ekl1tz Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 emne sier det meste, er det mulig? Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Skal vel være mulig det, men som oftest vil da leverandører da terminere linjen i leirens "sentral" og så må du få den som har med internnettet der til å patche linja inn til din boenhet.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) du tenker på vanlig privat nettverk? nekter å tro at noen kan godta dette... det er enkelte kaserner det er lagt inn vanlig trådløst nettverk, men etter det jeg har hørt skal dette erstattes av forsvaret sitt ugraderte nett etterhvert. og det vil på ingen måte ha noe å gjøre med leirens egen "sentral" hvis det er vanlig privat nett, dette blir lagt direkte til kaserna. hvis det blir koblet mot leirens egen "sentral", så send meg en PM så skal jeg sørge for at det blir gjort skikkelig edit: det er opp til folka lokalt å si ja eller nei til dette, ingen fasit-svar på om du får lov eller ikke... Endret 9. august 2008 av aklla Lenke til kommentar
LGodess Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Det er fullt mulig å legge inn privat nettverk på leieren. Men ta kontakt med IKT avdelingen på leieren og sjekk med de før evt bestilling gjøres. Dette pga det er de som må ta den endelig termineringen til kaserna som er ønsket. Internett leverandører kan kun kople seg opp til sentralen som er for leieren. All kopling som gjøres videre må gjøres av forsvarets personell, dvs IKT avdelingen lokalt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 med mindre du får inn internett via FIP(ikke spør) så skal ikke din internett kobles til noe utstyr som brukes til forsvarets sentrale nettverk(gjelder alle graderinger, også ugradert) en del leirer har eget nettverk som de gjør stort sett hva de vil med, der kan man om ønskelig koble det inn og route det til kaserna. skal du ha det kan det gjerne gå innom samme sted som alt annet i leiren, men skal ikke kobles til samme utstyr. hvis det blir koblet til samme utstyr som det sentrale nettet er koblet til vil dette bli merket, rapportert og fjernet i løpet av kort tid. nettet må altså gå direkte fra levrandør til din kaserne, uten å gå innom noe av det sentrale nettverket. Mvh en ansatt på sentral drift Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg må inrømme at jeg er litt blank på dette området, men det jeg stusser over er hva du faktisk skal med det? Har ikke forsvaret ett eget nettverk man kan bruke på de fleste tjenestesteder? Lenke til kommentar
nls Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 det finnes et internett tilbud overalt, da i form av a) stasjonerne PCer på velferden b) trådløst nett i velferdsbygget internett på kaserne er heller sjeldent kan forøvrig bare uttale meg om hæren, gakk gakk og annet tjafs for svare for sine leirer Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 aha. Er jo forsåvidt ett godt nok utvalg det, men jeg skjønner at det kan være greit å ha internett på rommet. Lenke til kommentar
LGodess Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Bare for å presisere så er det slik at når man anskaffer seg en egen internett linje, så går det ikke via gradert utstyr. Det går da kun på tlf koplinger. Det er da ikke nær noe gradert utstyr i det hele tatt. Avhengig om man får lov eller ikke avhenger også av om det er ledig kapasitet i telefon sentralen og om det da er punkter på det aktuelle rommet. Mvh en ansatt som arbeider med lokal drift:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 litt OT men, LGodess: er du LDK/Systec eller noe annet fancy? Lenke til kommentar
LGodess Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 litt OT men, LGodess: er du LDK/Systec eller noe annet fancy? Ja. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Jeg har internett på rommet jeg Men fikk ikke ha når jeg var i førstegangstjenesten.. Bestilt fra Telenor, de koblet inn på sentralen, for så at jeg koblet meg fra der inntaket er, og opp til rommet. Er bare innom et par plinter, helt uavhengig internettlinje. Var vel nett på mannskaps-kasernen da jeg startet i førstegangstjenesten, men stasjonssjefen og sjef FLO IKT på leiren er ikke helt for det.. Endret 12. august 2008 av espennyh Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 er jo så klart mulig, men om de lokale folka gidder å gjøre jobben varierer jo. så lenge det ikke er borti forsvarets saker er jeg fornøyd ihvertfall LGodess: hehe, stemmer det, var vel rygge du flyttet til var det ikke Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Nei, er heller ikke vanlig at soldater i fgtj får lov til å bestille seg nett på kaserna. Er vel noen høyere makter som har uttalt seg noe som at "..soldater skal skjermes fra ulovlig materiale, samt at det skal forhindres at gradert materiale kan spres via nett som ikke kan overvåkes" Var i hvertfall det de brukte som argument da jeg prøvde å ordne internett på kasernen hos de vernepliktige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå