Thomas B Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Jeg ble frastjålet kameraet mitt i syden i sommer og skal nå kjøpe ett nytt når forsikringspengene kommer. Regner med å kjøpe til maks 8000 kanskje 10000. Hva anbefaler dere? Hadde Canon MVX35i som jeg var fornøyd med bortsett fra innendørs. Hva er best Mini Dv, flash, HD eller DVD. Hva er egentlig forskjellene? Som dere skjønner er jeg ikke spesielt proff men det er vel mange her som kanskje kan dele sine erfaringer. Thomas Barlien Endret 14. august 2008 av Thomas B Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Styr unna DVD og harddiskkamera. Hvorfor? Les her -> Videokameraguiden "Hotte" tips : Canon HV30 (mini-DV) Canon HF100 (SD minnekort) Canon HF10 (SD minnekort + 16gb innebygget minne) Panasonic HDC-SD9 (SD minnekort) Alle disse koster under 8000 kroner, men du får ikke så mye mer om du går opp til 10.000. Skal du ha noe som virkelig monner i forskjell, må du nok opp i 15-20.000 kroners klassen. Canon HF10 er nok det dyreste av disse. Det er egentlig nøyaktig samme kamera som HF100, men med 16gb innebygget minne. Men vær klar over at prisforskjellen mellom HF10 og HF100 er større enn det en 16GB minnebrikke koster. Ihvertfall sist jeg sjekket. En annen tråd angående HDC-SD9, med linker til sammenligningstester av HF100 og HDC-SD9 -> Link Endret 9. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Thomas B Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Styr unna DVD og harddiskkamera. Hvorfor? Les her -> Videokameraguiden "Hotte" tips : Canon HV30 (mini-DV) Canon HF100 (SD minnekort) Canon HF10 (SD minnekort + 16gb innebygget minne) Panasonic HDC-SD9 (SD minnekort) Alle disse koster under 8000 kroner, men du får ikke så mye mer om du går opp til 10.000. Skal du ha noe som virkelig monner i forskjell, må du nok opp i 15-20.000 kroners klassen. Canon HF10 er nok det dyreste av disse. Det er egentlig nøyaktig samme kamera som HF100, men med 16gb innebygget minne. Men vær klar over at prisforskjellen mellom HF10 og HF100 er større enn det en 16GB minnebrikke koster. Ihvertfall sist jeg sjekket. En annen tråd angående HDC-SD9, med linker til sammenligningstester av HF100 og HDC-SD9 -> Link Takk for svaret. Hva med det nye HF11 er det verdt prisen i forhold til HF10? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hva med det nye HF11 er det verdt prisen i forhold til HF10? neppe. canon har økt bitraten slik at de teoretisk kunne hatt veldig god takling av bevegelse, men iflg div tester feks hos camcorderinfo.com ser man ingen vesentlig forskjell. de må nok hekte på en raskere encoder ombord før det blir bra... og trenger du ikke å ta stillbilder mens du filmer er ikke hf10 verdt prisen i forhold til hf100 minnekort er billig for tiden... Lenke til kommentar
Thomas B Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Hva med det nye HF11 er det verdt prisen i forhold til HF10? neppe. canon har økt bitraten slik at de teoretisk kunne hatt veldig god takling av bevegelse, men iflg div tester feks hos camcorderinfo.com ser man ingen vesentlig forskjell. de må nok hekte på en raskere encoder ombord før det blir bra... og trenger du ikke å ta stillbilder mens du filmer er ikke hf10 verdt prisen i forhold til hf100 minnekort er billig for tiden... Har stort sett alltid med speilrefleks til stillbilder, så da går jeg nok for en HF100. Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg trenger også en anbefaling til videokamera. Kikket også på Canon HF-10. Har jobbet i flere år som TV-fotograf, men småkameraer har jeg fint lite peiling på. Er Canon HF-100 tingen, altså? mvh Thorstein Korsvold Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hmmm, ser "vidvinkelen" er alt annet enn vid... På den annen side er det tydeligvis enkelt å sette på en ekstern mikrofon, det er et pluss. Lyd er viktig! T Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe dersom jeg vil opp et hakk i bildekvalitet, forresten? T Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe dersom jeg vil opp et hakk i bildekvalitet, forresten? T Vil tro du minst må tredoble budsjettet ditt i forhold til HF-100, om du skal ha merkbar bedre bildekvalitet. Og da er det stort sett tape-baserte kameraer som gjelder, selv om noen av disse kommer med AVCHD-formatet nå. Du får vidvinkelkonvertere til de fleste videokamera, selv om det blir litt styr med å skru den av og på. Link Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Vidvinkelkonverter, selvfølgelig, tenkte på det men så glemte jeg det igjen. Det er definitivt en god ide! MiniDV-tape kan jeg forresten styre min begeistring for. De holder dårlig, spesielt når de oppbevares over flere år, det er ihvertfall min erfaring. Minnekort virker bedre, skulle jeg tro. T Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå