Gå til innhold

Tips til kjøp av målsøker/rammesøker


Anbefalte innlegg

Naar jeg ser et kamera som kommer med f/1.7 optikk, saa sammenligner jeg automatisk med hva det ville koste i speilrefleksverdenen :)

Vel, du kan jo få enda mer lyssterk optikk for en billig penge også...

post-73994-1232285125_thumb.jpg

Fremst ser du Fujifilm Finepix F31fd - bare for å gi noe å relatere størrelser til.

Bak fra venstre ser du:

Yashica Lynx 14E, et enormt "kompaktkamera" - diameteren på objektivet er større enn høyden på F31fd, og dybden på Lynx'en er nesten lik lengden på F31fd. Utover størrelsen er det to andre ting som gjør kameraet spesielt: det var verdens første rangefinder med integrerte kretser ("IC" i røde bokstaver skryter om dette), og lysstyrken er uvanlig god, f/1.4 med en fast brennvidde på 45mm. Ellers er det ingen eksponeringsautomatikk, men en batteridrevet lysmåler (som jeg må drive litt feilsøking rundt om den skal våkne til live) forteller deg om du skal ha mindre eller mer lys mens du driver og fikler med innstillingene...

Revue 400 SE kjenner du jo nå - f/1.7 med fast brennvidde 40 mm, og lukkerprioritert eksponeringsautomatikk.

Rollei 35B, billigversjonen i Rolleis 35-serie med uttrekkbart objektiv. Triotar-objektiv med f/3.5 og fast brennvidde 40 mm. Har ingen eksponeringsautomatikk, men en batterifri lysmåler (seleniumceller) som gir deg assistanse mens du fikler. Et av de minste kompaktkameraene for 35 mm film. Edit: Er for øvrig ikke en rangefinder, her må du stille inn fokusavstanden manuelt på objektivet, etter å ha anslått avstanden vha øyemål.

 

Alle disse filmkameraene kostet hver under 200 NOK :thumbup:

 

Ellers kan kanskje de mindre kameraene i Yashicas Electro-serie være noe å tenke på for deg - denne serien er spesiell fordi den har blenderprioritert eksponeringsautomatikk (bokeh-leking, anyone?). Yashica Electro 35 GX og -35 CCer litt mindre enn resten, og har henholdvis f/1.7 med 40 mm og f/1.8 med 35 mm(!) - men det er nok vanskelig å få tak i et godt eksemplar av disse for under 100 USD.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betalte faktisk 1000 kroner for min Rollei 35B for mange år siden, dvs før digitalkamera ble godt nok for oss kresne. Så noen få hundrelapper gir enormt mye kamera for pengene. Og maken til kvalitetsfølelse skal man lete lenge etter. Selv om det er satt sammen i Singapore så har det skikkelig tysk feeling, og anbefales for de med god tid og høye krav til kvalitet. Det må dog blendes ned litt for at den enkle triplett-optikken skal bli helt skarp, men da er den ypperlig.

 

Jeg er enig med swanky i at en brukt M6 er en mye bedre ide enn en ny Ikon. Hos Antonio kan du få en slik med en Sumicron 50/2 for under 10.000 kroner, så hvorfor kjøpe et tilsvarende nytt kit fra Zeiss for dobbelt så mye? Ring til italieneren i Lille Øvregate, så har du en nydelig M6 i posten om noen dager.

 

Synes du en Sumicron femtimillimeter er for dyr, så kan du kjøpe en av de ypperlige femtimillimeterne til Cosina/Voigtländer. For noen år siden kostet de rundt 2500 på Lømork Foto, og de er neppe blitt så veldig mye dyrere siden den gang. De har blant annet en pancake som er ganske bra. Og som med all annen manuellfokus-optikk så er det sjelden at man får en sur sitron mtp fokusproblemer og slikt. Denslags problemer ligger stort sett i den koblede målsøkeren på slike kameraer.

 

Derfor er mitt råd en M6 fra Bergen, og et objektiv fra hvor som helst.

 

a_aa: Hvis du vurderer å selge din Revue uten å ta kontakt med meg først, så tar jeg ut en "kontrakt" på deg. Eller for å si det på en mer hyggelig måte: Jeg vil gjerne kjøpe din Revue, og lover deg at du skal få mer for den enn du gav når du kjøpte den. Jeg er nemlig villig til å betale litt for den modellen. Så stor er min kjærlighet til den lille perlen. Ta gjerne kontakt over PM hvis du har en anelse samvittighet og sympati for en gamling som sliter med savnet.

Lenke til kommentar

"Derfor er mitt råd en M6 fra Bergen, og et objektiv fra hvor som helst."

 

Enig!! , hvis lukker / søker virker ok og gardiner er uten brennmerker.

 

Fabrikkny Bessa R2 (A) ( 4 eller 3) med en 35/1,4 (eller 50/1,5) er et kjempevalg.

ps. noe å se på?

Mitt førstevalg i rufsete vær om natten: zorki4k med 50/2 85/2 har jeg sansen for når nysnøen legger seg og en lysbildefilm skal bruker... ( Har også en med Canon 85/1,8 fastmontert for ikke å skade huset, lett å skade avstands innstillingen!!)Den er nyoverhalt i Russland for kr.500,-

http://www.rolandandcaroline.co.uk/zorki4k.html

http://www.xs4all.nl/~tomtiger/zorki4k.html

http://www.btinternet.com/~stowupland/index.htm

http://www.rus-camera.com/camera.php?page=...;camera=zorki2c

http://www.camerapedia.org/wiki/Zorki

Jeg bruker denne også:Kiev-4A med 4 objektiver

http://www.rus-camera.com/camera.php?page=kiev

Endret av 3G
Lenke til kommentar
Den er nyoverhalt i Russland for kr.500,-

Hvem brukte du? Gikk alt smertefritt og greit?

 

Har selv en nydelig Zorki 3M (slett ikke alle er enige i at det er et flott kamera, og da mener de som regel at det ser direkte stygt ut - tullinger :p ) post-73994-1232306758_thumb.jpg ...som plages med ujevn eksponering og noe annet småtteri. Hadde vært greit å få en ordentlig overhaling fra en med ordentlig peiling...

 

Er halvveis avskåret fra å prøve å ta jobben selv - for 3M har jeg ikke funnet noen CLA-veiledninger på nettet, men for 4K (som vel må regnes som 3Ms yngre fetter) er denne slett ikke dum: http://www.rangefinderforum.com/forums/sho...ead.php?t=33914. Burde vel egentlig kjøpt noen lurvete 4K for å trene meg på...

Lenke til kommentar

Jeg vil også ha opplysninger om hvor du fikk den fikset opp. Zorky-en i avataren min trenger CLA. Den henger på lukkertider under 1/60s, men er et nydelig eksemplar i tilnærmet ny stand. Nydelig sort Jupiter 8 har den også. Adresse, navn, webadresse, epost og telefonnummer + personnummer og aktfoto (kun hvis det er en sexy ukrains pike ala Mila Kunis :love: ) er også ønskelig.

Lenke til kommentar

Har en Russisk venninne som fikk kontakt med en tidligere reparatør i Leningrad, etter en del leting. Skal spørre henne etter adressen. Hun må ta den med bort dit da postgang ikke er til å stole på.

Johs tlf. 98231040

 

Vedr.: ujamn eksponering. En Zorky eller Fed har ikke så strenge toleranser som Leica. Derfor fungerer den vanlighvis så kjempebra!!!

Sitter med flere Leica som har hatt problemer med lange lukkertider og da blir det ingen eksponering.

( M4, M4P, 3F RDST, 3G ) Disse har jeg kjørt ned til fabrikken / service sentret og fått overhalt. For den prisen kunne jeg ha kjøpt veldig mange fabrikknye Bassa ( ps. gjorde det også).

noen linker? Barnack Cameras

http://www.cameraquest.com/ltmcam.htm

 

Og hvilke objektiver? ( 50/2 Russian: coated copies of the prewar Zeiss Sonnars, nattefavoritten min!!, selv om jeg har en 50mm Summilux som ikke er 39mm)

Langt nede på siden.

http://www.cameraquest.com/ltmlens.htm

Endret av 3G
Lenke til kommentar

"Hvem brukte du? Gikk alt smertefritt og greit?"

 

Siste natten ble det mye nysnø og en 4K med Jupiter 8 ble ladet med skyggeseparerende B&W film. Det var så lyst ute og snøen reflekterte lyset opp i skyggepartiene = ønske situasjoner jeg leter etter.

Dette er mat for Rodinalen.( ikke glem distinkte/skarpe korn/skarpe negativ)

Har begynt på et dokument om fremkallere og hvorfor bruke hvilke fabrikat, om det har interesse?

 

Kunne ønske meg en egen Gruppe/tråd om Filmbasert mørkerom og kjemi, går det?

Johs

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Kjøpte denne også ( G1). Venter på Micro 4/3 adapter for Leica M. Da har jeg en "digitalbasert" mulighet for alle 39mm skru, samt Leica M.

Unødvendig å kaste gode filmbaserte objektiver!

http://www.japanexposures.com/2009/01/22/a...leica-m-lenses/

 

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2...01/13/9964.html

Venter bare på mitt bestilte adapter. " will be available on the 26th of January 2009. "

 

ps. i bunnen står det litt om Minolta X-600 og hvorfor prisen er høy. Min var fabrikk ny.

http://www.japanexposures.com/2009/01/14/c...of-generations/

Johs

Endret av 3G
Lenke til kommentar
Venter på Micro 4/3 adapter for Leica M. Da har jeg en "digitalbasert" mulighet for alle 39mm skru...

La meg bidra i koret! La meg få en MFT-rangefinder meed LSM39-mulighet! Den eneste Oly'en jeg har sett bilder av på MFT-plattformen, får meg til å sikle på tanken av en semi-avansert rangefinder-versjon av min Trip 35 - med gamle russiske Jupiter og Industar!

Lenke til kommentar

eBay er min venn, ja :yes:

 

Der en selger på eBay uttrykkelig i annonsen sier at en ikke vil sende utenlands eller bare til få utvalgte land, glemmer jeg hele annonsen - ville følt det som litt uhøflig å mase da. Derimot kan det godt hende jeg prøver meg med en forespørsel dersom de ikke har gjort dette soleklart, men at de kun har angitt eget land under forsendelsesmuligheter. Dersom man da spør høflig, får man overraskende ofte et postivt svar. Et ekstra triks (spesielt dersom det er ferske selgere) er å slenge med en link slik at de enkelt kan finne ut hva det vil koste å sende varen til Norge - det reduserer både jobb og usikkerhet for dem (og dessuten viser du at du vet hva de reelle prisene faktisk er). Nyttige linker i så måte:

http://pe.usps.gov/text/imm/mo_029.htm

http://www.royalmail.com/portal/rm/content...mp;catId=400036

http://www.deutschepost.de/dpag?tab=1&...1017119_1009418

 

Det er selvsagt en stor fordel å ha 100% positive tilbakemeldinger på eBay fra før, samt en verifisert PayPal-konto. Nordmenn kan dessverre ikke få "Confirmed address" tilknyttet sin PayPal-konto (så vidt jeg vet pga norske regler om beskyttelse av personopplysninger), så forlanger selgeren dette, går nok handelen i vasken. Ofte lemper man på slike krav når forespørselen kommer fra vest-Europa. Ellers er det også greit å vite at det de siste årene er blitt mye billigere å sende Euro via nettbankoverføring til land med Euro som valuta, som feks Tyskland - bare husk at du ikke må finne på å betale din bank en minimumspris for "Mottakerens kostnader", fordi disse normalt er null og niks. Litt styr med å fremskaffe IBAN, BIC/SWIFT, full adresse etc, og ingen beskyttelse om selgeren viser seg å være en svindler - utover dette er metoden grei... I Tyskland blir gjenstander der selger ikke aksepterer PayPal ofte solgt rimeligere enn der man åpner for dette - tross alt kan jo svært mange fra hele verden by med PayPal.

 

Hvis du vil gjøre gode kjøp, er mitt tips at du sjekker ikke bare eBay.com, men også eBay.co.uk og eBay.de. Rolleien jeg kjøpte i England for £18, ville vært nesten umulig å få fra USA for under det tredobbelte - disse er rett og slett for etterspurt i USA. I tillegg slo en annen ting inn på min Rollei: folk skriver navn feil eller ufullstendig. Søker du etter en Rollei 35B, bør du også søke etter Rollei B35 - færre vil finne den siste, og prisen vil bli lavere ("Tested and True!" :w00t: ). Samme gjelder for min Yashica Lynx 14E - det mest prangende på den, er det røde "IC"-merket (som også Lynx 5000E har), og en del reklamerer da med "Yashica IC", og enda færre skjønner ikke at det faktisk er to bokstaver, og reklamerer med "Yashica 1C" - og da kan prisene bli hyggelige ("Tested and True!" :w00t: )...

 

Viktigst er det vel at på eBay finnes ikke noe sånt som "eneste sjanse til å bli eier av" - derfor bør man aldri by mer enn man har tenkt, og la ting fare om man da blir overbydd. En ny sjanse vil alltid dukke opp.

 

Eneste landet som jeg midlertidig har svartelistet, er Ukraina, selv om det er mange positive erfaringer å lese på nett - jeg har kun to erfaringer, og de er dårlige. Først en ren svindler, andre gang rotet Ukrania State Enterprise of Post sendingen bort. Så nå har jeg kapitulert, og venter på en '57-modell Kiev 2A i posten fra Tyskland istedet, dyrere men forhåpentligvis sikrere... :ermm:

Lenke til kommentar
Det er selvsagt en stor fordel å ha 100% positive tilbakemeldinger på eBay fra før, samt en verifisert PayPal-konto. Nordmenn kan dessverre ikke få "Confirmed address" tilknyttet sin PayPal-konto (så vidt jeg vet pga norske regler om beskyttelse av personopplysninger), så forlanger selgeren dette, går nok handelen i vasken.

Flott innlegg, veldig mange gode tips som jeg kan bekrefte selv. Spesielt dette med skrivefeil i beskrivelsen av varene er en vinner!

 

Jeg er litt usikker når det gjelder verifiseringen. På min konto står det at kredittkortet er verifisert, og jeg finner ikke noe info om verifisering av adresse. Verifisering av kredittkortet var litt av en jobb, da skulle paypal ha kopi av "utility bill" (strømregning e.l. for å bevise at adressen på kredittkortet var min faktiske adresse). Iom at jeg bor i blokk og ikke har egen strømregning var dette litt av et styr, så det endte med at jeg fikk banken min til å fakse en bekreftelse til paypal på at den oppgitte adressen var korrekt.

 

Betyr dette at jeg nå har verifisert adresse, eller er verifisert kort og verifisert adresse to forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Betyr dette at jeg nå har verifisert adresse, eller er verifisert kort og verifisert adresse to forskjellige ting?

Fortsetter en smule off topic litt til her :D

 

https://www.paypal.com/no/cgi-bin/?cmd=p/po...heckout-outside

 

Merk spesielt: "Most non-U.S. addresses cannot be confirmed at this time."

 

Det er noen år siden jeg ble PayPal-medlem, og da var det slik at jeg bestilte verifikasjon og betalte PayPal 1$ med registrert kredittkort, så kom denne betalingen opp på regningen fra kredittkortselskapet påført en kode. Denne koden tastet jeg inn på min kontoside hos PayPal, så fikk jeg 1$ tilbake, mens PayPal da visste at det var samme person som fikk kredittkortregningen og brukte PayPal-kontoen. Dermed var jeg "Verified". De visste imidlertid ikke om jeg hadde gitt dem samme adresse som jeg hadde gitt kredittkortselskapet, og derfor har i alle år min "Address status" vært "Unconfirmed". Edit: Her roter jeg - selvsagt måtte PayPal ha fått samme adresse, ellers ville vel ikke kredittkortselskapet akseptert å betale ut. Mulig det kan ha noe med senere flytting å gjøre? /edit

Jeg har alltid trodd at "Confirmed" betydde at kredittkortselskapet måtte oversende adresseopplysninger til PayPal (og at slik informasjonsdeling ikke var lov i bla Norge) - men jeg ser ikke bort i fra at jeg tar feil? Uansett vil adressestatusen din stå på alle kvitteringer fra PayPal - da får du vite det med sikkerhet :yes:

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Revue 400 SE kjenner du jo nå - f/1.7 med fast brennvidde 40 mm, og lukkerprioritert eksponeringsautomatikk.

Rollei 35B, billigversjonen i Rolleis 35-serie med uttrekkbart objektiv. Triotar-objektiv med f/3.5 og fast brennvidde 40 mm. Har ingen eksponeringsautomatikk, men en batterifri lysmåler (seleniumceller) som gir deg assistanse mens du fikler. Et av de minste kompaktkameraene for 35 mm film. Edit: Er for øvrig ikke en rangefinder, her må du stille inn fokusavstanden manuelt på objektivet, etter å ha anslått avstanden vha øyemål.

 

Alle disse filmkameraene kostet hver under 200 NOK :thumbup:

 

Fikk utrolig lyst til å prøve og skaffe et Rollei 35, Revue 400 eller noe lignende smått og dugbart kompaktkamera, men vet ikke helt hvor jeg skal lete. Sjekket litt rundt på eBay, men fant rimelig lite. Noen tips til hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Er buy it now-prisen noe å si på, og ser alt ut til å være bra? Er ikke helt stødig i tysk, men virker som om alt er i orden ut fra beskrivelsen, og selger har bra feedback.

Synes kameraet ser bra ut på bilden, og beskrivelsen lover jo gull og grønne skoger! Personlig har jeg en liten konkurranse med meg selv om å skaffe meg nydelige kamera til under 200 NOK, så da er prisen i skrivende stund 2-3 Euro for høy... Men mine regler er ikke dine regler, og i tillegg hender det da jeg bryter egne regler :!:

 

Så har du lyst på kameraet, og råd til å ta en liten sjanse, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med selgeren for å overtale ham til å sende kameraet til Norge. Går det ikke, kan du stole på at nye sjanser dukker opp hele tiden - ingen grunn til verken å stresse eller deppe!

 

Det vanligste problemet med kamera som har fått noen år på baken, er at lystettingene rundt "bakdøra" blir dårlige - skumgummi har en tendens til å bli en svart smørje etter 20-30 år... Det vil du i så fall se på den første testfilmen din. Blir det nødvendig å bytte lystettinger, skal du vite at det er en jobb som alle kan gjøre, og du bruker neppe mer enn en time på jobben. Jon Goodman er en hyggelig fyr som har laget mange veiledninger til skifting av lystettinger (blant annet tvillingbroren til Revue'n; Vivitar 35ES), og han selger materiale på eBay til en svært overkommelig pris (brukernavn Interslice, tror jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...