Gå til innhold

HiO vs BI

Anbefalte innlegg

Gjelder studieretningen Bachelor økonomi og administrasjon. Her er situasjonen min: Jeg hadde for lavt poeng for å komme inn på HiO. Burde jeg ta opp fag for å komme inn neste år, eller Begynne på BI i år? Er nettopp ferdig med dette friåret og blir kanskje for dumt å sløse bort enda ett år?men er selvfølgelig digg med gratisstudie på HiO. Hva burde jeg gjøre?

Og hvilke av skolene er best? Tenkte da f.eks på undervisning og jobbmuligheter etter utdaninng?

Takker for enhver svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke har gyldig grunn, og utsetter studiet mer enn ett år, så får man vel ikke støtte fra Lånekassen til førsteåret -- det kan være verdt å ta med i vurderingen.

Tror også BI er den beste og mest anerkjente av de to skolene.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke har gyldig grunn, og utsetter studiet mer enn ett år, så får man vel ikke støtte fra Lånekassen til førsteåret -- det kan være verdt å ta med i vurderingen.

Tror også BI er den beste og mest anerkjente av de to skolene.

dette har jeg aldri hørt noe om før. Så du sier at hvis jeg nå tar enda ett friår for å ta opp fag, får jeg ikke lån til studie neste år? Gjelder det kun førsteåret? så du sier at jeg får tatt lån både andre og tredje året? Har du noe link å henvise til?

takk for enhver svar

Lenke til kommentar

Hvah? Den var ny, hvor i forskriftene staar dette? Sikker paa at ikke det kun gjelder for videregaaende?

Lenke til kommentar

Kostnaden for tre år på BI er ikke liten, men alternativkostnaden ved å utsette karrieren er heller ikke til å kimse av. Regnestykket må du nesten sette opp selv (hvilket du bør få til hvis du har ambisjoner om å studere økadm), og svaret på hva som lønner seg avhenger veldig av hvor mye penger du klarer å sette til side i jobbåret. Dersom du greier å tjene opp nok til å unngå studielån i ett år, så er det et betydelig beløp du slipper å tilbakebetale.

(NB: Du tar selvfølgelig fullt studielån uansett ettersom dette er rentefritt i studietiden, men sett pengene på bok, se rentepengene tikke inn, og betal tilbake alt så fort studiene er over.)

Hva gjelder hvilken skole som er best, så har jeg egentlig veldig gode forutsetninger for å svare – for jeg har gått på dem begge. Sant nok er det er en 8-9 år siden jeg var student, men jeg tror ikke så mye har endret seg. Dette har jeg også ganske godt grunnlag for å påstå, for jeg er fremdeles delvis tilknyttet økadm ved HiO. Skal dog prøve å ikke bli for partisk i kommentarene… =)

I næringslivet tror jeg BI har litt høyere anerkjennelse, men dette skyldes primært at BI er mer anerkjent. Sekundært er det nok noe mer karrierejag på BI, hvilket også gjør at flere studenter herfra lander i enda høyere i posisjoner i næringslivet.

Studiet i seg selv er ganske likt, og noen forelesere er sågar tilknyttet både BI og HiO. Det faglige innholdet blir derfor hipp som happ sett med dine øyne. Studentmassen ved HiO er noe mer homogen hva gjelder evner (dette skyldes de harde inntakskravene som stoppet deg i år), mens studentene ved BI er veldig homogene i klesveien.

På BI vil du typisk ha noen kjøtthuer i klassen, som bare går der fordi pappa kunne kjøpe plass til dem. Til gjengjeld vil du altså også ha noen veldig skarpe hoder i klassen, og de er attpåtil ekstremt karrieresugne.

Lenke til kommentar

Vil bare slenge inn en sidekommentar om at BI består av flere skoler, og ikke kun Nydalen. Jeg betviler ikke at Horge har rett i sine betraktninger (som jeg går ut fra stammer fra Nydalen/Schous?), men at det ikke kan sies å gjelde for BI Trondheim, Bergen og Stavanger. Jeg har hvertfall andre betraktninger derfra :)

Lenke til kommentar
stammer fra Nydalen/Schous?

Jupp, her snakker vi BI i Oslo, og jeg tror nok også at miljøet kan være et ganske annet på BIs andre lokasjoner.

Kom forresten på en annen ting, og det er at BI har mer valgfrihet med sine ulike linjer; på HiO er det ikke så veldig mange valgfag å velge blant.

<OT>

NoviKaNa: Ser du går på skole i Boston. Er det langt unna Babson du holder hus?

</OT>

Lenke til kommentar
Usikker på hvor Babson ligger, så svaret er nok ja :) Går ved Emerson College selv, som ligger relativt midt i byen.

vil ikke kaste bort enda ett år på friår, derfor velger jeg å strte på BI nå. Tenker jeg riktig? el burde jeg ta opp fag og starte gratisstudie neste år i HiO?

Lenke til kommentar
starte på BI nå

Hvis du er motivert for skolebenken nå, og det føles riktig for deg å ikke surre bort enda et år før du kommer i gang med utdannelsen, så er det bare å kaste alle pengene på bordet og kjøre all in hos BI.

Lenke til kommentar

Alle de jeg kjenner som studerer ved BI Oslo er fornøyde med rammene rundt studiet sitt hvertfall, det kan jeg ikke si om de jeg kjenner på HIO.

Hva som er best er vanskelig å si, men jeg hadde nok valgt BI. Greit nok at du må betale 150.000kr for 3 år. Men du kommer et år fortere ut i arbeidslivet, så der har du spart inn de pengene allerede :)

Lenke til kommentar
Alle de jeg kjenner som studerer ved BI Oslo er fornøyde med rammene rundt studiet sitt hvertfall, det kan jeg ikke si om de jeg kjenner på HIO.

Hva som er best er vanskelig å si, men jeg hadde nok valgt BI. Greit nok at du må betale 150.000kr for 3 år. Men du kommer et år fortere ut i arbeidslivet, så der har du spart inn de pengene allerede :)

Har egentlig lyst til å ta enda ett friår hvor jeg kan spare masse penger slik at jeg ikke blir en fattig student neste år. Da får jeg tom flytta ut, og starte sannsnynligvis på HiO. Men å kaste bort enda ett år føles så dumt og derfor velger jeg nå å starte på BI. Blir en veldig fattig hjemmeboende student. Men er greit å få starta med studiene, har faktisk savna det litt.

Men hvis jeg finner ut midt i dette semesteret at BI ikke er no for meg og hopper av, må jeg fortsatt betale for hele studieåret da?

Lenke til kommentar
Nei, men du må bestemme deg innen en viss dato, uten at jeg husker hvilken.

Du kan jo også ta første året på BI for så å søke deg over på 2året på HIO hvis du ønsker det.

Kan man det? asså søke over til hio 2.året? Er det noe særlig lurt mtp hvor attraktiv man er for arbeidsgivere? Og hvirdan er det med å komme inn da? Stiller man med de samme poengene fra vgs eller blir det lettere å komme inn?

Lenke til kommentar

Ang. å ikke få støtte fra Lånekassen, så quoter jeg lanekassen.no:

"Når du blir forsinket i fulltidsutdanning, kan det bli gitt støtte i inntil ett år utover vanlig studietid."

"Du kan "hente inn" forsinkelsen ved å ta utdanning uten støtte fra Lånekassen."

Lenke til kommentar
Nei, men du må bestemme deg innen en viss dato, uten at jeg husker hvilken.

Du kan jo også ta første året på BI for så å søke deg over på 2året på HIO hvis du ønsker det.

Kan man det? asså søke over til hio 2.året? Er det noe særlig lurt mtp hvor attraktiv man er for arbeidsgivere? Og hvirdan er det med å komme inn da? Stiller man med de samme poengene fra vgs eller blir det lettere å komme inn?

Man kan det ja.

Om man blir noe mindre attraktiv vet jeg ikke, men jeg skulle tro BI studenter er mer attraktive enn HIO studenter, men det er ren synsing fra min side.

Jeg tror ikke du søker på bakgrunn av VGS karakterer nei, men du kan jo sende en mail til HIO å spørre hvordan de gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...