Gå til innhold

Nikkorobjektiver tilsvarende Canon L?

Anbefalte innlegg

Heisann! Sannsynligvis et fryktelig dumt spørsmål, men kjører på med det uansett.. Jeg vurderer å bygge ut objektivparken min med tiden, og har forsåvidt også planer om å etter hvert skaffe meg et fullformatkamera, selv om det nok ikke kommer til å skje med det første. Uansett lurer jeg på om Nikon har en serie høykvalitetsobjektiver a'la Canons L-serie? Hva heter i så fall den serien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Sannsynligvis et fryktelig dumt spørsmål, men kjører på med det uansett.. Jeg vurderer å bygge ut objektivparken min med tiden, og har forsåvidt også planer om å etter hvert skaffe meg et fullformatkamera, selv om det nok ikke kommer til å skje med det første. Uansett lurer jeg på om Nikon har en serie høykvalitetsobjektiver a'la Canons L-serie? Hva heter i så fall den serien?

Heter vel ikke noe spesielt, men du kan se etter objektiver med gullring, disse skal vel være

tilsvarende Canons L-optikk med rød ring.

Lenke til kommentar

Den heter ingenting som sådan, slik olar skriver. Men kjennetegnes ved en gullring. Sjekk Nikons hjemmeside så ser du hvilke det er. Men generelt kan du bare se på prisen. Koster de mye så er de av samme klasse som andre objektiver i samme prisklasse fra andre produsenter. En rød L er ikke en trylleformel fra Merlin. Optisk alkymi finnes ikke, bare gode konstruksjoner og god produksjonskvalitet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar feil, så var gullringens betydning opprinnelig at objektivet hadde minst en linse av ED-glass. Tidligere var ED-glass eksklusivt for pro-grade objektiver, men etterhvert har også konsumentobjektiver fått ED-glass, og disse har ikke gullring.

Så gullringen ser altså ut til å signalisere pro-grade objektiver med ED-glass, og dermed har ikke alle pro-grade objektiver gullring. 85mm f/1.4 er vel et stjerneeksempel på det. På nåværende tidspunkt finnes det altså ingen klar betegnelse på hvilke objektiver som er pro-grade på Nikkor objektiver.

Men ingen fare, bare bestem deg for hvilke brennvidder du trenger, så skal vi nok klare å finne noen dugandes objektiver til deg...

Lenke til kommentar

Tror du er inne på noe der, JohnMerrick.

Noen quoter fra photo.net:

The gold ring seems kind of random these days, but for awhile it did designate a fast, pro lens.
Gold ring = penis extension
As someone else alluded to earlier, perhaps the gold ring signifies the kinds of money you'll spend to have one of these gold-ringed lenses.

Nikon's tanker bak gullringen er ikke klart formidlet videre :)

Lenke til kommentar
Gold ring = penis extension

Jeg bør altså lete etter objektiver med gullring.. :p

Neida. Jeg må uansett ha penger til nytt objektiv før jeg begynner å vurdere å kjøpe, og jeg har vel endel manuellfokusobjektiver som faktisk fungerer overraskende bra (litt slit at kameraet MÅ stå på manuelleksponering for å få brukt dem, men det går da på et vis). Når jeg en gang skal kjøpe nytt, kommer jeg nok hit og spør om råd. Takker for alle svarene så langt, og ser fram til videre lesing i tråden her, om det kommer flere innlegg. :)

Lenke til kommentar
Den heter ingenting som sådan, slik olar skriver. Men kjennetegnes ved en gullring. Sjekk Nikons hjemmeside så ser du hvilke det er. Men generelt kan du bare se på prisen. Koster de mye så er de av samme klasse som andre objektiver i samme prisklasse fra andre produsenter. En rød L er ikke en trylleformel fra Merlin. Optisk alkymi finnes ikke, bare gode konstruksjoner og god produksjonskvalitet.

Rød L er jo noe Canon setter på øvelsesoptikk, må vite.

Lenke til kommentar
Hvis du er interessert i en hobby der du kan kjøpe produkter for merkevaren og statusens skyld tror jeg du vil få mye mer glede ut av en motekatalog eller bilblad.

Så det er feil å samle fotoutstyr!

Vanskelig for meg å få med logikken i dette.

Lenke til kommentar

Jeg hadde virkelig kost meg om jeg hadde et par .noct til min Nikon. Jeg har selvfølgelig sjelden bruk for det med min kompetanse, men å eie det hadde likevel vært hinsides :)

Men som andre sier, kan du jo spørre og få svar på bra og ikke fult så bra optikk. Proffoptikken til Nikon er jo svært bra, men spørsmålet er om man trenger det.

Jeg kjøpte en 17-55 f2.8, men kunne selvfølgelig klart meg utmerket med en tamron 17-50 f2.8 Dog er det latterlig digg å eie det lille ekstra :fun:

Lenke til kommentar
Hvis du er interessert i en hobby der du kan kjøpe produkter for merkevaren og statusens skyld tror jeg du vil få mye mer glede ut av en motekatalog eller bilblad.

Så det er feil å samle fotoutstyr!

Vanskelig for meg å få med logikken i dette.

Det er jeg ikke enig i. Spesielt når det gjelder klassiske modeller. For samling er en ærlig sak. Å tro at man har bruk for samlingen sin er en annen sak.

Lenke til kommentar

Der er jeg i og for seg helt enig, PM. Spesielt når det gjelder klassiske modeller, og da definerer jeg klassisk som alt fra manuellfokustiden (som f.eks. min Nikon FA, FG-20 og såklart Rolleiflexen). ^^

Men såklart, som du sier: Å mene at man skal få bruk for alt det der, er vel litt å ta i. Det er uansett morsomt å ha, og en gang i blant er det da også i bruk. Mørkerommet trenger da fór, det også.

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

BBC Prime har en fin serie der folk kommer med de underligste ting for å få vite mer om objektet og prisoverslag.

Alt mulig rart kommer inn fra gamle ting verd £50 til ubetalelige skatter.

I vår kom det en kar med Nikonutstyr på ei tralle.

Det var verd ca £ 9 mill og var omtrent 1/4 av samlinga hans.

Der var selvfølgelig den gullbelagte F2 mm.

Min samling er amøbisk, men en samling er det.

Jeg prøver å bruke alt også - men er "litt" på etterskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...