Gå til innhold

Harddisk: død eller disconnected? [solved...ish]

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en server stående i et kott hos foreldrene mine, med to 500GB disker i raid. Systemet og personlige filer ligger på raid1, mens ymse mediafiler ligger på raid0, alt satt opp i mdadm. Tidligere i dag kopierte jeg over sftp fra mediapartisjonen, og ser nå at flere av filene ikke har kommet fram hele. Da jeg koblet til med ssh ville ikke partisjonen gjøre noe I/O, og en titt på /proc/mdadm viste at den ene disken rett og slett var forsvunnet. I /dev har jeg nå kun sdb, ingen sda.

Systemet fungerer fortsatt greit siden resten var på raid1, men dette er jo ikke akkurat optimalt. Da jeg søkte rundt etter diagnoseverktøy fikk jeg inntrykket av at selv om en disk dør litt, burde den enda vises i /dev. Noen som har noe erfaring med dette? Befinner meg milevis unna maskinen, de eneste fysisk tilstedeværende er mine ikke akkurat übertekniske foreldre og lillebror...

Endret av Paragon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

I/O står for Input/ouput error noe som betyr at noe er galt med disken din.

Jeg har selv fått dette på tro det eller ei 4 harddisker og alle måtte byttes så jeg fikk nye eller pengene tilbake.

harddisken vakke døde enda men det ble godtatt at jeg fikk nye.

Du glemte og nevne hvilket merke harddisken dine er men mange harddisk produsenter har egne programmer for teste etter feil.

Seagate/Maxtor har et program kalt seatools dette jeg testet diskene med og EasyRecovery Professional

Seatools

Prøv med seatools om du har Seagate eller Maxtor disk.

Eller du kan guide en av dine ikke så data kyndinge foreldre eller lillebror gjennom stegene for og sjekke om det bare er en ledning eller lignende som er galt.

Neste gang får du stappe pc-en litt nærmere der du er så slipper og prøve og guide foreldrene eller din lillebror igjennom for det kan jo ta en god stund noen ganger og spørs om de har helt lyst til det.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

Glemte å nevne hvilke disker det er snakk om, samsung spinpoint T166.

Uansett ordnet det seg greit, etter å ha tatt backup av alt viktig over ssh reboota jeg, og disken var fullstendig operativ igjen. Aner ikke hva som har skjedd, men det burde strengt tatt ikke være hardware feil, diskene er ca. et halvt år gamle. Får satse på at det ikke skjer igjen, og at reboot eventuelt vil løse problemet også da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det du kan gjøre for og være sikker på at ingenting er galt med den så kan du jo brenne ut en cd med ultimate boot cd den skal vist inneholde en god diagnose verktøy.

Greit og være helt sikker så det ikke skjer igjen tenkte jeg på.

Ultimate Boot CD 3.4 - Full

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...