Gå til innhold

Tips til kjøp av målsøker/rammesøker


Anbefalte innlegg

En tidligere tråd gjorde at jeg fikk lyst på et lite og raskt målsøkerkamera til stemningsfulle festbilder, men kunnskapen om målsøkere (range finder) er begrenset til hva som grunnleggende gjør dem anderledes enn slr-kameraer (parallaks-fenomen, etc). Hva som er godt kjøp og slikt, vites ikke.

 

Jeg vet derimot hva jeg ønsker, og håper derfor på noen innspill:

Raskere linse og mer muligheter for DOF enn det mitt digitale F40fd kan by på.

Lite format som helst skulle passe i innerlommen, og ikke skremmer vettet av folk (slik speilrefleksen med gigazoomlinsa gjør).

 

Har dårlig erfaring med MF fra speilrefleks (kan aldri være sikker på om ting er i fokus i den lille søkeren), og har derfor sett meg ut Konica Hexar AF (veldig stille, autofokus, og f/2 linse). Disse går for 300 USD på ebay. God idé?

 

Har ingen (umiddelbare) planer om å fremkalle bilder selv, og lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en diasscanner. Det er ikke slik at man må ha diasfilm vel - de kan scanne vanlig farge eller svarthvittnegativer også?

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dårlig erfaring med MF fra speilrefleks (kan aldri være sikker på om ting er i fokus i den lille søkeren), og har derfor sett meg ut Konica Hexar AF (veldig stille, autofokus, og f/2 linse). Disse går for 300 USD på ebay. God idé?
Det er et meget bra valg, Hexar er "legendarisk" og tar bilder som erfarne folk tror man må ha speilrefleks eller Leica for å ta...

 

 

Har ingen (umiddelbare) planer om å fremkalle bilder selv, og lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en diasscanner. Det er ikke slik at man må ha diasfilm vel - de kan scanne vanlig farge eller svarthvittnegativer også?
Selvfølgelig...
Lenke til kommentar

Støtter anbefalingene av Hexar AF, men det er ikke et rammesøkerkamera - og det er ikke akkurat lommevennlig heller (i alle fall ikke mine lommer...). Dersom det er en rammesøker du er på jakt etter så er kanskje en brukt Bessa R interessant? En tusenlapp, og så kjøper du f.eks. en Voigtländer Nokton 50mm f/1.5 til 1500. Da er du i gang for 2-3000 kroner.

 

Leica er jo selvsagt et alternativ (avhengig av budsjett), men de blir dyrere og tyngre.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at Hexar AF ikke er en rammesøker. Det er nemlig en rammesøker uten utskiftbar optikk og koblet fokus. Istedenfor den klassiske koblede målsøkeren har den AF. Og målsøker. Hexar er en evolusjon fra de glimrende japanske (koblede) målsøkerne fra seksti og syttitallet, slik som Canonette, Minolta Hi7 og Olympus Trip. Eller min elskede Vivitar 35 ES som ble stjålet i '95, snufs. I miss you baby. Brake loose and come home to daddy.

 

 

00FNxd-28399684.jpg

 

 

 

Hun er en skjønnhet, eller hva?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Skjønner hvor du vil, PM. Men for meg er Hexar AF lite mer enn et avansert "kompaktkamera". Dersom noen er på jakt etter en rammesøker, så kan jeg ikke se at en Hexar AF tilbyr noe av opplevelsen. At det er et bra kamera kan jeg skrive under på, jeg eier nemlig et selv. Det har noen "quirks", så vit hva du går til. Jeg tenker da ikke minst på "muligheten" for manuell fokus og 1/250 som høyeste lukkerhastighet.

 

Når det er sagt, så var det nettopp Hexar AF jeg tenkte på når Olympus/Panasonic lanserte det nye mFT-formatet :) Dersom jeg kan få en digital versjon av Hexar AF, så er jeg i himmelen.

 

Når det gjelder Vivitaren, så har jeg ikke prøvd det. Hva er størrelsen på det forresten? Jeg har en Yashica GSN som engang i tiden ble kategorisert som "kompakt", men det er jo like tungt og stort som en Leica M. Er det det samme med denne Vivitaren? Jeg har lenge hatt lyst på en "klassisk" rammesøker med fastoptikk, men jeg finner ikke et som er lite nok til å forsvare å bli med som ekstrakamera. Har du noen tips?

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Den jeg hadde er vel den minste modellen i sitt slag. Det er en modernisert Minolta Hi7, og ble også solgt at den tyske fotokjeden Revue under deres eget brand. Jeg kan sterkt anbefale den, men Hi7 er nok enklere å få tak i. Men jeg tror du kan finne enten 35ES og Revue på nettet. Kanskje Ebay.de for Revue-modellen.

 

Lysstyrken er som alle ser utmerket. Samme objektiv satt i alle tre modellene, en 40mm f/1,7. Det er neppe verdt mange kronene, og jeg kan anbefale alle å lete det opp.

 

Generelt er de lyssterke variantene av de japanske målsøkerne veldig gode kameraer. Den optiske kvaliteten er fremragende, slik Kennyboy viste i en av sine artikler. Det var ikke en Hi7-variant, men en mindre "prestisjefull" Olympus Trip hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
[...] så er kanskje en brukt Bessa R interessant? En tusenlapp, og så kjøper du f.eks. en Voigtländer Nokton 50mm f/1.5 til 1500. Da er du i gang for 2-3000 kroner.

 

Gjorde litt research og de Nokton 50mm man får til 1500-2000 kr er fra "nye" Voigtländer (Cosina). De gamle Nokton 50 mm objektivene går for 10x den prisen!

 

Aner noen om de nye lisensierte versjonene er verdt pengene? Lysstyrken er jo bra, men regner med at de ikke kan matche skarpheten til gamlegutta til den prisen.

 

Til PMnormal:

Hi7 og de andre lignende modellene du nevnte var praktisk talt umulig å finne på eBay. Må være noen andre som skilner gull fra gråstein der ute :)

Lenke til kommentar
Gjorde litt research og de Nokton 50mm man får til 1500-2000 kr er fra "nye" Voigtländer (Cosina). De gamle Nokton 50 mm objektivene går for 10x den prisen!

 

Aner noen om de nye lisensierte versjonene er verdt pengene? Lysstyrken er jo bra, men regner med at de ikke kan matche skarpheten til gamlegutta til den prisen.

 

Utsnitt fra to bilder. Det ene er tatt med en Leica 50mm Summilux ASPH som koster ca. 23000 i utsalg. Det andre med Voigtländer Nokton 50mm til 10% av prisen.

 

"Skarphet" er det siste du behøver å bekymre deg for.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Til PMnormal:

Hi7 og de andre lignende modellene du nevnte var praktisk talt umulig å finne på eBay. Må være noen andre som skilner gull fra gråstein der ute :)

Noe må det vel være å finne. Antonio Stasi har iallefall en god del japanske målsøkere av den rimelige typen i hyllene. Det finnes andre godbiter enn Hi7. Yashica Electro-serien er enda kulere (men litt større og tyngre, omtrent som en Leica M5). Sjekk hva Karen Nakamura eller andre målsøkerentusiaster foreslår, så finner du sikkert noe som passer deg. Rangefinderforum.comhar nok også noen interessante forslag som er verdt å sjekke.

Lenke til kommentar

Dersom det er et av de "gamle" rammesøkerkameraene med raskt objektiv du er på jakt etter, så er de ikke spesielt vanskelig å finne: Canonet QL17, Yashica GSN (som jeg tror jeg har tre av...), Olympus i alle farger og varianter.

 

Her er en side dersom du ønsker å få en rask innføring:

http://www.cameraquest.com/com35s.htm

 

"Problemet" er at de gjerne trenger omsorg, kjærlighet og kvikksølvbatteri. Og nye lysfeller. Og en sprut med olje. Og, og, og. Dersom du ønsker et som er garantert å fungere, så koster det fort en tusenlapp. Og da er det fremdeles ikke sikkert at du tenner på særegenhetene som det enkelte kamera har.

 

Så: Mange av disse kameraene er svært gode, men det er ikke nødvendigvis slik at de passer til deg og det du ønsker å gjøre. Sjekk i alle fall ut hvilke begrensninger det enkelte kamera har, og om det er noe som vil skape et problem for deg. Jeg synes for eksempel at Yashica har en sugen søker, og derfor er de aldri i bruk. I tillegg er det stort og tungt. Det betyr ikke at alle er enig i akkurat det, og jeg kjenner flere som bruker det.

Lenke til kommentar

Jeg for min del digger Electro, men har enda mer kjærlighet for den like lyssterke Vivitar/Minolta jeg har nevnt tidligere. Men en Electro ender nok fort opp hos meg. Jeg har sett etter den rette en stund, og bryr meg ikke om tele og vidvinkelforsatsen. Et deilig, men litt tungt kamera som du skriver.

 

En Canonette har jeg også. Jeg husker ikke i farten hva modellen heter, men det er med det typiske 40mm f/2,8. Dessverre er det helautomatisk, så det er kun fokus som er manuell. Og det gjør i og for seg lite når objektivet er såpass skarpt og fokusen er brukbar. Eksponeringen er heller ikke verst. Og det finnes mange slike. Har de en lysstyrke på f/2,8 eller bedre og manuell fokus er det nok bra. De fleste er halvautomatiske. Min Canon er blant de aller siste som ble produsert rundt 1980, og nesten mint. Kostet meg 300 med fin beredskapsveske og original linsedeksel.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Beklager å rippe opp i en gammel tråd, men jeg testa tidligere i år ut flere lavbudsjettsperler i rammesøkerkategorien:

 

http://machineboy.com/blog/?p=182

 

Hvis man er på jakt etter et bra, lommevennlig kamera med lyssterk optikk er det flere godbiter å velge mellom. Det som ligger i lommen min nå er en Olympus XA - verdens minste og kanskje styggeste rammesøker, men med helt sjukt bra optikk. De mest kontrastfylte bildene jeg har fått framkalt av alt jeg har testa. Jeg kjøpte mitt på ebay til rundt 150-200 NOK.

Lenke til kommentar

Hei, (et godt nytt filbasert fotoår til dere alle).

 

Forundrer meg at denne perlen aldri tenkes på:

LEICA minilux zoom med VARIO-ELMAR 35-70mm eller den med 40mm/2,4

Går vanligvis for under 200 EURO på Ebay.de.

ps. husk blitz

La oss få lese hva du valgte?

Johs

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med et Hexar AF og er kjempefornøyd med resultatet: Noen bilder fra i høst

Det er kanskje ingen ekte rangefinder, selv om det er stylet slikt, og mer et avansert pek-og-klikk-kamera, men jeg elsker det. Får ufortjent høy kvalitet på bildene i hvert fall :)

 

Har gjort noen eksperimenter med s/h-høyisofilm (presset til 6400) som jeg er veldig spent på, men mørkerommet åpner ikke før i januar, så det blir ennå en stund til jeg får se hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er en ekte målsøker, i og med at den har målsøker. Det at Konica Hexar AF har autofokus forandrer ikke på det. Det er bare ikke en koblet målsøker, men likefullt en målsøker. Hvis et kamera har målsøker isteden for prismehus/speilsøker eller TLR så er det en målsøker. Hva annet skulle det være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...