trrunde Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hva vil svare seg? Har sett at hvis du leaser en bil kan du jo få en omtrent flunkenes ny bil å betale kanskje 4000 i måneden. Men hvis du tar lån på en bil så må du kanskje også betale 4000 i måneden og da kanskje for en eldre bil. Hva vil svare seg tror dere? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 En bil du tar opp lån til og kjøper vil du jo eie når den er nedbetalt. Du har da opparbeidet deg egenkapital for videre bilkjøp/drift. Lånerenter er dessuten fradragsberettiget. Privatleasing gir deg ikke noe fradrag. Leasing har dessuten rimelig stor engangsavgift også ( startbeløp som utgjør ca. 12,5 prosent av bilens verdi + et etableringsgebyr)som du ikke får tilbake etter de 3 årene er omme. Etter endt 3 års leie/leasing har du ikke igjen en dritt. Lenke til kommentar
marken Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Vurderte selv å lease bil i vår, men konkluderte med at verditapet på en flunkende ny bil er alt for høyt. Det er jo dette verditapet du dekker når du leaser bilen, og som allerede nevnt betaler du inn i utleiers lomme. Det eneste du får ut av leasingforholdet er godet ved å disponere bil. Så dersom du ikke har behov for splitter ny bil, så er leasing unødvendig dyrt. Denne artikkelen gir deg et godt bilde av hvordan leasing fungerer, og i hvilke tilfeller det kan lønne seg: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.19867 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Vekker liv igjen i denne tråden. Har selv tenkt en del på Leasing vs. kjøp av bil og har snakket med en del. Min søster skulle ha seg en ny bil da familien vart et hakk større, ho vurderte et lån, men da ho ikke tjente så alt for mye fikk ho ikke mer enn 120 000 i lån. Etter å ha sett på en rekke biler kom ho frem til at Leasing var et langt bedre alternativ for ho, da ho leaset en ny bil til rundt 200 000 isteden for å kjøpe en brukt bil til 120 000. Når du leaser en bil er det også en ny bil, og da slipper du utgifter vist det skulle skje noe med bilen siden du har garanti i hele leasing perioden. Jeg sier ikke at Leasing er best i alle tilfeller og er selv ganske ny på dette, men tenkte bare å fortelle denne historien. Har selv pr dags dato en Opel 96 modell som har litt små problemer her og der og har allerede vært på verksted en gang og vurderer derfor en ny bil. Har vært fint å hørt litt mer fra forumbrukerne her om deres erfaring ang leasing. Det er veldig mange som leaser så, så veldig dårlig deal kan det no ikke være. Til og med far Leaser bil og anbefaler meg å lease. Men jeg har enda ikke bestemt meg. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Har vært fint å hørt litt mer fra forumbrukerne her om deres erfaring ang leasing. Det er veldig mange som leaser så, så veldig dårlig deal kan det no ikke være. Til og med far Leaser bil og anbefaler meg å lease. Men jeg har enda ikke bestemt meg. Det er også veldig mange som har forbrukslån, uten at det tilsier at dealen er særlig god. Leasing blir omtrent som å ta opp et avdragsfritt lån. Om man ikke får lån stort nok til å kjøpe den bilen man vil ha er det grunn til å spørre seg om en kan forsvare valget ut fra egen økonomi. (Merk: dette betyr ikke at det alltid er feil; har man f.eks. noen småtroll man svært nødig vil frakte i en gammel bil og et villig til å leve med merkostnaden kan det være fullt ut forsvarlig.) Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Vekker liv igjen i denne tråden. Har selv tenkt en del på Leasing vs. kjøp av bil og har snakket med en del. Min søster skulle ha seg en ny bil da familien vart et hakk større, ho vurderte et lån, men da ho ikke tjente så alt for mye fikk ho ikke mer enn 120 000 i lån. Etter å ha sett på en rekke biler kom ho frem til at Leasing var et langt bedre alternativ for ho, da ho leaset en ny bil til rundt 200 000 isteden for å kjøpe en brukt bil til 120 000. Når du leaser en bil er det også en ny bil, og da slipper du utgifter vist det skulle skje noe med bilen siden du har garanti i hele leasing perioden. Jeg sier ikke at Leasing er best i alle tilfeller og er selv ganske ny på dette, men tenkte bare å fortelle denne historien. Har selv pr dags dato en Opel 96 modell som har litt små problemer her og der og har allerede vært på verksted en gang og vurderer derfor en ny bil. Har vært fint å hørt litt mer fra forumbrukerne her om deres erfaring ang leasing. Det er veldig mange som leaser så, så veldig dårlig deal kan det no ikke være. Til og med far Leaser bil og anbefaler meg å lease. Men jeg har enda ikke bestemt meg. Tror fortsatt jeg heller ville kjøpt en bruktbil til 120000. Man får en ganske kurant bil til 120k. Og da sitter man som sagt igjen med bilen i seg selv som verdi og fradrag for lån. Endret 16. juli 2011 av vebbiii Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Når du leaser en bil er det også en ny bil, og da slipper du utgifter vist det skulle skje noe med bilen siden du har garanti i hele leasing perioden. Det er en sannhet med store modifikasjoner. En ny bil har deler som slites på samme måte som alle andre, og har også en serviceplan som skal følges. Standard slitedeler blir ikke dekket av hverken forhandlergaranti, fabrikkgaranti eller reklamasjonsretten. For biler som blir leaset er det ekstra viktig at disse følges og slitedeler byttes da forhandleren som tar den tilbake har gitt et verditap som baserer seg på dette. Dvs, at når man leaser så låner man ikke til hele kjøpesummen, men til verditapet på bilen fra man kjøper til man leverer den tilbake. Om verditapet er større en ventet må dette dekkes av egen lomme. Et eksempel. Den nye bilen koster kr 260.000,-. Etter tre år sier forhandleren at han vil ta den tilbake igjen for kr 170.000,-. Verditapet på bilen er da kr 90.000,-. Det er da dette man låner penger til. Altså leasing. Ulempen er at dersom bilen har større slitasje, uventede skader(typisk lakkskader) eller tilsvarende så må man dekke dette ved tilbakelevering av bilen. I tillegg må man heller ikke overstige en viss mengde kilometer. Overstiger man dette(for eks med en ferietur eller tre) så er det veldig kostbart. Er man påpasselig er ikke dette et problem, men for en småbarnsfamilie er dette som å snirkle seg igjennom en glassbutikk med en elefant i bånd. Om man i stede for låner til bil så må man i eksempelet over låne til hele kjøpesummen(dvs kr 260.000,-). Men til gjengjeld så eier man bilen, og kan bruke den(eller den delen av lånet som er nedbetalt) som egenkapital på et senere tidspunkt når man skal bytte ut bilen igjen(etter 4-6 år kanskje). I tillegg får man fradrag på skatten for rentene man har betalt inn. Det gjør man ikke ved leasing. Leasing har på alle måter livets rett. Har man ikke råd til en bil som dekker nødvendige behov eller kan å bruke av egenkapital til et billån så er leasing et alternativ. Det vil aldri være et lønnsomt eller bedre alternativ, men det er et alternativ. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Det er alltid mest økonomisk å ha pengene for hånden og deretter kjøpe bil kontant. Men dersom du ikkje har nok penger til å kjøpe bil så må du vurdere kva du treng. Leasing av bil har begynt å bli svært billeg, så dersom du må ta opp lån for å kjøpe bil så kan dette vurderes. Den store forskjellen er kva kostnaden med å skaffe seg ny bil etter at leasing avtalen har løpt ut. Dersom du leaser så må du betale inn eit forholdsvis stort engangsbeløp i tillegg til måntlige utgiter. Dette engangsbeløpet får du ikkje igjen, så når avtale har utløpt så står du på bar bakke utan bil og utan verdier. Dersom du kjøper ein bil så vil du kunne selge den gammle bilen før du kjøper ny, sjølv om verditapet er ganske stort så er det betre en ingenting. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Når du leaser en bil er det også en ny bil, og da slipper du utgifter vist det skulle skje noe med bilen siden du har garanti i hele leasing perioden. Det er en sannhet med store modifikasjoner. En ny bil har deler som slites på samme måte som alle andre, og har også en serviceplan som skal følges. Standard slitedeler blir ikke dekket av hverken forhandlergaranti, fabrikkgaranti eller reklamasjonsretten. For biler som blir leaset er det ekstra viktig at disse følges og slitedeler byttes da forhandleren som tar den tilbake har gitt et verditap som baserer seg på dette. Dvs, at når man leaser så låner man ikke til hele kjøpesummen, men til verditapet på bilen fra man kjøper til man leverer den tilbake. Om verditapet er større en ventet må dette dekkes av egen lomme. Vet no at standard slite deler ikke dekkes av garanti, med som du selv sier er dette likt alle biler og er ikke noe unikt når det kommer til leasing. Vist f.eks register reimen ryker (må byttes) så er koster vel det det samme om du har kjøpt bilen eller leaset bilen. Og kjøper man en eldre bil så er det større sjangse på at standard slite deler må byttes tidligere enn ved en ny bil. Ergo større sjangse for uforusigbare utgifter. Og følge servicer er no en ting vertfall jeg ville ha gjordt selv om jeg hadde kjøpt en ny bil. Det eneste som jeg er litt skeptisk på er å få ripet opp lakken på en leaset bil. Det blir no en helt annen sak. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 En bra leasingavtale koster ikke noe særlig mer enn et lån ned til fornuftig restverdi på samme bil. Staten sponser også indirekte litt av mva på leasing, siden man betaler mva på leien og ikke på bilen. For biler med relativt høy restverdi og høy andel mva (dvs. lav engangsavgift siden den ikke er mva på) blir det litt mindre mva totalt. Det er blitt litt mindre lønnsomt etter minstetiden for fullt momsfritak ved utløp ble økt til 48 måneder, men det er fremdeles noen kroner der. I tillegg sitter leasingselskapet og forhandler i en mye bedre forhandlingsposisjon om innkjøp enn en privatperson gjør, så bilen vil koste dem litt mindre enn du betaler privat. At angsten for leasing har begynt å slippe taket i folk gjør også konkuransesituasjonen for leasing mye skarpere nå, så det er ikke like mange dårlige tilbud der ute som før. Men selvfølgelig, skal man vurdere det nøyaktig må hvert enkelt pristilbud regnes på i litt detalj... 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Leasing er jo essensielt det same som å kjøpe ein ny bil, og selja igjen etter 3 år. Kva som lønnar seg av kjøp eller leasing då, kjem så klart an på leasingkostnad, lånerente, og dei mest usikre faktorane: kva ein får for bilen når ein sel, og kva ein evt. Må betala for riper etc. ved innlevering av leasingbilen. Uansett er kjøp av nybil og sal etter berre 3 år ein av dei mindre økonomiske formene for bilhold som finst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå