fo2re Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Pga PC skjerm som har knela får jeg ikke sjekket bildene skikkelig for øyeblikket. Skal lørdag om en uke ta bryllupsbilder for første gang på veeldig mange år og driver å tester ut en del ting her. Er det noen som har noen erfaring med Nikon D300 og RAW innstillingene ? Tenker da om det er stor forskjell i kvaliteten ved ulike bit valg, og komprimert/losless/ikke komprimert. Har hittils brukt minst av de 2 bit innstillingene og komprimert RAW. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Du kan trygt bruke 12bit lossy kompressjon, men det er klart at har du plass, taper du ingenting på å velge 14bit. Det har absolutt ingenting for seg å bruke ukomprimert, lossless vil gi deg eksakt samme resultat, mens lossy kan i teorien forkaste litt informasjon. I praksis er det dog ytterst få, om noen, som klarer å se forskjell... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Tviler på at du taper så mye på å gå for 12-bit. Hvor stor forskjellen er på tapskomprimert og ikke-taps, vet jeg ikke. Men har du plass er vel det tryggeste å komprimere tapsfritt. Men det jeg lurer mest på er hvor du har fått tak i den snasne Kraftwerk-sykkeltrøya. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg ville ha gått for lossless 12-bit uten å ofre de andre innstillingen en tank mer (eller til nysgjerrigheten tok overhånd for å gjøre videre eksperimenter). Det sagt, det er veldig mange profesjonelle bryllupsfotografer som tar i jpeg. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Den er kjøpt på www.kraftwerk.com Tviler på at du taper så mye på å gå for 12-bit. Hvor stor forskjellen er på tapskomprimert og ikke-taps, vet jeg ikke. Men har du plass er vel det tryggeste å komprimere tapsfritt. Men det jeg lurer mest på er hvor du har fått tak i den snasne Kraftwerk-sykkeltrøya. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Den er kjøpt på www.kraftwerk.com Hmm. Har vært inne der før uten å ha lagt merke til denne. Et ytterst bra tips, mye bedre enn spørsmålet om å bruke 12 eller 14 bits på D300. Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Kan ikke skjønne at det er noe "å spare" på å ikke bruke max opløsning. Da tenker jeg vel så mye på etterbehandling i framtiden. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Kan ikke skjønne at det er noe "å spare" på å ikke bruke max opløsning.Da tenker jeg vel så mye på etterbehandling i framtiden. Forskjellen er ca dobbel filstørrelse (lossless 12-bit vs ukomprimert 14-bit), med tilhørende lenger prosesseringstid, og hvis det (nesten) ikke er praktisk synlige forskjeller på lossless 12-bit og ukomprimert 14-bit, hvorfor bruke det? I et bryllup, som i dette tilfellet, vil han sannsynligvis ende opp med rundt 1000 bilder (noen "bare" 500, andre opptil 4000), og da tar det unødig mye tid å se igjennom og redigere unødvendig store filer. Det er også grunnen til at mange profesjonelle tar bilder i jpeg, ikke bare at de kjenner kamera ut og inn og forandrer nødvendige innstillinger under veis, men også at det er betydelig kjappere å laste over og gå igjennom og redigere relativt små jpeg-filer i forhold til store Raw-filer. Tid er penger, selv om det ikke er like aktuelt for hobyfotografen, men jeg tror mange har andre ting å gjøre enn å se på timeglasset hvis det ikke er strengt tatt nødvendig. Sier ikke at ukomprimert 14-bit er bortkastet, men man bør undersøke om det er bryet verdt og ikke bare gjøre det for sikkerhets skyld. PS Hvis du tenker på bedre programmer i fremtiden, er det ikke så aktuelt når det er snakk om bryllupsfotografering, og ofte blir Raw-filene slettet når oppdraget er ferdig. Endret 9. august 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 En annen ting er også seriehastigheten som kraftig forringes ved å bruke 14 bit fremfor 12 bit. Det lærte jeg en gang til i dag etter å ha helt glemt det faktum at jeg før ferien endret til 14 bit for å prøve det ut. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 12bit lossless + jpeg fine / medium size er verdt å prøve, har brukt dette i bryllup med godt resultat. Får du eksponeringen riktig så kan du fikse fargebalanse og whatnot med raw i etterkant, og med riktige innstillinger for jpeg i kamera trenger du ofte ikke røre raw-fila for 10x15-fremkalling, så bra er D300 på jpeg. Jeg bruker neutral med litt boosta skarphet, føler det funker best for mitt bruk. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Har 2x8GB + 2x4GB kort tilgjenglig så plass bør ikke være noe problem, men bruke RAW+jpeg var en veldig bra ide for å gå gjennom ting raskere i jpeg før man kaster seg over tyngre RAW filene når utvalget er gjort. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 I stedet for å ta begge deler, kan det være en idé å bruke Preview Extractor til å kopiere ut jpeg-fila som ligger gjemt i NEF. Positive er det er utrolig kjapt, da det er ingen konvertering. Ulempen er at det i jpeg basic kvalitet. Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Eller kjøre en batch fil i CaptureNX. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Bra forslag bruker Capture NX som fulgte med kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå