Gå til innhold

Hjelp til tips og triks ang. laptop på skolen. Har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Om moderator finner emnetittelen lite beskrivende, kan du endre den til noe som passer? (Er ikke så god med beskrivende emnetittler :p )

Tilbake til tråden:

Jeg har noen små spørsmål angående bruk av laptop på skolen og eller:

1. Når jeg tar ned skjermen på laptopen, og putter den nedi min quicksilver pc-veske, og ha den der i 1-2 timer, uten fare for overoppheting eller skade på veska (smelting av stoff, brann o.l.) ?

2. Jeg er 16 år, og har moped. Er det skadelig/farlig for pc'en at jeg tar med den når jeg kjører moped (tenker da serlig på risting o.l.)?

3. Bruker Pc'en mye strøm når skjermen er tatt ned, evt. hvilken modus (ventemodus/dvalemodus) kommer den i?

4. Brukar man mye PC i timene på VGS? Mener da, om man bruker dem hver time, eller bruker man mest notisbøker (skal begynne på studiespesiallisring)?

5. Henger sammen med spr. 4.: Om man bruker mye PC på skolen, er det normalt å slå den av etter å ha brukt den, eller bare bruker man å ta ned skjermen etter hver gang, når man er på skolen?

Det var det jeg kom på av spørsmål for nå :p

En ting til:

Har dere noen lure tips/triks, angående bruk av laptop, så del det gjerne med meg ;D

Takker for evt. svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du bør definitivt sette den i ventemodus eller slå av før du putter den i veska di.

2) Når PCen er avslått/i ventemodus/dvale så går ikke harddisken rundt, og da er det ikke noen større fare med mindre du faller av.

3) PCen bruker like mye strøm(med fratrekk av skjermen) dersom den ikke er i ventemodus.

4) Ja. I min klasse brukte vi i fjor PC i hver eneste time(med noen få unntak)

5) Det varierer fra person til person. Jeg satte min i ventemodus mellom timene om vi bytta klasserom.

Ellers bør du vel slå av/sette i ventemodus når du ikke bruker den, særlig om du ikke har strømkontakt tilgjengelig.

:)

Lenke til kommentar

Takk for svar ;)

Tar gjerne imot fler ;D

Et par spørsmål angående innlegget ditt.

- Settes ikke maskinen i ventemodus når man legger ned skjermen?

Er det sånn at man må først sette den i ventemodus, også ta ned skjermen?

- Er vente- og hvilemodus det samme?

Så om jeg har forstått deg riktig:

1. Det er ikke farlig å ha datamaskinen i baggen om den er i ventemodus (altså ingen fare for varmeødelegelse inni laptoppen eller brann)

2. Det er ikke farlig at laptopen rister litt når jeg kjører moped, så lenge den er i ventemodus.

Har jeg forstått deg riktig? :)

Endret av Knott^
Lenke til kommentar

Det med at du legger ned skjermen har med innstillingene å gjøre. Hører du at viften slutter å gå når du legger igjen skjermen så går den i ventemodus. Fortsetter den å gå så er maskina fortsatt på.

Er tilfellet det siste så må du slå på ventemodus først :)

Lenke til kommentar

eg bruke å sette laptopen min i dvalemodus/ventemodus. da er det nesten som den er avslått. setter den i dvalemodus i hvert frimminutt og når jeg tar den hjem. trur ikke det blir farlig ta den med på mopeden hvis den er i dvalemodus, hvis ikke du tipper eller det regner.

EDIT: hvis du bruker Vista så heter det hvilemodus.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Takk for svar ;)

Tar gjerne imot fler ;D

Et par spørsmål angående innlegget ditt.

- Settes ikke maskinen i ventemodus når man legger ned skjermen?

Er det sånn at man må først sette den i ventemodus, også ta ned skjermen?

- Er vente- og hvilemodus det samme?

Så om jeg har forstått deg riktig:

1. Det er ikke farlig å ha datamaskinen i baggen om den er i ventemodus (altså ingen fare for varmeødelegelse inni laptoppen eller brann)

2. Det er ikke farlig at laptopen rister litt når jeg kjører moped, så lenge den er i ventemodus.

Har jeg forstått deg riktig? :)

skal vi se:

Vente og hvilemodus er såvidt jeg vet det samme. En annen variant er dvalemodus, som tar en del lengre tid å starte opp fra.

Ellers så er det, værtfall såvidt jeg vet, ikke fare for maskinen å riste litt, men over lengre tid vil det tappe batteriet ditt. Og når du skal kjøre mopp bør du sikkert slå den helt av, for å være på den sikre siden.

Noen som vet mer om saken enn meg kan sikkert svare sikrere på om ventemodus avgir varme, men i min erfaring så gjør det ikke det.

Lenke til kommentar

Takk :)

Så da er det ikke farlig eller skadelig på noen som helset måte å legge laptopen nede i pc'veska når den er i hvile eller dvalemodus?

hva er forøvrig forskjellen på dvale- og hvilemodus. hva er det som blir slått av o.l?

Lenke til kommentar

Standard på de fleste laptopper er at maskinen går i ventemodus når skjermen lukkes.

Forskjellen på dvalemodus og vente-/hvilemodus er at i ventemodus så ligger fortsatt alt i minnet, og maskinen bruker noe (men ikke mye) strøm for å holde det der.

I dvalemodus derimot blir det som ligger i minnet, og maskinen status i det den settes i dvale, lagret på harddisken, og hele maskinen slått av, slik at den ikke bruker noe strøm i det heletatt.

Merk det at en maskin kan ligge på ventemodus i ukesvis uten å gå tom for strøm.

Lenke til kommentar
Standard på de fleste laptopper er at maskinen går i ventemodus når skjermen lukkes.

Forskjellen på dvalemodus og vente-/hvilemodus er at i ventemodus så ligger fortsatt alt i minnet, og maskinen bruker noe (men ikke mye) strøm for å holde det der.

I dvalemodus derimot blir det som ligger i minnet, og maskinen status i det den settes i dvale, lagret på harddisken, og hele maskinen slått av, slik at den ikke bruker noe strøm i det heletatt.

Merk det at en maskin kan ligge på ventemodus i ukesvis uten å gå tom for strøm.

La merke til at etter noen timer i ventemodus, ble den automatisk satt i dvalemodus, og det er jo ganske greit :)

Men tilbake til et av det viktigeste spørsmålene mine:

- Så da er det ikke farlig eller skadelig (for laptopen eller veska) på noen som helset måte å legge laptopen nede i pc'veska når den er i hvile eller dvalemodus?

Lenke til kommentar
ikke farlig i det heletatt. Den produserer ikke varme når den er i hvilemodus eller dvalemodus.

Det at maskinen går i dvalemodus etter noen timer i hvilemodus må være noe nytt, da jeg aldri har opplevd det før.

Takk for kjapt svar :)

Noen siste spørsmål:

- Er det farlig for pc'en (når den er i hvile eller dvalemodus) at jeg kjører moped med den i veska, tenker da på risting.

- Er det vanlig å måtte lade pc'en på skolen? (vil helst slippe å ha med lader om jeg kan :p)

Lenke til kommentar

Du må nok ha med lader, ja. Ofte varer ikke batteriet i mange timer, og når batteriet er tomt og du tenker at i siste time trenger du ikke PC, da kan du være sikker på at læreren har gjort klar en morsom oppgave du trenger internett til :p

Og nei, risting er ikke farlig. Maskinen er lagd for å tåle frakt til deg, og da kan du være sikker på at de er mer hardhendte enn noe mopeden klarer å produsere(med unntak av om du faller av, selvsagt :tease: )

Lenke til kommentar
av erfaring så anbefale eg deg å ha med lader. når eg har høy ytelse på batteriet varer det knapt i 2 timer på strømsparing 4 timer. så vis du skal bruke PCen i hver time så må du ha med lader. men ofte kan man snylte på ladern til sidemannen.

Tror jeg har dårlig batteritid på denne laptop'en :( Noen som har noen erfaringer med den?

Hvor lenge skal et batteri gjennomsnittelig vare, og hva er det som er "vanlig" bruk, når den bruker batteri? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...