Wubble Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hei. Etter at værmeldingen nok en gang har bommet ganske kraftig, lurte jeg litt på hvordan de egentlig gjør det, og hvor stor sjansen er for at de feilberegner det.. Noen som vet? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Først litt OT: Ganske sleipt å stemme sin egen tråd til 5 stjerner. Nå til spørsmålet. Ut fra temperaturer, høytrykk, lavtrykk, vindretning og alt mulig man kan tenke seg, så kalkulerer de hvordan været vil bevege og forandre seg. Og hvis det ikke går akkurat sånn som de beregnet så blir været annerledes; og det er slettes ikke uvanlig. EDIT: Skrivefeil. Endret 9. august 2008 av Mimir Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Her kan du spørre snedige spørsmål i en helt egen tråd. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 å lage en værmelding er en utrolig kompleks prosess og er umulig i praksis å gjøre helt korrekt. det går ganske enkelt ut på å gjøre masse observasjoner (temperatur i luft og havet, luftfuktighet, lavtrykk og høytrykk osv...) over hele jorda. deretter mater de alle disse observasjonene inn i en svær datamaskin som regner ut hvordan været vil utvikle seg over tid i følge en eller flere modeller basert på naturlovene (newton, div. gass lover osv...).når man da får et eller flere resultater med forskjellige sannsynligheter, vurderer metrologene hvordan resultatene skal legges frem på værmeldingen. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Først litt OT: Ganske sleipt å stemme sin egen tråd til 5 stjerner. Klart jeg synst min egen tråd fortjener en 5-stjerner.. Hadde da ikke lagd den hvis jeg synst den var kjempedårlig og gitt den en ener.. Og ser nå at jeg burde posta i "snedige spørsmål-tråden".. Ellers, takk for svar, ser at det er mange faktorer som spiller inn, og er ikke så veldig rart at de tar feil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå