No14 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg skal arve et par gamle geværer fra min bestefar. De er brukbare, men de skal ikke brukes til å skyte med. Jeg vil kun ha dem på veggen til pynt. Jeg ønsker heller ikke å plombere dem, synes de skal være sånn de er og alltid har vært, mest mulig orginale og i god brukbar stand. Jeg tenker å låse inn sluttstykkene i en bankboks eller noe. Man må vel ha våpenlissens eller noe for å eie våpen som ikke er plombert, ikke sant? Hørte noe om at man kan få dispensasjon fra dette. Hva er kriteriene for å få det? Hvis jeg søker om disp og får avslag, da risikerer jeg vel å miste dem eller blir nødt til å plombere dem. Da lar jeg heller være å søke om disp. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg skal arve et par gamle geværer fra min bestefar. De er brukbare, men de skal ikke brukes til å skyte med. Jeg vil kun ha dem på veggen til pynt. Jeg ønsker heller ikke å plombere dem, synes de skal være sånn de er og alltid har vært, mest mulig orginale og i god brukbar stand. Jeg tenker å låse inn sluttstykkene i en bankboks eller noe. Man må vel ha våpenlissens eller noe for å eie våpen som ikke er plombert, ikke sant? Hørte noe om at man kan få dispensasjon fra dette. Hva er kriteriene for å få det? Hvis jeg søker om disp og får avslag, da risikerer jeg vel å miste dem eller blir nødt til å plombere dem. Da lar jeg heller være å søke om disp. Du må søke politiet om våpen lisens på disse våpnene, men når jeg gjorde det samme på en mauser og en hagle for noen år siden fikk jeg innvilget våpnene uten problemer, og uten å plombere dem. Du må presisere at det er arv, og at de har afeksjonsverdi for deg. Lenke til kommentar
No14 Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Takk for svar! Er forresten en Mauser jeg skal arve, og en Krag-Jørgensen. Håper det ordner seg når jeg sender en søknad. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Krag! Fint gevær, men ikke noe du drar med deg på hjortejakten, det nytter seg heller ikke noe særlig til lekegevær i hagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå