Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver for øyeblikket å planlegger en oppgradering av PC'en.

Jeg har en nokså brukbar PC fra før av, minus noen småting som jeg vil bytte ut. Så med andre ord har jeg noen av delene fra før.

Maskinen kommer til å bli satt sammen av følgende ting;

Kabinett - Antec Nine Hundred

Prosessor - Intel Core 2 Quad Q9300

Skjermkort - Asus Radeon HD 4850 512 MB x2

RAM - Mushkin XP2-6400 (4096 MB)

Så det jeg står igjen med som jeg ikke har er ett HK som passer med RAM-brikken. For det jeg har nå gjør ikke.

Så da vil jeg vite om det er noen som har noen tips/forslag til løsning for dette prosjektet?

Mvh

Eivin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du 2 4850 kort fra før eller skal du kjøpe det?

for vis du ikke har kjøpt det så vent heller på 4870x2 og kjøp 1 kort istede for 2 så sparer du støyen fra ekstra vifter, og varmen som 2 skjermkort vil gi deg.

Jeg vill anbefale deg dette hovedkortet, har full crossfire støtte 2x16 i båndbredden pluss enda 1 tillegs kort på 1x4 i båndbredden. Kortet har et utrolig fint kjølings design og støtter 45 nm cpu-ene som er sluppet på markedet.

Det støtter også ram brikkene du har valgt ut og DDR3 ram vis du ved senere tid ønsker og oppgradere til dette noe som kan være greit og ha muligheten til.

FOX+ X38A Digital Life

Har selv et Foxconn Mars hovedkort som bruker samme type chipset kjøleløsning og den er utrolig kald og fin løsning.

Edit: la til link

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Har tenk å kjøpe de.

Tenkte samme tanke, men en kompis av meg sa at det ikke kom til å bli noe mer støy av det.

Tror og håper at de viftetne som står i kabinettet skal klare å holde en såpass god gjennomsnits temperatur at jeg slipper at kortene går varme?

Meningen med å kjøpe disse kortene er vel at jeg ikke orker å betale i dyre dommer for skjermkort som kommer til å gå ut på dato om noen mnd. uansett, noe som resulterer i at jeg kommer til å kjøpe meg noen andre kort. Neida, men jeg trenger bare kort til å spilel spill som WoW, CoD4 ol. ikke noe Crysis her i gården ^^

Må si jeg er posetivt overrakset over HK du linket!

Det ser meget bra ut. Sjekket litt rundt og det virker nesten som om at de fleste som har kjøpt det er meget fornøyde.

Takker!

Kommer til å holde liv i tråden en stund til i og med at jeg ikke har bestemt meg helt enda. Så det er bare å komme med flere hjelpsomme råd og tips. Jeg er ikke en mester på med å kjøre crossfire så jeg er ikke skeptisk ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vel og bruke nesten 3000 kr på 2 skjermkort som kanskje vil yte dårligere enn 1 enkelt 4870x2 kort danner lite mening i mitt hode. og vis du bare har 1 kort så har du jo muligheten til og oppgradere senere også med enda 1 bra kort.

Som du selv sier trenger du bare 1 kort og da er det liten vits og kjøpe 2 4850 kort, kjøp et 4850 kort. Eller et 4870x2 kort istede for 2 4850 kort i crossfire mode det vil kreve kraftigere strømforsyingen, vil gi mer varme i pc-en din.

Ring til hvilken som helst nettbutikk og de vil si det samme at 2 skjermkort gir mer varme enn 1 kort. Pluss at med crossfire mode så får du kanskje 10-20% økning bare og noen ganger dårligere enn med 1 enkelt kort for ikke alle spill er optimalisert for crossfire.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig gir det mening. Forsto det bare sånn at det kortet du snakker om ikke er på markedet enda? Men hvis det er på markedet så er det ingenting i veien for å kjøpe det kortet.

For å være helt ærlig så er jeg ikke så kjent med ATI sine kort, så nevnene på kortene sier meg egentlig ingenting. Har bestandig brukt nvidia kort. Men i det siste har jeg hørt mye skryt fra kompiser og andre bekjente om at ATI kortene er meget gode, så da velgte jeg å teste ett kort av dem.

Skal sjekke det opp!

Det neste jeg lurer på da er om 4870 kortet kan bruke de samme nødvendige komponentene som eller fins i datan som 4850 kortet trenger? Hadde vært litt kjipt å kjøpe ett kort som ikke paste til resten av maskinen.

Glemte å nevne det; 4870 kortet er ett vanlig singelt kort? For når du sier at 4870x2 er bedre, så mener du 2 stykker av 4870 kortet?

Endret av EiviHans
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kortet 4870x2 skal slippes denne måneden bare usikker på release datoen skjønner du men jeg er 100% på at det skal være denne måneden som ATI har sakt var måneden.

Nei 4870x2 er 2 4870 grafikk kjerner smeltet sammen på 1 enkelt kort, så du får 2 kort i 1 vis du skjønner. så 4870x2 er fortsatt 1 et enkelt kort.

Ja det kan bruke alle komponentene som et 4850 kort det er ikke noe problem.

Jeg har selv alltid brukt Nvidia men når jeg kjøpte meg en ny data fant jeg et ATI skjermkort som jeg bare måtte ha for jeg elsket designe på det, 2 vifter og 4 dvi utganger var et 3870x2 kort. Har vært super fornøyd med kortet mitt for det fungerer utrolig bra i alt jeg spiller.

ATI er mer kort for pengene, Nvidia sine er dyrere mens ATI er billigere men fortsatt gir mye kraft for pengene og de kan ofte se at ATI sine topp kort som er billigere enn Nvidia sine toppkort ofte yter nesten like bra og noen ganger bedre avhengig om driverne er spessielt lagd for det spillet.

Vis det var noe som var uklart eller har flere spørsmål bare spør.

Bare med og spørre kan vi lære mer.

Lykke til

Lenke til kommentar

Tok meg en liten time i natt til å søke opp div. ATI info, og fant til slutt ut at det var ett kort som var sammensmeltet av 2 kort. Fant også ut at det mest sannsynlig komemr til å koste rundt 3500,-. Får se hvor masse penger jeg gidder å bruke. Spiller tross alt bare WoW egentlig. Andre spill som jeg spiller trenger heller ikke det sykeste skjermkortet for å kjøre på fin FPS. Så jeg undres på om at det kanskje blir å ta litt hardt i å kjøpe ett 4870x2 kort når jeg bare spiller WoW, som kjører på 70 FPS med ett nVidia 8600 GT :p

Men samtidig kan det være greit å ha maskinvare duger til litt mer next generation spill også? Så det er egentlig ett dilemma som bare består av hvor masse alt sammen vil koste. Har liksom lyst til å sitte igjen med litt penger etter at innkjøpet er gjort ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du kun spille wow så er et 4850 kort mer enn nok, jeg kanke akkurat forestille meg at wow krever de mest ekstreme tingene ut av et skjermkort. så enten 1 4850 eller 1 4870 vil være mer enn nok for deg. Da vil crossfire av 4870 være bortkastede penger, men vis jeg skulle valgt mellom 2 4870 kort i crossfire eller 1 enkelt 4870x2 så hadde valget falt på 4870x2 vis du venter 2 uker etter at 4870x2 kortet er sluppet så får masse nettbutikker korten inn og det vil muligens bli en priskrig og prisene vil synke.

Lenke til kommentar

Kommer helt sikkert til å spille noen andre spill enn WoW, som selvfølgelig kommer til å kreve noe mer enn WoW. Grunnen til at jeg bare spiller WoW pr. dags dato er fordi det ikke er så mange "kjekke" spill der ute som jeg kan kjøre med min PC.

Men jeg har nå sett litt rundt og kom over en test gjort av HW for en liten tid tilbake. Der de sier at 4850 kortet slår de aller fleste og at folk er svært fornøyde med prestasjonene.

Det eneste jeg ble litt skeptisk til var at 4850 kortet blir varmt. Og siden jeg har tenkt å kjøre crossfire så blir det sikkert ekstra varmt. Derfor lurer jeg nå på hvilke kjølere jeg bør bruke?

For når en kjører crossfire så må man tenke på at kjølerne ikke må være så alt for store, fordi at da blir det rett og slett ikke plass til resten. Det er jo lettere sakt enn gjort i og med at jeg ikke har kabinettet, eller noen av de andre delene for den saks skyld.

Så det jeg trenger noen råd om nå er hvilke kjølere jeg kan bruke?

Listen med deler som allerede skal inn i maskinen ser slik ut;

Alle delene som er linket opp i første tråd

+

FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3 -S 775 3xPCIex16, 2X1394a, 6XSATA, 2XeSATA, 7.1

Så kort oppsumert; Hvilke kjølere har jeg plass i Antec Nine Hundred etter at jeg har puttet i alt det som er linket opp her?

Takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Tenker du nå på cpu kjøler? eller og bytte ut kjølingen som allerede er på skjermkortet ditt med en annen?

Vis du skal ha cpu kjøler så er en thermalright ultra extreme 120 med 1-2 vifter på 1700 rpm utrolig bra.

Som sakt og kjøre crossfire med 2 4850 kort er gir mer støy og mer varme enn 1 enkelt kort.

Crossfire gir deg ikke dobling av ytelse vis du trodde det, du får kanskje 10-20 økning og det er ikke store økningen for den ekstra varmen å støyen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Her har du en tråd på hardware sitt forum om en som kjøpte en Zalman VF900-cu også noen bilder om hvordan han gjorde dette.

tråden

Dette kan jo kanskje være noe for deg da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vel viften sitter jo på skjermkortet da og vis andre har fått plass til det 4850 skjermkortet og da burde det jo gå greit.

Hvorfor det ikke skulle få plass på hovedkortet skjønner ikke jeg med mindre du har et pci kort som er rett ved siden av skjermkortet ditt så skulle det gå kjempe bra det.

lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ser ut som det er i boks ja, det er god plass imellom skjermkort 1 og 2 så det burde da gå greit med plassen da.

Det burde ikke bli for lite plass nei det kan jeg ikke tro når du ser at det er så langt imellom skjermkort 1 og 2.

Bare hyggelig og kunne hjelpe deg.

Lykke til med oppgraderingen din

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du får legge ut en gledes utbrudd tråd når alt er oppe og fungerer bra, du får legge ut litt tempraturer og sånne ting høres spennende ut.

Ta deg god tid når du skal skifte kjøler, bruk heller litt ekstra tid for og gjøre det skikkelig så alt blir så kaldt som mulig.

Lykke til

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Skal det vettu ^^

Dette blir fett om jeg får det opp å gå. Såg noen 3DMark tester av 4850 i crossfire, god prestasjon må jeg si.

Har en kompis til å hjelpe meg med å sette inn delene. Han tror jeg har en den peiling på dette ^^ det er han som har det skjermkabinett prosjektet hvis du har lest om det?

Uansett, dette SKAL gå fint!

Takk for hjelpen så langt

Mvh

Eivin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...