Gå til innhold

Drop D tuning

Anbefalte innlegg

Skal lære meg Everlong av Foo Fighters, men støtte kjapt på et lite problem: den skal spilles i drop D tuning. Jeg har ikke så mye peiling når det kommer til stykke, men har fått med meg at drop D er to toner ned. Gehøret mitt er ikke på topp, så jeg må bruke stemmern min. Det er en Boss TU-80, så jeg lurer på hva jeg må stille for å få den i drop D. Har et sted hvor dette står 5 b-er. Jeg trykker to ned så jeg får bb---. Vil dette være riktig?

Fant foressten ut at jeg klarte å kødde no' mer på'n. Akkustisk nylon er 445hz vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drop D tuning betyr at den mørkeste E-strengen stemmes ned til D, altså to halve toner ned. Den skal da lyde en oktav lavere enn den vanlige D-strengen. De øvrige strengene skal ikke endres.

Les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Drop_D_tuning

Vanlig stemming er 440 eller 442 hz, litt avhengig av hvilke instrumenter du spiller sammen med. Pianoer er ofte stemt i 440 mens blåsere som regel foretrekker 442.

Lenke til kommentar

De fleste greier å høre en ren oktav uansett hvor dårlig gehør de har.

Den dypeste strengen skal låte likt som den fjerde strengen(den tredje dypeste) bare med en oktavs mellomrom. Du hører også vibrering i lyden når det er riktig eller ei.

PS: Hvis du har Guitar Pro kan du gå legge til en gitar i drop d-tuning og høre tonen i den dypeste strengen og stemme etter den.

Lenke til kommentar

Takk for det, men jeg trenger fortsatt hjelp. Hvordan skal jeg få stemt til drop D? Gehøret mitt er ikke no bra, så den metoden er ikke noe godt alternativ. I manualen til stemmeren står at man kan stille "flat tuning". Hvis jeg ikke husker feil fra gitartimene mine, så er vel b en halv tone ned. Vil det ikke da bli riktig med bb?

Edit: Ser jeg ikke rakk å se det siste innlegget. Skal gi det et forsøk, så jeg får se hvordan det går.

Endret av Vibetoon
Lenke til kommentar

Har samme tuner som deg.

Du trykker på select knappen til det blinker mellom to og tre b'er. Trykk to ganger på nedover pila og trykk på select til ting slutter å blinke.

Så stemmer du bare E-strengen ned slik at du får rett tone. Resten av strengene skal stemmes "vanlig", så det blir DADGHe :)

Endret av edge
Lenke til kommentar

Letteste er:

Til vanlig skal E-strengen sitt 5 bånd være likt med A-strengen.

Nå skal E-strengen sitt syvende bånd være likt med A-strengen.

EDIT: Altså, du må skru ned E-strengen.

Endret av BallsMcLongCock
Lenke til kommentar

Hei dette er lettere en å skjære skiver!

Slå ann de to øverste strengene (E og A)! Deretter skrur du E-strengen dypere. Etter ca en halv omdreining på stemmeskruen, vil det høres ut som du har slått en skikkelig mørk "powerchord". Da skal den være stemt, og om den ikke er helt stemt, er det bare litt rock n' roll.

For å gjøre det helt eksakt. På tuneren din vil det være rett hvis det står "bb". Men husk! Du skal bare stemme E-strengen (mørkeste).

Lenke til kommentar
Hei dette er lettere en å skjære skiver!

Slå ann de to øverste strengene (E og A)! Deretter skrur du E-strengen dypere. Etter ca en halv omdreining på stemmeskruen, vil det høres ut som du har slått en skikkelig mørk "powerchord". Da skal den være stemt, og om den ikke er helt stemt, er det bare litt rock n' roll.

For å gjøre det helt eksakt. På tuneren din vil det være rett hvis det står "bb". Men husk! Du skal bare stemme E-strengen (mørkeste).

Kommer ann på strengtykkelse, og mekanikken:P

Ene gitaren min skal veldig lite til på, en annen litt mere;)

Lenke til kommentar

Har faktisk problemer emd akkuratt det samme. Jeg prøver å stemme ned gitaren min, men ettersom jeg slakker ned på strengene forsvinner den delen strengene sitter fast på ned i gitaren og derfor blir noen av strengene stemt mer opp enn de andr eog den blir helt ustemt pluss at den blir stemt litt for høyt. Noen som vet hvordan jeg løser problemet? Må jeg slakke på fjære inni gitaren hver gang jeg skal stemme om?

Det ser også ut som selve brettet strengene henger fast i og whammy baren står på er litt skeiv. Så det er lenger for den lyseste E strengen fra whammybrettet til strengefestet enn det er for den dypeste E strengen.

Sorry for litt dårlig forklaring, men kan ikke fullt så mye om gitarer så kan ikke alle navna på deler etc.

Lenke til kommentar
Har faktisk problemer emd akkuratt det samme. Jeg prøver å stemme ned gitaren min, men ettersom jeg slakker ned på strengene forsvinner den delen strengene sitter fast på ned i gitaren og derfor blir noen av strengene stemt mer opp enn de andr eog den blir helt ustemt pluss at den blir stemt litt for høyt. Noen som vet hvordan jeg løser problemet? Må jeg slakke på fjære inni gitaren hver gang jeg skal stemme om?

Det ser også ut som selve brettet strengene henger fast i og whammy baren står på er litt skeiv. Så det er lenger for den lyseste E strengen fra whammybrettet til strengefestet enn det er for den dypeste E strengen.

Sorry for litt dårlig forklaring, men kan ikke fullt så mye om gitarer så kan ikke alle navna på deler etc.

Høres ut som Floyd Rose-pantent. Regner da med det er stolen du mener som slakker ned? Dekslet bak gitaren skal ha to avlange hull for å kunne bruke stjernetrekker uten å måtte ta dekslet av. I hullene finner du treskruer, disser bestemmer hvor mye spenning stolen skal ligge i. Om du tuner ned gitaren så vil stolen senke seg fordi den ikke har riktig spenning i forhold til den normale tuningen. Skru utover mot klokka, stolen skal da heve seg. Husk å skru disse like. Du vet du har justert nok når umbrakoskruene for hver streng nederst er i linje med kroppen av gitaren. Du skal akkurat klare å få en linjal, smørkniv, spiseskje eller annet flatt imellom.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa, men ser ikke ut som jeg har noen hull. Gitaren ligner veldig på denne:

Nå har jeg fått ny gitar!!!

LTD KH-602

ltd_kh_602_pro.jpg

Jeg er drit fornøyd! :D

Må jeg virkelig stramme og slakke fjerene hver gang jeg skal stemme om? Dessuten hva betyr det at den er skeiv? Litt vanskelig å forklare akkuratt hvordan den er skeiv.

Update: Nå har jeg prøvd å slakke ned på fjærene inni gitaren, men problemet er at det er umulig å stemme gitaren. Stemmer jeg en streng så er den stemt. Stemmer jeg så en annen streng blir den forrgie helt ustemt igjen.

Endret av Hamaestra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...