Gå til innhold

Vil en Høyre og Frp regjering i Norge ligne på Danmarks nåværende regjering?

Anbefalte innlegg

Hei, dette er noe jeg har lurt på veldig lenge. Ser det snakkes mye om at det kanskje vil bli en flertalls regjering etter valget i 2009 med Frp og Høyre. Er jo mye snakk om hva de vil gjøre og om mye vil forandres? Om vi tar en titt på Danmark består jo regjeringen der av danske venstre og de konservative, med støtte fra dansk folkeparti? Er vel slik at dansk venstre ligner ganske mye på Frp? Og de konservative er vel høyres søsterparti, altså nesten er helt likt parti som norges høyre? Og om jeg ikke tar helt feil ligner dansk folkeparti litt på demokratene i Norge? Om alt dette stemmer vil vel en norsk Høyre, Frp regjering ligne veldig på den de har i Danmark i dag? Stemmer ikke det? Innvandrings politikken er vel hvertfall ganske lik den Frp vil føre i Norge? Men når alt kommer til alt, hvordan har egentlig den nåværende regjeringen funket i Danmark? Hva har de gjennomført? Og hva med dere som stemmer Frp her på forumet, liker dere den danske regjeringen? Synes dere den er bedre enn den vi har her i dag?

Takker for alle konstruktive svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal stemme høsten 2009 blir det meget sannsynlig FRP.

Jeg synes den Danske regjering har fremstått som en smule facistisk.

Forøvrig håper jeg ikke FRP legger om til Dansk språk etter stortingsvalget, jeg hadde jo sans for kong Haakon da må jeg si.

Men jeg har erfart at mennesker med facistiske ideer finnes både på høyre, venstre og sentrumside i Norsk politikk, forskjellen består i hva de ikke liker.

Noen liker ikke jøder, muslimer og sorte, andre liker ikke Nordmenn i lusekofter og mennesker med penger.

Lenke til kommentar

Forøvrig håper jeg ikke FRP legger om til Dansk språk etter stortingsvalget, jeg hadde jo sans for kong Haakon da må jeg si.

Men jeg har erfart at mennesker med facistiske ideer finnes både på høyre, venstre og sentrumside i Norsk politikk, forskjellen består i hva de ikke liker.

Noen liker ikke jøder, muslimer og sorte, andre liker ikke Nordmenn i lusekofter og mennesker med penger.

Facisme er en og ikke mange forskjellige ting. Å ikke like folk som har my penger finner vi i sosialismen, som også er en sterk motstander av facismen. Facisme handler først og fremst om etniske motsettninger.

Håper virkelig ikke FrP kommer til makten. De lover å øse ut med oljepenger og bruke det som den eneste resursyter i statlige prosjekter. Noe økonomer og analytikere advarer sterkt imot. Oljefondet er ikke utømmelig. Og hvis vi først bruker så enormt mye penger på en gang, går inflasjonen til himmels, noe som videre fører til at renten går opp. Dagens regjerning bruker mindre penger for å holde økonomien stabil, samtidig som opposisjonen vil bruke mer, noe som vil føre til en mer ustabil økonomi. Samtidig som opposisjonen vil unngå renteøkning. De er jo uenige med seg selv... Tenk litt på det.

Så har vi privatisering. Prinsipiel privatisering. Når man først tenkte på å utvinne olje i Norge, sa FrP at det var bare å selge alle oljeborings lisensene til utenlandske selskaper, og ta den lille proffitten som var igjen. Istedet startet man et eget oljeselskap (Statoil) for å få full kontroll på landets ressurser, og for en mer kontrollert investering. Dette er faktisk en sann historie.

Så har vi dette med at vi faktisk bor i Norge. Noe ikke alle FrP politikere helt forstår.

Hvis man tar en tur i distriktsnorge vil man se nok så dårlige og trange veier. Men vent nå litt, de fleste av disse veiene er bygget mitt i en fjellskrent. Så er det da rart at man ikke over alt har firefelts motorveier tvers over hele Norge? Norge er ikke et sted på østlandet. Dagens regjering har lagt mer penger på border for veiutbygging, men siden oljeprisen går opp blir asfalten dyrere (for de som ikke vet det er asfalt laget av restene man får av råolje). Dermed blir veiutbyggingen på samme nivå som før. Og også på grunn av at man får ferre annbud på veiprojekter enn før. Grunnet høy etterspørsel etter arbeidskraft.

Og drifstoffpriser. På 60-tallet ble alt av drivstoffpriser bestemt av regjeringen (AP). For man skulle da "Bygge opp landet" etter krigen, så alle skulle ha råd. Dette gjalt alt annet av også byggematerialer. Men i senere tid kommer en borgelig regjering til og forandrer på dette. Setter bensin og diesel inn i et åpent marked for å få billigere drivstoff. Men hva skjer? Drifstoff får priser så høye som aldri før. Så kommer FrP og vil tilbake til en statsstyrt oljepris, selv om de i utgangspunktet er for all privatisering.

Uenig med seg selv igjen?

Så hvordan vil det kulturelle samfunn i FrPs øynde bli? Alt vil bli privatisert (kan referere til dette hvis ønskelig), og lite finansiering vil finne sted til norsk "nisje" kultur. Så hvis alt dette blir privatisert, hvordan kan da en liten bygd i telemark få kino? Nei det går ikke an, siden markedet ikke vil satse på det.

Og ja, en slik regjering vil ligne veldig på den i Danmark. Overvåkning av folks privatliv vil mest sannsynlig bli en realitet med en norsk borgelig FrP regjering.

Jeg har ikke gått "off topic", bare oppsumert alle fakta om hva en slik regjering vil innebære.

Lenke til kommentar

Facisme er en og ikke mange forskjellige ting. Å ikke like folk som har my penger finner vi i sosialismen, som også er en sterk motstander av facismen. Facisme handler først og fremst om etniske motsettninger.

Håper virkelig ikke FrP kommer til makten. De lover å øse ut med oljepenger og bruke det som den eneste resursyter i statlige prosjekter. Noe økonomer og analytikere advarer sterkt imot. Oljefondet er ikke utømmelig. Og hvis vi først bruker så enormt mye penger på en gang, går inflasjonen til himmels, noe som videre fører til at renten går opp. Dagens regjerning bruker mindre penger for å holde økonomien stabil, samtidig som opposisjonen vil bruke mer, noe som vil føre til en mer ustabil økonomi. Samtidig som opposisjonen vil unngå renteøkning. De er jo uenige med seg selv... Tenk litt på det.

Så har vi privatisering. Prinsipiel privatisering. Når man først tenkte på å utvinne olje i Norge, sa FrP at det var bare å selge alle oljeborings lisensene til utenlandske selskaper, og ta den lille proffitten som var igjen. Istedet startet man et eget oljeselskap (Statoil) for å få full kontroll på landets ressurser, og for en mer kontrollert investering. Dette er faktisk en sann historie.

Så har vi dette med at vi faktisk bor i Norge. Noe ikke alle FrP politikere helt forstår.

Hvis man tar en tur i distriktsnorge vil man se nok så dårlige og trange veier. Men vent nå litt, de fleste av disse veiene er bygget mitt i en fjellskrent. Så er det da rart at man ikke over alt har firefelts motorveier tvers over hele Norge? Norge er ikke et sted på østlandet. Dagens regjering har lagt mer penger på border for veiutbygging, men siden oljeprisen går opp blir asfalten dyrere (for de som ikke vet det er asfalt laget av restene man får av råolje). Dermed blir veiutbyggingen på samme nivå som før. Og også på grunn av at man får ferre annbud på veiprojekter enn før. Grunnet høy etterspørsel etter arbeidskraft.

Og drifstoffpriser. På 60-tallet ble alt av drivstoffpriser bestemt av regjeringen (AP). For man skulle da "Bygge opp landet" etter krigen, så alle skulle ha råd. Dette gjalt alt annet av også byggematerialer. Men i senere tid kommer en borgelig regjering til og forandrer på dette. Setter bensin og diesel inn i et åpent marked for å få billigere drivstoff. Men hva skjer? Drifstoff får priser så høye som aldri før. Så kommer FrP og vil tilbake til en statsstyrt oljepris, selv om de i utgangspunktet er for all privatisering.

Uenig med seg selv igjen?

Så hvordan vil det kulturelle samfunn i FrPs øynde bli? Alt vil bli privatisert (kan referere til dette hvis ønskelig), og lite finansiering vil finne sted til norsk "nisje" kultur. Så hvis alt dette blir privatisert, hvordan kan da en liten bygd i telemark få kino? Nei det går ikke an, siden markedet ikke vil satse på det.

Og ja, en slik regjering vil ligne veldig på den i Danmark. Overvåkning av folks privatliv vil mest sannsynlig bli en realitet med en norsk borgelig FrP regjering.

Jeg har ikke gått "off topic", bare oppsumert alle fakta om hva en slik regjering vil innebære.

Frp vil bruke mere oljepenger? Frp vil bruke netto "16 milliarder" mere noe som er svært lite. På statsbudsjettet vil dem kutte, men dem vil kutte skattene enda mere. 16 milliarder er også et galt tall.

Frp vil kutte skattene med 40 milliarder (et sted imellom 30 og 40 milliarder) hvis jeg ikke tar helt feil. Siden 50% av økonomien er skatter vil skattelettelsene bli fanget opp av andre skatter. Kutter man inntekt skatten for eksempel øker moms inntektene og inntekter ifra avgifter osv. Dette er kan også forklare en høyreorientert myte om at skattelettelse gir mere omsetning til staten.

Staten tjener ikke mere penger på skattelettelser og økonomien går ikke bedre. Det er bare det at skattelettelser blir fanger opp av andre skatter når man kutter skattene et sted.

Til sammen vil det ikke bli noen økning i bruken av oljepenger med Frp. Snarere tvert imot. På lang sikt vil nok Frp kutte bruken av oljepenger.

En annen ting som er med i regnestykket er engangskostnadder som sletting av gjeld til sykehusene, veiinvesteringer osv. Teller man disse enkeltkostnaddene vil Frp kutte bruken av oljepenger mere en noen andre partier. Sletting av gjeld er forresten kapitalutgifter og er ikke noe man kan kalle et forbruk og ivertfall ikke et forbruk som koster arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Det verkar som du beskriv ein økonomi som driv prisane på ting oppover. Då vil, før eller seinare, det koste meir å drive staten.

Kva er forskjellen på FrP og det danske søsterpartiet? Kva er det du finn fascistisk?

Det er litt uklart kva som er fascisme, men generelt sett er det snakk om styrt politisk einsretting av samfunnet, militarisering og grov undertrykking til fordel for eit borgerskap eller kanskje heller ei overklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...