Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel, flere i en kabel?

Anbefalte innlegg

Skal legge en del kabler samme vei. Har sett et tykkere kabler som inneholder flere kabler i en, det sparer jo litt plass når man skal ha det gjennom trange hull når man kan ha mindre isolasjon pr. kabel.. Hvem kan ha dette i Kat. 6 Utp?

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker vell på 25p/50p/100p cat.5.

cat.6 er så vidt eg veit bare i 4p/2x4p

Eg har sett enkelte kabler der fleire parkabler/coax kabler er støpt inn i ein felles kappe, men desse tar faktisk større plass i eit hull enn samme antall løse kabler.

Har trekt masse kabel dei siste åra, og det er ingen problem å trekke masse kabler igjennom hull, verken i betong, tre eller gipsvegger.

Bare dra rolig og hvis det er trangt, så bruk eit smøremiddel som til dømes Polywater (beste), 3m Lub, håndsåpe, zalo eller liknande.

Hvis du drar kabel igjennom eit hull der det går kabler fra før av, så dra forsiktig, ellars risikerer du å brenne av dei kablane som liger der fra før av.

Lenke til kommentar

"Problemet" er at jeg skal ta de gjennom en vinduskarm ( uaktuellt med noe annet da det er 90cm betong mur rundt ellers. :o ), det er snakk om 8 eller 10 kabler som skal gjennom og alt skal legges i kanal på veggen. Så den eneste grunnen til at jeg så etter flere i en er at jeg kan borre et fint rundt hull og trekke gjennom uten noe særligproblemer, mens med 8/10 kabler så kan den hende jeg må ha større hull og det liker jeg ikke helt i dette vinduet som er fra 1915.

Glemte jo å legge til en ting, de skal ligge ute, har ikke sett noen for det bruket, ikke helt nødvendig med kat 6, men ikke lavere enn 5e.

Da kommer vel problemet med at utekabler er litt tykkere?

Jeg så forresten en liten annen ting når jeg kikka på de kablene som ligger rundt her, det er forskjell på de som en elektriker har lagt opp og de jeg bare smalt opp. Er det forskjellig dimmensjon på instalasjons kabel og patchkabel, ser sånn ut, instalasjons kabelen er stivere enn patch kabelen?

Christian

Lenke til kommentar

vanlig utp5e er ikke beregnet for utendørs kabling, men selv har jeg hatt en utp5e klamra på husveggen i snart 2 år, ingen forskjell her.

(kabelen ligger relativt godt beskyttet mot sol og regn osv.)

Så om dette bare er et nettverksopplegg for noboer så ser ikke jeg noe i veien for å bruke vanlig kat5e kabler, siden dette vil bli mye billigere en spesielle kabler for utendørsbruk.

hehe...dette spørs no mer på lommeboken da, men dersom du skal grave ned kablene så legg de i rør, og husk hvor du legger de. (kjedlig om noen skulle finne på å grave opp litt for å plante et tre eller noe)

Lenke til kommentar

Utendørs cat.5 selles bl.anna gjennom elektroskandia, og ja, den er tykkere en vanlig cat.5. Men det går ofte bra å bruke vanlig cat.5 ute hvis den då ligger beskytta i kanal, røyr eller liknande.

Det er ingen problem å trekke mange kabler i samme hullet. Bor/skjer/hugg eit hull som er litt for lite, og så øker du gradvis størrelse til at det akkurat går å få kablane igjennom. Tipper at det skulle gå med eit hull på ca 35mm diameter (men eg tar ingen annsvar)

90cm betong er ikkje noko stort problem å borre igjennom, så lenge man har redskap til det. His det er eit murhus du holder på å legge kabel i, så kan det hende at det er "bergensvegger" i huset. "bergensvegg" er ein murvegg der det er 2 lag med mur/teglstein med luft imellom. Desse veggane er endå enklare å borre i.

Uansett, hviss mulig, borr altid slik at hullet skrår nedover mot yttersiden, det minsker rissikoen for fuktskader. Tett også godt rund, og mellom kablane med silikon. Pass på å bruke ein silikon som er berekna for utandørs bruk. Eventuelt sanitærsilikon.

Cat.5 installasjonskabel er stivare enn pachekabel. Det kjem av at pachekabelen er fleirtrådig, mens inst. kabelen har solid ledar. inst, kabelen har klart dei beste elektriske egenskapane, men den tåler ikkje gjentatte bøyninger så godt som pachekabelen. Det er og forskjell på kor stive kablane er mellom dei forskjellige produsentane.

Lenke til kommentar

Noen idee om hvem som selger kat 5e utendørs og kat 6 utendør(om det finnes da)?

Tror jeg skal prøve å finne utendørskabel, fuktig luft pga bekk som rennerforbi leggerigjen grønske på alt...

Må gå gjennom tre, det er grunnmuren det er snakk om 90 cm vanlig betong med masse store stein, sikkert noe sikkelig dritt å komme gjennom, for å få lufting måtte det betongskjære firma til. SÅ det erklart alt er mulig, men det orker jeg ikke stresse med, heller ikke betale for, prøver heller vinduet.

Ang patche/inst. kabel, så forskjellen når eg dro fram noen rester ja, he leder i den inst. kabelen

Lenke til kommentar

Står i min post. Elektroskandia selger tendørs cat.5

Elektroskandia er grosist, men i bergen ieallefall så kan vanlige folk kjøpe på eit besemt klokkeslet. Det var rundt lunsjtider før.

Ellers så er det jo bare å finne ein vennligsinna elektro/teleinstallatør, og kjøpe igjennom dei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...