Gå til innhold

Acer Aspire One - Vista Lite Edition - Nå med blåtann 2.0 EDR og 4p usb2.0 hub innebygget!


Anbefalte innlegg

Acer Aspire One - Vista Lite Edition

Acer Aspire One er en av de nye, hotte "UMPC" - Ultra Mobile PC.

post-13064-1222291990_thumb.jpg

 

På papiret ser det jo gromt ut, SSD på 8 Gb, 512 Mb RAM EDIT: Viste seg jeg hadde 1Gb ram fra før!, 1.6 Ghz Intel Atom CPU, 8.9" skjerm av god kvalitet.

 

Pc'en har jo også fin byggkvalitet og tastaturet er veldig bra.

De fleste brukere vil kanskje ha nok med funksjonaliteten man ser i det enkle brukergrensesnittet, men for meg var det ikke nok.

 

Jeg er fullt klar over at man kan bare skrive en kommando for å få tilgang til full interface, eller eventuelt bare context menu.

Men jeg er avhengig av M$, pga. en applikasjon som jeg kjøpte denne UMPC for å bruke.

 

The path to Vista

Jeg skriver dette nesten som en howto, da jeg regner med flere vil ha interesse av å gjøre det samme.

 

Mulige oppgraderinger

Jeg har søkt og søkt og ja, man kan bytte ut SSD med en 1.8" ZIF harddisk.

De koster litt peng (ca. 700kr for 40-60gb).

Det er også mulig å legge til en minnebrikke på 512 eller 1024Mb (i tillegg til de 512Mb som er loddet på hovedkortet).

 

Ellers er det MANGE mods man kan finne her:

http://www.aspireoneuser.com/

 

Jeg skal ikke gå så dypt inn i de aktuelle mods, da jeg ikke har utført noen av de selv.

Ja, riktig! Jeg installerte Vista med bare 512 ram og en 8gb SSD...

Om du lurer på hvordan dette gikk, er det bare å lese videre!

 

Preparering

Som du sikkert har merket, har ingen av UMPC en DVD-Rom.

Dette betyr at du må preparere

* Alle drivere du trenger

* Vista

* VLite (anbefales STERKT)

* Minnepenn (Jeg anbefaler 4 Gb el. større)

* Det er en fordel om du har WLAN tilgjengelig!

* Masse kaffe og tålmodighet!

Preparering av Vista

Preparering av Operativsystem kan gjøres med bla.a. VLite:

http://www.vlite.net/

 

Her er feks. en guide:

http://www.msfn.org/board/Tutorial-Build-W...-D-t114957.html

 

Jeg fulgte ikke den guiden, men dere tar vel tegningen.

 

Preparering av minnepenn

Preparering av minnepenn er en rimelig grei oppgave.

Du kobler minnpennen i PC'en og den får en stasjonsbokstav.

La oss si den får f:

 

Det første du må gjøre, er å formattere den om til NTFS (quick format fungerer fint!).

Når dette er gjort, har du selvsagt mistet all data du hadde på minnepennen!

Nå tar du å kopierer over den lite versjonen du har laget deg av Windows Vista - over på minnepennen.

 

Minnepennen er ikke bootbar - men dette fikser vi ENKELT.

Gå på startmenyen din, gå på "kjør" og skriv: cmd, trykk så ENTER.

 

Nå er du i "Command Prompt", eller "dos" som mange kaller den (gidder ikke gå nærmere inn på det, men vi kan kalle det "liksom dos").

 

Nå er du i CMD ja, så går du inn på stasjonsbokstaven som var din minnepenn..

Da bare skriver du feks: f: <enter>

 

Nå er du på minnepennen, så må du gå inn i mappen /boot

Skriv: cd boot <enter>

 

Nå, som du er i mappen, skriver du:

bootsect /nt60 f: <enter> (OBS, du MÅ være sikker på at f: tilsvarer din minnepenn!)

 

Nå som dette er gjort, er minnepenn preparert med:

* Boot sektor

* Windows Vista Lite Edition

 

Drivere

Det er litt informasjon her, så jeg tar dette som et eget punkt.

Drivere laster du ned her: http://www.aspireoneuser.com/2008/07/25/of...e-for-download/

 

Siden du skal bruke vista, må du også laste ned WLan på nytt her:

http://www.atheros.cz/download.php?atheros...EG&system=3

Jeg brukte vista-7.6.0.126-whql.zip

 

Jeg pleier å lage en mappe på minnepennen, som jeg da kaller feks: src

Under src, legger jeg da drivers.

 

Ps. husk å pakk ut driverene, da de kommer i ZIP filer.

 

The Bios, The Bad and the ugly

Før du kan installere, må du reboote Acer Aspire One.

Når den starter opp, må du være kjapp ute på F2 tasten, for å komme deg inn i bios.

 

Bios i Acer Aspire One er rimelig begrenset med muligheter i, så her er det bare to punkt vi skal bry oss om.

 

Det ene er under "Main".

Der må du deaktivere "D2D Recovery".

 

Det andre punktet, er boot-prioritet, her må vi selvsagt angi minnepenn som første prioritet. Bare velg minnepennen din i listen og flytt den oppover i listen med F5 tasten.

 

Når de to tingene her er utført, tar du under "Exit" "Exit Saving Changes".

Da skal Acer Aspire One boote fra minnepennen din.

 

Det vil ta en tid, denne installasjonen.

Hvor lang tid, avhenger av hvor mye du kuttet vekk av unødvendige applikasjoner og slikt fra Vista.

 

Jeg anslår installasjon tar ca 30-60 minutter.

 

Preparering av Operativsystem

Tweaking

Det er en del ting man bør gjøre, for å få en så svak UMPC til å fungere ok.

1) Deaktiver Swap (dette er pga SSD - ikke er bra for Swap , jeg går ikke videre inn på dette).

2) Deaktiver alle visuelle effekter

3) Deaktiver SuperFetch, Themes, m.m.

4) Deaktiver System Restore / Systemgjenoppretting

 

Installasjon av drivere

Alt gikk på skinner, med unntak av da Wlan og Lan driverene.

Derfor anbefaler jeg at man har WLAN tilgjengelig der man utfører denne jobben.

 

Jeg måtte installere antheros driveren til Wlan.

Når detet var gjort, fikk jeg tilgang til nett og da kan Windows Update ta seg av LAN drieren :-) Husk å installere chipsetdriver, etc.

 

Jeg tok ned alle drivere først fra Acer sin FTP, men Wlan måtte jeg da som nevnt ta fra den uoffisielle siden jeg lenket til ovenfor.

 

Vista Lite Edition i bruk

Oppstartstid: Det er helt akseptabel oppstartstid

Ledig lagringsplass: Jeg har ca 3 Gb ledig plass (av 7.5 Gb (8)) - Men dette vil variere fra Vlite til Vlite konfigurasjon.

Responstid: Somregel er responstiden helt "ok", men man merker jo at SSD er tregt og det er jo bare 512 Ram her.

 

Når Vista Lite Edition (den ejg lagde da) er startet opp, ligger jeg på 317 Mb minneforbruk.

Det er mao. ingen ulempe å oppgradere minnet (men da må man ikke ha ti tommeltotter!).

 

Mine tanker

Dette er en lekepc og det kommer man aldri fra.

Den kan fungere fint - som den er - i linux'en, til vanlig bruk (openoffice, epost, nettsurfing, chatting, etc), eller man kan legge inn Vista eller XP.

 

Vista er ca. like rask som Linuxen, når den er tweaket.

Det skal nevnes at linuxen også er tweaket :-)

Så, med mindre du trenger windows, ville jeg bare latt den kjøre på linux.

 

Jeg skal koble meg til elektronikk med denne pc'en, så jeg må ha windows.

Å emulere windowsmiljø inni linux, på en UMPC er neppe noen god idè, så derfor hadde jeg ikke så stor mulighet.

 

Når dette er sagt, så synest jeg det fungerer overraskende bra.

Jeg har lyst å teste med en 1.8 ZIF harddisk, eller en CF til ZIF adapter, med et 300x CF kort, da dette nok vil gi en del bedre ytelse.

 

Ellers, har jeg også lyst å teste et SD kort inn i venstre port (denne er koblet på PCI bus), for så å kjøre swap på SD kortet. Det er ikke sikkert det er noe "gain" på dette, men det hadde vært morro å teste.

 

Jeg har også lyst å oppgradere med mer minne.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update:

Etter å ha ryddet litt på disken, har jeg nå 3.87Gb ledig.

Ikke ille..

 

Et problem though, man må ha 7gb diskplass for å installere SP1 :S

Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, hehe..

 

Jeg må vel ha meg en 1.8" ZIF disk, men det får bli etter ferien.

Lenke til kommentar
Update:

Etter å ha ryddet litt på disken, har jeg nå 3.87Gb ledig.

Ikke ille..

 

Et problem though, man må ha 7gb diskplass for å installere SP1 :S

Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, hehe..

 

Jeg må vel ha meg en 1.8" ZIF disk, men det får bli etter ferien.

 

Har windows xp inne nå på 8 gb ssd disken og det er veldig trengt.

 

Har tatt av swap fila, og satt SD kortet som temp foleder, samt instalert alle programmer på SD kortet.

 

Savner litt bedre ytelse i windows med denne maskinen uten og måtte åpne den opp

Lenke til kommentar
Update:

Etter å ha ryddet litt på disken, har jeg nå 3.87Gb ledig.

Ikke ille..

 

Et problem though, man må ha 7gb diskplass for å installere SP1 :S

Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, hehe..

 

Jeg må vel ha meg en 1.8" ZIF disk, men det får bli etter ferien.

 

Har windows xp inne nå på 8 gb ssd disken og det er veldig trengt.

 

Har tatt av swap fila, og satt SD kortet som temp foleder, samt instalert alle programmer på SD kortet.

 

Savner litt bedre ytelse i windows med denne maskinen uten og måtte åpne den opp

hei, tweaket du din XP?

Det er mange applikasjoner for å fjerne unødvendig tull fra XP også.

Samt du bør deaktivere themes servicer, m.m., alt du ikke trenger. Sett alt på høy ytelse.

 

Ellers, en BUMMER, MAJOR sådan!

Jeg hadde jo nesten 4gb ledig.

 

Kjører windowsupdate, den sier det er 135mb å laste ned.

Gjett hvor mye ledig plass jeg har nå :S 160mb!!!

 

LOL

 

Men jeg tror den har lurt inn windows ultimate extras på updaten.

Jeg skal fjerne det, samt fjerne det fax tullet... Får håpe jeg får litt ledig plass.

 

Om jeg ikke klarer å frigi 2gb, skal jeg prøve å enten reinstallere Vista med slipstream sp1, eller prøve å installere XP.

 

Ps. jeg tror det er noe ytelsesproblemer med XP, pga. manglende SSD driver.

Prøv også høyreklikk på disken din, inni system, så tar du å sjekker at begge de hakeboksene er aktive. FastWrites og den andre.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har tweaka den ja med og satt på god gammel windows look, samt skrudd av lyder osv.

 

Begge kryssa er haket av på disken.

 

Ja leste at det va noe drivergreier der, tror du at det kommer en driver som kan hjelpe på litt med tiden, eller er bare denne SSD disken så treg ?

Lenke til kommentar
Hei

 

Har tweaka den ja med og satt på god gammel windows look, samt skrudd av lyder osv.

 

Begge kryssa er haket av på disken.

 

Ja leste at det va noe drivergreier der, tror du at det kommer en driver som kan hjelpe på litt med tiden, eller er bare denne SSD disken så treg ?

Det er to typer SSD i de pc'ene her, den med langt navn (Intel) er den tregeste.

Jeg har tenkt å kjøpe meg en 1.8 ZIF harddisk.

 

Det er kanskje også en mulighet å swappe ut på SD kort, som du har gjort. Jeg var inne på den tanken før, men et raskt SD kort koster jo 1100kr elns :S

 

Jeg har nettop reinstallert Vista igjen nå :p pga. jeg klarte å ødelegge den i går, av ren desperasjon for å få tilbake de Mb jeg tapte.. hehe.

 

Skal se om jeg skrur i mer RAM i maskinen i dag, kjøpte Corsair SODIMM DDR2 ram i går (2gb brikke).

Lenke til kommentar

Update:

Den ville ikke virke med 2gb ddr2 doublesided sodimm (pc5300) - COrsair.

 

Fant ut at den brikken jeg har på kortet allerede, er "hynix" og singlesided 512 (+ 512 onboard).

 

Jeg trodde slot skulle stå tom på de SSD modellene, men min har altså 1gb fra fabrikk(?). Jeg vil dog. bytte ut den Hynix med en 1gb singlesided. Får se om jeg rekker datakjeden mandag, før avreise på ferie :) (jfr. retur/byttetid).

Lenke til kommentar

Yes, i dag åpnet jeg Aspire One igjen og tok inn en 1gb minnebrikke.

Med 1.5Gb ram, ville den boote (brukte corsair double sided 1gb brikke, ddr2 sodimm (pc5300)).

 

Nå starter vistaen ganske kjapt egentlig. Ligger på ca 370mb forbruk av ram, med IE og MSN Live åpnet.

 

Har blitt dreven på demontering av Aspire One nå.. Tror jeg brukte ca 5 minutter på demontering :p

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

For å omgå problematikken rundt plassmangel for å installere Service Pack 1 kan du slipstreame SP1 på Vista installasjonsmediet.

 

Last ned Windows Vista Service Pack 1 Five Language Standalone (KB936330):

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en (434.5 MB)

 

Her er en guide til hvordan man kan slipstreame med Vlite, men om den fungerer eller ikke vet jeg ikke.

Er lenge siden jeg slipstreamet vista sist :)

 

Redigert; glemte linken ja:

http://www.msfn.org/board/Tutorial-Build-W...-D-t114957.html

Endret av Proper
Lenke til kommentar

yes thomas, jeg får teste den der etter svensketuren nå ;)

jeg og sc ruller nå om 8 minutter.

 

Jeg timet oppstart i vista nå, på aspire one.

40 sek, fra jeg trykket på strømknappen, men ca 7 av de sekundene var å vente på bios :p

 

Respons inni vista er helt ok med 1.5gb ram og strppet vista.

Lenke til kommentar
Update:

Etter å ha ryddet litt på disken, har jeg nå 3.87Gb ledig.

Ikke ille..

 

Et problem though, man må ha 7gb diskplass for å installere SP1 :S

Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, hehe..

 

Jeg må vel ha meg en 1.8" ZIF disk, men det får bli etter ferien.

 

Har windows xp inne nå på 8 gb ssd disken og det er veldig trengt.

 

Har tatt av swap fila, og satt SD kortet som temp foleder, samt instalert alle programmer på SD kortet.

 

Savner litt bedre ytelse i windows med denne maskinen uten og måtte åpne den opp

 

Xp har bra ytelse på ssd disken dersom du formaterer den som fat32. Har prøvd både ntfs of fat32 og det kan ikke sammenlignes. For eks. tok det over to timer å innstallere xp på ntfs, men bare 35 minutter på fat32. Fat32 er løsningen!!!

Lenke til kommentar
Update:

Etter å ha ryddet litt på disken, har jeg nå 3.87Gb ledig.

Ikke ille..

 

Et problem though, man må ha 7gb diskplass for å installere SP1 :S

Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, hehe..

 

Jeg må vel ha meg en 1.8" ZIF disk, men det får bli etter ferien.

 

Har windows xp inne nå på 8 gb ssd disken og det er veldig trengt.

 

Har tatt av swap fila, og satt SD kortet som temp foleder, samt instalert alle programmer på SD kortet.

 

Savner litt bedre ytelse i windows med denne maskinen uten og måtte åpne den opp

 

Xp har bra ytelse på ssd disken dersom du formaterer den som fat32. Har prøvd både ntfs of fat32 og det kan ikke sammenlignes. For eks. tok det over to timer å innstallere xp på ntfs, men bare 35 minutter på fat32. Fat32 er løsningen!!!

 

Jeg mener å ha lest på et forum for EEEPC angående SSD disker og hvilket filsystem som er best egnet.

Der mener jeg å huske at NTFS er fyfy for SSD fordi den forkorter levetiden på disken med funksjonene Shadow Copy og Change Journal.

Da skriver operativsystemet til disken hele tiden.

Så FAT32 er nok filsystemet som er anbefalt til SSD

Lenke til kommentar
Update:

Etter å ha ryddet litt på disken, har jeg nå 3.87Gb ledig.

Ikke ille..

 

Et problem though, man må ha 7gb diskplass for å installere SP1 :S

Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette, hehe..

 

Jeg må vel ha meg en 1.8" ZIF disk, men det får bli etter ferien.

 

Har windows xp inne nå på 8 gb ssd disken og det er veldig trengt.

 

Har tatt av swap fila, og satt SD kortet som temp foleder, samt instalert alle programmer på SD kortet.

 

Savner litt bedre ytelse i windows med denne maskinen uten og måtte åpne den opp

 

Xp har bra ytelse på ssd disken dersom du formaterer den som fat32. Har prøvd både ntfs of fat32 og det kan ikke sammenlignes. For eks. tok det over to timer å innstallere xp på ntfs, men bare 35 minutter på fat32. Fat32 er løsningen!!!

 

Jeg mener å ha lest på et forum for EEEPC angående SSD disker og hvilket filsystem som er best egnet.

Der mener jeg å huske at NTFS er fyfy for SSD fordi den forkorter levetiden på disken med funksjonene Shadow Copy og Change Journal.

Da skriver operativsystemet til disken hele tiden.

Så FAT32 er nok filsystemet som er anbefalt til SSD

yes, jeg har deaktivert det i Vista.

I dag bootet den vesentlig raskere, jeg glemte å tenke på at den er jo en del tregere når den skal detektere ny hw. Jeg tror bios kom opp på 2 sek vs 7 sek forrige gang. Vista bootet også raskere.

Lenke til kommentar

Etter en del dager bruk, må jeg egentlig si at dette fungerer overraskende bra.

 

Jeg tok en long bench hd tach nå, fikk 30.6mb/s, 2% cpu og 0.8 MS avg seektime. Da har jeg også den tregere av de to SSD (intel) som ble levert i Aspire One.

 

Så det som gjenstår nå, er å shoppe en microdrive med ZIF interface.

Evnt., kanskje jeg skulle lånt meg en 2.5" harddisk og virkelig bekrefte at det er 100% umulig å få en slik en inni.

 

Litt casemods må jo være lov, om det nesten er plass til 2.5", hehe. De er jo betydelig raskere, dog., bruker de nok mer batteri også.

Lenke til kommentar
Etter en del dager bruk, må jeg egentlig si at dette fungerer overraskende bra.

 

Jeg tok en long bench hd tach nå, fikk 30.6mb/s, 2% cpu og 0.8 MS avg seektime. Da har jeg også den tregere av de to SSD (intel) som ble levert i Aspire One.

 

Så det som gjenstår nå, er å shoppe en microdrive med ZIF interface.

Evnt., kanskje jeg skulle lånt meg en 2.5" harddisk og virkelig bekrefte at det er 100% umulig å få en slik en inni.

 

Litt casemods må jo være lov, om det nesten er plass til 2.5", hehe. De er jo betydelig raskere, dog., bruker de nok mer batteri også.

 

Ja vil tro en motordreven disk på det lille skrøpelige batteriet vil tappe den.

 

Jeg har en liten usb hardisk og denne knekke batteriet vesentlig fortere

Lenke til kommentar
Etter en del dager bruk, må jeg egentlig si at dette fungerer overraskende bra.

 

Jeg tok en long bench hd tach nå, fikk 30.6mb/s, 2% cpu og 0.8 MS avg seektime. Da har jeg også den tregere av de to SSD (intel) som ble levert i Aspire One.

 

Så det som gjenstår nå, er å shoppe en microdrive med ZIF interface.

Evnt., kanskje jeg skulle lånt meg en 2.5" harddisk og virkelig bekrefte at det er 100% umulig å få en slik en inni.

 

Litt casemods må jo være lov, om det nesten er plass til 2.5", hehe. De er jo betydelig raskere, dog., bruker de nok mer batteri også.

 

Du kan låne disker av meg, jeg har en liggende.

Lenke til kommentar
Etter en del dager bruk, må jeg egentlig si at dette fungerer overraskende bra.

 

Jeg tok en long bench hd tach nå, fikk 30.6mb/s, 2% cpu og 0.8 MS avg seektime. Da har jeg også den tregere av de to SSD (intel) som ble levert i Aspire One.

 

Så det som gjenstår nå, er å shoppe en microdrive med ZIF interface.

Evnt., kanskje jeg skulle lånt meg en 2.5" harddisk og virkelig bekrefte at det er 100% umulig å få en slik en inni.

 

Litt casemods må jo være lov, om det nesten er plass til 2.5", hehe. De er jo betydelig raskere, dog., bruker de nok mer batteri også.

 

Du kan låne disker av meg, jeg har en liggende.

Den er grei.

 

Her er eller en video av oppstart av OS, så vel som oppstart av firefox og IE.

vær obs på at firefox starter noe tregere, men dette er bare pga jeg ikke har den som default nettleser.

 

Jeg burde kjørt de opp som default, eller slått av den default sjekk og satt oppstartsside på about:blank for en skikkelig visning.. Men, men..

 

Lenke til kommentar

Hey.

 

Sitter med min nye Aspire One xp, den "gjør seg klar" akkurat nå. Har noen spørmål.

 

Den nettverksbryteren forran på høyre side (ja, haha); er det meningen at den skal være så "slækk" at når man drar den mot høyre sklir den tilbake? (hvordan vet man om den er av eller på)?

 

Er det antivirus programmet som følger med allright? (McAfee Securety Senter) Er vandt med ESET Smart Security på min andre laptop.

 

OG er det noe jeg burde avinnstalere av forhånds innstalerte programmer evt noe jeg burde innstalere av programmer drivere +++?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...