Gå til innhold

Trenger hjelp med ASUS P5Q-Deluxe (RAID fungerer ikke?)

RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp med mitt nye ASUS P5Q-Deluxe hovedkort som jeg fikk i går sammen med et flukande nytt HiS Radoen HD4870 fra PCUtstyr som erstatning for mitt ASUS P5N32-E Sli nForce680i og MSI GeForce 8800GTS 640MB OC som ikke akkurat fungerte optimalt for å si det mildt :)

Så i går kveld tok jeg å monterte ut mitt ASUS Striker Extreme kort som jeg har brukt mens jeg har ventet på at PCUtstyr skulle bli ferdig med mitt insendte P5N32-E kort, også monterte jeg inn mitt nye ASUS P5Q-Deluxe kort, sammen med HD4870 kortet osv..

Det første jeg gjorde var å oppdatere BIOS til siste versjon tilgjengelig på ASUS sine FTP-sider, nemlig v1103.

Så tok jeg meg en titt i BIOS og fiklet litt rundt med innstillingene, Intel BIOS'en ser litt annerledes ut enn nForce BIOS'en så jeg prøvde å se hva som var overalt.

Så gikk jeg inn på Intel Storage og byttet fra IDE over til RAID, ettersom jeg kjører mine 2x Hitachi Dekstar disker i et RAID0 oppsett, men beklagelig måtte jeg (tiltross for at de alt var satt opp i et RAID0 oppsett) formatere og sette de opp på nytt, det har vell noe å gjøre med at Intel Storage og nVIDIA MediaShield behanlder RAID på forskjellige måter kanskje?

Så jeg gjør dette, deretter putter jeg inn min egenkonfigurerte WinXP SP3 disk (med alle drivere integrerte, deriblandt Intel ICH10R SATA/RAID driveren)

Den starter den vanlige lastingen, så kommer den til "starting up windows", da den skal søke etter harddisker som XP kan bli lagt inn på. Her får jeg en bluescreen?

Prøvde flere ganger, men bluescreen hver gang?

Tenkte det kanskje var noe galt med disken jeg opprettet så jeg forsøkte med en orginal Windows XP Pro SP2 disk, men det samme skjer..

Så jeg prøver å gå inn i BIOS og bytter fra RAID til ACHI, for så å starte opp fra min WinXP SP3 disk igjen. Denne gangen går alt fint, men det jeg stusset over var at den ser begge harddiskene som en disk? Men nå kjører jeg jo ikke RAID lengre?

Men jeg forsøker å legge inn XP, og alt går bra helt til den skal starte opp XP, da blir det bluescreen. Dette skyldes nok det at diskene står oppsatt i RAID0, mens maskinen prøver å boote opp diskene i ACHI-modus, når jeg klikker F8 for å få opp boot-screen så står begge diskene oppført som individuelle disker. Grunnen til at dette skjedde var at jeg glemte å slette RAID0 oppsettet som jeg hadde opprettet, det er ikke bare å bytte fra RAID til ACHI i BIOS, men jeg må også huske å forandre diskene fra RAID0 tilbake til standard.

Bare for morroskyld så prøvde jeg nå igjen å sette opp RAID0 og kjøre RAID i BIOS, men samme bluescreen når jeg starter opp fra WinXP SP3 disken. Så denne gangen tar jeg å sletter RAID0 oppsettet, aktiverer ACHI i BIOS og da endelig får jeg installert og starter opp Windows XP og alt kjører som det skal?

Bra er nå det, men jeg ønsker jo å kjøre diskene mine i RAID0?

Hvorfor vil ikke det fungere? Noen som har peiling på dette?

Hva kan jeg / må jeg gjøre for å få RAID0 til å fungere?

----------------------------------

Nå over til noe helt annet, nemlig overklokking.

Jeg har en Intel Q6600 (G0) prosessor, som etterhva jeg har fått med meg fint kunne klokkes til 3.4-3.8GHz stabilt på et Intel P45 brikkesett med god kjøling, og siden jeg har en Noctua NH-U12F med påmonterte vifter, samt et godt kjølt Lian-Li PCV1200B kabinett så tror jeg det skal kunne gå greit?

Men jeg er ikke helt erfaren med overklokking i disse Intel BIOS'ene?

Så om noen kunne kommet med noen anbefalinger til hvilke innstillinger jeg burde prøve ut (frekvenser, spenninger osv..) så hadde det vært flott! :D

Og hva med diverse BIOS funksjoner?

På mitt P5N32-E kort ble jeg jo anbefalt å deaktiverte stort sett alt som var, på grunn av at det forutsaket ustabilitet? De fleste funksjoner var bugga?

Hvordan er det med P5Q-Deluxe og Intel P45? Burde diverse CPU funksjoner deaktiveres som på P5N32-E? Hva med diverse spread spectrum? Burde de stå på Auto eller settet til en bestemt verdi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg løst RAID-problemet, var bare jeg som gjorde en stor blemme!

Driveren jeg har/hadde integrert var ICH10R SATA driveren, som var (da jeg var trøtt i går kveld/natt) den eneste ICH10 driveren jeg så på Intel sin liste..

Når jeg idag legger de siste driverne inn på en diskett, klikker F6 under oppstart av installasjonen og ser igjennom listen så ser jeg nå at det er en ICH8/ICH9/ICH10 RAID driver der, som jeg så fint klarte å overse fullstendig i går.

Når jeg lastet den så ser det ut til å fungere ypperlig (installasjonen pågår nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...