enden Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Er det noen som kan si hvorfor det ikke er lov med jordet og ujordet stikk i samme rom? Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 No veit ikkje eg, men eg kan tenke at hvis du har eit apparat med jordfeil i så set du det i jorda stikk, så sler jo jordfeilen ut. Men da treng du jo berre sette det i ujorda stikkontaktakt så fungerar det så fint så! Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Personlig klarer jeg ikke å finne det i NEK 400, men jeg har selv fått feilskriv fra everket hvor man må rette opp akkurat dette. Har forstått det som det er nok en særnorsk regel. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 ang. jordet og ujordet i samme rom så har jeg bare en gjettning. Ved feil på jordet utstyr plugget i ujordet uttak vil man, worst case, få full blås til chassi ved jordfeil, hvis man kombinerer dette med jordet stikk i samme rom vil man teoretisk kunne berøre utstyr med jordfeil, mao en fase til chassi, og utsyr koblet til jordet stikk, mao jordet chassi samtidig, som igjen vil gi berøringsfare. beklager skriveleif og dårlige forumleringer, nettop kommet hjem fra byrunde Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 No veit ikkje eg, men eg kan tenke at hvis du har eit apparat med jordfeil i så set du det i jorda stikk, så sler jo jordfeilen ut. Men da treng du jo berre sette det i ujorda stikkontaktakt så fungerar det så fint så!Det grunnlaget er i så fall håpløst, da alternativet ofte er ujordet i hele rommet, og problemet er like stort (ikke sant?). Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Stressis: det er i alle fall ikke noen løsning å plugge et apparat med jordfeil i ujordet stikk, du vil da få berøringsfare. Sånne løsninger må aldri bruke, og i alle fall ikke anbefale noen kunde! Endret 16. august 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Det var mitt forslag på kvifor det ikkje var lov med jorda og ujorda stikk i eit rom... Lenke til kommentar
comsy Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 No veit ikkje eg, men eg kan tenke at hvis du har eit apparat med jordfeil i så set du det i jorda stikk, så sler jo jordfeilen ut. Men da treng du jo berre sette det i ujorda stikkontaktakt så fungerar det så fint så!Det grunnlaget er i så fall håpløst, da alternativet ofte er ujordet i hele rommet, og problemet er like stort (ikke sant?). er alle stikk ujordet, så har du heller ikke jordpotensialet i rommet. Ved blandet installasjon og en jordfeil har du to forskjellige spenningspotensialer, som gir berøringsfare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå