Gå til innhold

Førsteinntrykk: Neo Freerunner


Anbefalte innlegg

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh. Har hatt lyst på OM siden den spede begynnelsen. Hadde store planer om å kaste meg på felleskjøpgruppa, men nå er jeg blitt student igjen, og jeg vet om jeg skaffer meg Freerunner nå, så kommer hele semesteret til å gå i dass :(

 

Til artikkelforfatter: Jeg skulle gjerne sett en test på installering av Perl. Hvor enkelt er det å installere, hvor mye støttes, etc.

 

Hallo så stygg den er.

Hele poenget er at alt av hardware i telefonen skal ha open source drivere. Telefonen er nok designet ut i fra det, og ikke for at den skal se mest mulig fancy ut.

Lenke til kommentar

Heh. Jeg tar dilldall fag for å ha nok studiepoeng ved Blindern til å ta master i informatikk der. Starter masteren til våren. (Selv om jeg burde startet den for 5 år siden) Og om alt går etter planen skal jeg skrive masteroppgave innen feltet mobilteknologi. Så det er nok uhyre relevant for min del. Problemet er bare at om jeg bestiller den så må jeg finne 3 meget slappe fag dette semesteret slik at jeg klarer å stå selv om det ligger en Freerunner på pulten ;)

Lenke til kommentar

Dette frista faktisk litt, har selv litt (ikke mye) erfaringer med linux, da hovedsaklig Ubuntu og har derfor noen kjappe spørsmål:

Er det pakkesystemer som fungerer like enkelt som synaptics i ubuntu, eller må man bruke terminal for alle innstallasjoner o.l?

Hvor finner jeg spesifikasjonene til denne telefonen?

Bør (*må*) man ha programmeringserfaring for å ha utnytte av denne telefonen, eller vil jeg kunne tilegne meg nokså enkelt det jeg trenger? (Spørsmålet blir vell heller om jeg bør holde meg vekke fra telefonen).

Endret av Arvidgp
Lenke til kommentar

Det er mange på forumet som er distro-tøzes og har mye erfaring med linux uten å kunne programmere ut over script og endre makefiles, det holder rikelig. Akkurat nå så vet jeg ikke helt om det finnes en frontend til pakkeprogrammet, det er iallefall veldig enkelt å bruke dette. Etter hvert som tiden går så vil det komme mange spennende pakker du kan laste ned, så du trenger ikke programmering erfaring for å få fullt utnytte av telefonen. Det er også ganske enkelt og flashe den etter hvert som nye snapshots blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Jeg også er interessert i om det er et pakkesystem på plass allerede. Og om Python VM er på plass som default.

 

Om et par generasjoner blir dette en kick-ass platform.

 

Pakkesystemet som følger med den offisielle distroen er opkg som er fork av ipkg som bl.a. brukes i OpenWRT og andre minidistroer.

 

Debian jobber med å pakke en versjon av FSO i sin pakkebrønn slik at man kan bruke Debian på telefonen en gang i fremtiden.

 

Python ligger i pakkebrønnen til opkg og det jobbes med å utvikle et generelt rammeverk for smarttelefoner hvor en snakker med telefonfunksjoner via dbus.

 

Bilder og informasjon om den siste utgivelsen (sluppet 08.08.2008) av den offisielle distroen kan ses her.

 

Den siste utgivelsen har blandt annet et gui til opkg så man kan klikkinstallere programmer.

 

Nå er det riktignok som artikkelen forklarer veldig lite som er ferdig av os/programvaredelen til telefonen og den regnes enda som en utviklerplattform, det vil si at ting som strømsparing, stabilitet og nødvendige brukergrensesnitt til f.eks gprs og wlan-oppsett ikke er ferdig (mao, man må inn via ssh eller kløne seg frem i telefonterminalen for å sette opp dette).

Lenke til kommentar
Kanskje testpersonen skulle hatt noen som helst form for relevant utdannelse kombinert med erfaring med linux, da ville det nok gått mye bedre. Kanskje ikke fullt så objektivt, men det tekniske ville vært enklere.

 

Jeg synes forsåvidt det blir fint å se hvor enkelt det blir å llære seg dette fra mer eller mindre scratch for oss som ikke har all verdens linux-erfaring.

 

AtW

Lenke til kommentar
heh, la ham drive på :)
Ja, det var faktisk litt morsomt å høre om denne fra en uten erfaring med Linux og programmering. :)

jeg skjønner ikke helt vitsen. Skal det liksom bli en serie med artikler om hvor håpløst lost en journalist er mht hvordan OS og hardware i en telefon virker? eller skal det bli en serie med artikler om hvor idiotisk det er å lære seg LINUX på en telefon på pre-alpha stadiet istedet for på en PC? Uansett så viser jo dette noe typisk symptomatisk med LINUX: Det finnes tonnevis av folk som av en eller annen grunn skal forsvare LINUX, men svært få som utvikler Linux. Fra det jeg har hørt er Openmoko ennå helt på steinalderstadiet mht praktisk bruk, og kun egnet for eksperter på Linux generellt og utvikling av brukergrensesnitt generellt, og slettes ikke egnet for kategorien mennesker som synes iPhone er kul pga "brukervennligheten" (forskjellem mellom å editere konfigurasjonsfiler i terminalmodus med Vi og å bruke det ferditygde grensesnittet til iPhone, er omtrent så langt det går an å komme i dataverden uten å dukke ned i maskinkode).

 

For de som ikke føler de er ekspert, med ikke helt lost heller (ligger vel selv i den kategorien), ville jeg mye heller anbefalt Nokia N810. Den har i det minste et tastatur, som er helt essensielt hvis man skal bruke terminal (editering foregår med Vi i terminal-modus). På N800 er et bt-tastatur å foretrekke. Riktignok er ikke N8x0 noen telefon, men mht grafisk touch-grensesnitt og web/mail osv og ikke minst mht å installere programmer, så ser man i det minste der hvordan det "skal" gjøres. I tillegg kan man altså grave seg ned i allverdens konfigurasjonfiler og programmere av hjertens lyst.

Lenke til kommentar
heh, la ham drive på :)
Ja, det var faktisk litt morsomt å høre om denne fra en uten erfaring med Linux og programmering. :)

jeg skjønner ikke helt vitsen.

Kanskje amobil ikke bare ønsker å skrive artikler om mainstream tabloide ting som om den nye iPhonen blir 2mm tykkere eller tynnere o.l. ?

 

Men jeg er enig i at en artikkelserie fra en mer teknisk bruker nok kunne vært mer informativt. Håper noen også tar initiativ til dette her på bruket.

Uansett så viser jo dette noe typisk symptomatisk med LINUX: Det finnes tonnevis av folk som av en eller annen grunn skal forsvare LINUX, men svært få som utvikler Linux.

Så lenge argumentene som blir brukt for å "forsvare" platformen er reelle, så er vel det helt greit? Eller får man ikke lov til å argumentere for en platform som har få utviklere?

 

Forøvrig så er det vel ingen som har lagt skjul på at dette er en mobiltelefon for spesielt interesserte. For det er den per dags dato, og sannsynligvis i overskuelig fremtid også.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
og forøvrig, jeg klarer meg sånn passe greit i terminalen på min N800 uten å finne frem blåtann-tastaturet jeg har liggende ;)

:) Ja, det går til nød, og å finne fram tastaturet (eller å gidde å ta det med seg) skjer sjelden med mindre man skal gjøre gå grundig til verks. Derfor er N810 mye bedre selv om et bt-tastatur er mye bedre å skrive på enn den innebygde på N810'en.

Lenke til kommentar

vel, nå har jeg enda til gode å finne meg i en slik situasjon at jeg trenger å skrive stil på N800-en.

 

og jeg finner fullskjermtastaturet brukbart for skrivejobber som ikke har noe med terminalen å gjøre ;)

 

faktisk er flere av mine poster her på forumet de siste månedene skrevet på den måten...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Så lenge argumentene som blir brukt for å "forsvare" platformen er reelle, så er vel det helt greit? Eller får man ikke lov til å argumentere for en platform som har få utviklere?

Joda, man kan jo argumentere så mye man vil, men plattformen blir ikke bedre av at mange mener det teoretisk sett finnes et hav av "utviklere". Det må reelt sett virkelig finnes mange gode utviklere, videre er det en stor fordel at de utvikler i samme retning. Sånn sett tror jeg at Nokia med sine tablet'er har funnet en balanse mellom åpen og lukket som tross alt virker.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...