Cc89 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hvor blond er du? Spørsmål 11/14 Sett at du spiller ludo med 2 terninger. For å starte spillet må du slå en 6err. Om du slår 1 sekser får du starte med 1 brikke, slår du 2 seksere får du starte med 2 brikker. Hvor stor sjangse er det for at du kan starte spillet i første kast? 1) 11/36 2) 1/3 3) 13/36 Er det bare jeg som tar helt feil, eller er ingen av svarene rett? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Det er jo like stor sannsynlighet for å slå en sekser som hvilket som annet tall, altså 1/6. Spørsmålet handler om hvor stor sjanse det er for å starte i første kast, så derfor vil jeg si det er 1/6. Lenke til kommentar
brback Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Det er 1/6 + 1/6 sjanse for at du får starte siden du bruker 2 terninger. Altså 2/6 = 1/3 Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 To terninger. Selvsagt. Tenkte ikke over det. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Sannsynligheten er 11/36. Jeg har tegnet opp en matrise så dere kan få se selv. Hvert kryss representerer et gunstig utfall. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Enig med sistemann. Svaret er "en minus fem sjettedeler opphøyd i andre". Altså 1 - 25/36 = 11/36. Lenke til kommentar
brback Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Joda, jeg som var litt snar der 11/36 er riktig Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Hvis vi skal løse dette problemet uten å sette opp en "matrise", eller bruke en formel må man prøve å tenke logisk. La oss droppe all den unødvendige teksten. Vi ønsker å finne ut hvor stor sannsynlighet det er for å få en sekser med to terninger på et kast. Hvis T1 = 6 og T2 ≠ 6 vil det være T1 -1 muligheter og likeledes om T2 = 6 I tillegg har vi muligheten hvor T1 U T1 = 6. Anntall muligheter er det høyeste anntall øyne (øh) i annen. Da får vi når vi kalkulerer gyldige muligheter delt på anntall muligheter. ((T1 -1 ) * 2 + 1 ) / øh² = ((6 - 1) * 2 + 1 ) / 6² = 11/36 Endret 11. august 2008 av Camlon Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Mange spennende tegn du har tatt i bruk, Camlon. Hvordan klarer du å skrive dem? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 (endret) Mange spennende tegn du har tatt i bruk, Camlon. Hvordan klarer du å skrive dem? Ikke veldig vanskelig. Du må bare bruke latex til å skrive for deg. De har støtte for latex på wikipedia og enda enklere på http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/index.php, men da må du ha en bruker. Du trenger bare å kopiere det over til hit. Jeg brukte bare et tegn fra latex og det var ulikhetstegnet. De andre er [/sub,]. Hvis de blir litt mer komplisert blir de bilder, men kan forsatt kopieres over. og det skrives sånn. :<math>L(\alpha) = \int_0^1{\|\alpha^{\prime}(t)\|\, \mathrm{d}t}.</math> Mattematikkforumet fungerer bare for π √ ∫ Σ ƒ ∅ ∂ ∞ ± ≠ ≡ ≈, men det er ofte mer enn nok. Endret 11. august 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå