Gå til innhold

Canon EOS 450D, hva nå?

Anbefalte innlegg

Har gått til anskaffelse av et EOS 450D kamera, og vil karakterisere meg selv som en flink amatør. Sammen med kamera fulgte det med EF-S 18-55mm objektiv, og dette får jo jobben gjort. Men, jeg ser jo det at det gir et nokså begrenset arbeidsområde. Kunne derfor tenke meg å utvide med en wide/super wide linse, samt en zoom tele.

Har sett på en Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS (Image Stabilizer) USM zoom tele, og prisen på denne (USD 549) er jo overkommelig. Er dette et greit objektiv for en viderekommen amatør?

Med tanke på vidvinkel så sliter jeg med å finne noen med IS. Kanskje disse ikke kommer med IS?

Har lest noen sammenligninger av Sigma og Canon, og jeg tror jeg foretrekker Canon's objektiver.

Budsjett? Hadde håpet å holde meg under USD 1000 pr linse.

På forhånd takk for råd og dåd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har gått til anskaffelse av et EOS 450D kamera, og vil karakterisere meg selv som en flink amatør. Sammen med kamera fulgte det med EF-S 18-55mm objektiv, og dette får jo jobben gjort. Men, jeg ser jo det at det gir et nokså begrenset arbeidsområde. Kunne derfor tenke meg å utvide med en wide/super wide linse, samt en zoom tele.

Har sett på en Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS (Image Stabilizer) USM zoom tele, og prisen på denne (USD 549) er jo overkommelig. Er dette et greit objektiv for en viderekommen amatør?

Med tanke på vidvinkel så sliter jeg med å finne noen med IS. Kanskje disse ikke kommer med IS?

Har lest noen sammenligninger av Sigma og Canon, og jeg tror jeg foretrekker Canon's objektiver.

Budsjett? Hadde håpet å holde meg under USD 1000 pr linse.

På forhånd takk for råd og dåd.

55-250mm is er vel billigere, og 300mm kan bli litt vell mye? vet ikke jeg. så kan du jo kjøpe canon/sigma 10-22mm, 60/100mm macro, og litt sånn som jeg har tenkt å kjøpe :)

Lenke til kommentar

Enig med pederk der.

Har selv EF-S 18-55mm f/3.4-5.6 og en 60mm Macro på vei i posten (allt Canon). 10-22 og 70-200 f/L IS er definitivt på innkjøpsplanen for 2009. Er man på budsjett kan 70-200'en erstattes med 55-250 som har fått veldig gode kritikker tatt prisen i betraktning. Eneste "bakdelen" med den er EF-S fatningen, for de som anser dette som et problem*.

*Personlig ser jeg ikke problemet når man allikevel bør oppgradere glass lenge før man får fullformat. Objektiver under 3K er derfor helt greit med EF-S, et evt. salgstap blir ikke stort uansett. For den saks skyld kan det være like greit å beholde det gamle huset som kamera #2, eller feriebruk.

Lenke til kommentar

viderekommen amatør (?) :innocent:

Caplex sin beskrivelse av en amatør: "amatør (av lat. amare, elske), person som driver vitenskap, kunst, idrett o.l. uten å ha det som levevei; selvlært person. Mots.: profesjonell, profesjonist. "

Vel, du er altså viderekommen hobby-fotograf... Ville hatt et litt høyere budskjett en bare 1000 dollar dersom du skal utvide i alle ender...

Over til topic; Canon 70-300mm fungere fint den..

Canon 10-22mm er også veldig god, men fortegner litt... Leste nylig i en vidvinkeltest, hvor Sigmas 10-20mm faktisk scoret bedre enn canon 10-22mm!!

Men husk om kjøper canon optikk som ikke er L-standar, må du kjøpe motlysblender separat...!! :thumbdown:

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Caplex sin beskrivelse av en amatør: "amatør (av lat. amare, elske), person som driver vitenskap, kunst, idrett o.l. uten å ha det som levevei; selvlært person. Mots.: profesjonell, profesjonist. "

Vel, du er altså viderekommen hobby-fotograf... Ville hatt et litt høyere budskjett en bare 1000 dollar dersom du skal utvide i alle ender...

Canon 10-22mm er også veldig god, men fortegner litt... Leste nylig i en vidvinkeltest, hvor Sigmas 10-20mm faktisk scoret bedre enn canon 10-22mm!!

Men husk om kjøper canon optikk som ikke er L-standar, må du kjøpe motlysblender separat...!! :thumbdown:

Var testen i digitalfoto? :p

Lenke til kommentar

Siden jeg selv har vært eier av både 55-250 mm og 70-300 så ville jeg nok vurdert 55-250mm da du får så godt som et like bra objektiv til halve prisen, ja jeg sier det fordi du ikke klarer skille bilder fra hverandre tatt med de to,du får selvsagt litt bedre byggekvalitet i 70-300 , men det betyr ikke all verden .

Lenke til kommentar

Ja :!: håper de har troverdige tester :hmm:

Lenke til kommentar

Tja, jeg så ingen kontrast/fortegningsforskjeller da, men når pcen funker igjen skal jeg zoome godt inn på bilder (på cden).

da blir det kanskje litt tydeligere :hmm:

Endret av Canon-fotografen
Lenke til kommentar

Tja, jeg så ingen kontrast/fortegningsforskjeller da, men når pcen funker igjen skal jeg zoome godt inn på bilder (på cden).

da blir det kanskje litt tydeligere :hmm:

Ble litt overrasket da jeg leste testen selv, men det sto at det canons vidvinkel hadde noen fortegninger i overgangene mellom mørke og lyse områder... dette var nok i de områdene utenfor fokus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...