Gå til innhold

Middelalder hjelm spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener et forum for de som deler dine interesser. Hvis du er nogenlunde komfortabel med engelsk er jeg sikker på at du vil finne et forum for samlere med samme interesse som deg hvis du søker litt, av erfaring har jeg inntrykk av at du vil få mye hjelp og svar på denne typen forum.

 

Prøv forumet til Osprey og forhør deg der om noen vet om et relevant forum for deg og dine interesser.

 

http://www.ospreypublishing.com/forum/

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om du vet hva kildekritikk er?

 

I så fall er påstanden din ganske selvmotsigende.

 

Oohooo. Mr. Funnyguy.

 

Følger du ordboken.no før du følgende: "kildekritikk ~kritikk metodisk vurdering av *kilder (3) ".

 

Kildekritikk er rett og slett evnen til å vurdere og granske kildene. Gå inn på en wiki-artikkel. Helt nederst vil du finne noen blå linjer. På hjelmartikelen, heter de:

 

"Surviving examples, and illustrations"

"The Field of a Shield and the Heraldic Tinctures"

"Arador Armour Library"

"Medieval Helm Crests"

"Construction guide"

 

Dette er de forskjellige tekstene som artikelen er satt sammen av. Jo flere kilder du bruker, jo bedre. For å fremstile en sak objektivt, må du helst presentere MINST to ulike kilder i en sak. Klikker du deg inn på en wiki-artikel der den eneste kilden er fra en hjemmeside laget i 1996, googler du selvsagt det du har funnet etterpå og sammenligner det med andre artikler du finner. Om du fortsatt er i tvil, så låner du en bok på biblioteket.

 

Happy?

Lenke til kommentar
Happy?

 

Jeg lærte å bruke kildekritikk på universitetet, så jeg trenger ingen ordbok for å forklare meg hva kildekritikk innebærer (forklaringen din tyder på at du ikke er helt inne i hva kildekritikk er heller). Nå brukes kildekritikk først og fremst på orginalkilder eller de kilder som ligger så nær opp til det vi vil finne ut om. Selvfølgelig kan man bruke kildekritikk på Wikipedia også, men da må man nødvendigvis ta med i vurderingen at kilden er lite objektiv og upålitelig og da er vi tilbake til utgangspunktet igjen. For å kunne vurdere om en artikkel på Wikipedia er nogenlunde pålitelig må man ha en del forkunnskaper om emnet.

 

Med bare kildekritikk uten andre kunnskaper eller kilder kommer du ikke langt. :new_woot:

Endret av SheikFyFazan
Lenke til kommentar
Jeg lærte å bruke kildekritikk på universitetet, så jeg trenger ingen ordbok for å forklare meg hva kildekritikk innebærer

 

Det burde jeg jo selvfølgelig ha forutset. Jeg aner ikke hvordan noe slik kunne gå meg hus forbi og beklager derfor at jeg siterte fra en ussel ordbok, noe som selvfølgelig må ha virket særdeles nedverdigende på en universitetstundent som deg. Nok en gang: Beklager.

 

(forklaringen din tyder på at du ikke er helt inne i hva kildekritikk er heller)

 

Fint at du begrunner hvorfor. Når jeg samenligner det jeg skrev, det du skrev (som forøvrig var pent lite) og det ordboken skrev, så virket det som at 2+2 = 4. Men det var kansje sneket inn en parantes der ett sted i regnestykket? Jeg har aldri klart disse parantesene, altså.

 

Nå brukes kildekritikk først og fremst på orginalkilder eller de kilder som ligger så nær opp til det vi vil finne ut om.

 

Nettop, og de kildene er de små blå linjene helt nederst i wikipediasaken.

 

Selvfølgelig kan man bruke kildekritikk på Wikipedia også, men da må man nødvendigvis ta med i vurderingen at kilden er lite objektiv og upålitelig og da er vi tilbake til utgangspunktet igjen.

 

Nei. Det er vi ikke. Det er uansett forskjell på en artikel som omhandler Bush, og en artikel om "Great Helmets". Du sier at wikipedia er fult av feil. Her er jeg sterkt uenig. Mange av wikipedia sine historie artikler er veldig gode og særs informative. De du skal styre unna er hovedsaklig artikler om politikk, men er vel ikke så vanskelige å være kritisk til heller siden det finnes ett hav av kilder å du kan svømme i før du drukner?

 

 

For å kunne vurdere om en artikkel på Wikipedia er nogenlunde pålitelig må man ha en del forkunnskaper om emnet.

 

Som man fint kan gå igang med å skaffe seg etter man har lest artikelen.

 

Med bare kildekritikk uten andre kunnskaper eller kilder kommer du ikke langt.

 

Uten andre kilder? Hvordan kan du bedrive kildekritikk uten å trekke inn andre kilder om emnet? Det virker som at vi legger samme betydningen i ordet. "Kildekritikk", her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...