålende fornøyd, det er stabilt det er raskt og jeg får utnyttet alt pc-en har i pc-en med skikkelig 64bit drivere.

(ja jeg vet det ikke er en båt bare en snakkemåte)

Jeg skal ikke gå tilbake til XP eneste jeg har xp på er min bærbare og de er jo 3 og 5 år gamle så de gidder jeg ikke kjøpe noen vista lisens til for de er jo så gamle at de ekke verdt OEM lisensen engang i mine øyne så

Off topic:

Til Knewt: Jeg fant ikke det kabinettet skjønner du jeg klarte ikke og huske hva det het så jeg bare måtte legge med det jeg trodde var riktig, så jeg skal endre det nå så det blir riktig.

Ja 750w er bedre med crossfire av 4870x2 men han nevte ikke noe om dette og han hadde bare 1 SLI kort så derfor jeg bare valgte mist 600watt.

Edit: spørsmålet til knewt

ja 2 grafikk han snakker om altså 2 x 4870x2 i samme pc dette vil bli dyrt men du kan heller kjøpe 1 4870x2 i starten og heller kjøpe et nytt kort når/vis du trenger kraften senere.

Edit 2:

THERMALTAKE 750W ToughPower W/Cable Management

strømforsyning på 750watt som er crossfire godkjent vis du ønsker 2 4870x2 i fremtiden

handlevogn oppdatert med kabinet Antec P182 knewt nevnte som jeg hadde glemt navne på.

Handlevogn utkast 2

Jeg har ikke lagt med thermaltake 750 i handlevognen før jeg får beskjed at han skal kjøre crossfire for Mist 600watt skal klare 1 4870x2 skjemkort.

Lenke til kommentar

Jepp. Det var vel det jeg mente. At han kjøper 4870x2 (to stk. 4870 smelta sammen til 1 kort) nå, og ett til senere, hvis han trenger mer kraft. Da kommer en god 750W godt med. Hvis man kjører 2x4870x2 har man på en måte 4 skjermkort. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Rundt 3000-3500 vil 4870x2 komme på avhengig av hvilken modell du velger og produsent du ønsker så det vil koste sånn cirka 17000-17200 sånn rundt oppsett nr 2 sin pris ser ut, kanskje 100-200 mer men fortsatt langt under de du satt opp og det er jo også med 2 24 tommer skjermer med 1900x1200 i skjermstørelse

Edit: la til info

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...