Gå til innhold

BK: Ønsker feedback på lensbaby effekt

Anbefalte innlegg

På det siste ser det ut som du bare har brukt Gaussian Blur og masket det vekk fra ansiktet.

Dette har ikke noe med effekten å gjøre, men jeg synes du har brukt for mye clarity på barnebildene, i tillegg til at det siste er undereksponert.

skjønner ka du mener. post gjerne egne forsøk. Vil gjerne lære mer!!

fant et eks på det som ser ut som denne teknikken.

deler den her, håper en link fra et annet sted er lov??

Endret av Super8
Slettet link da det strider mot retningslinjene. Legg gjerne bildet inn som vedlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel redigering, og ikke en faktisk lensbaby sånn som jeg forstår det. DoF-lek + redigering? :p f/2.8 50mm på det siste utifra exif.

Måten lensbaby fungerer på gjør det umulig å gjenskape effekten bra ved redigering, siden du ikke kan styre fokusplanet slik du kan med en lensbaby.

Det du skriver her er feilinformasjon. Søk deg frem til ka som finnes av ekstra ting til photoshop, så vil du se lyset.

Jeg sier jo ikkje at jeg beherkser teknikken, men jobber med saken.

Lenke til kommentar

Du sier i en annen bildekritikk tråd følgende:

takk. men det er nok nødvendig. for den tråden jeg startet, er ikkje et enkelt bilde, men fokus på en tenkikk!! U SEE?

Og det er forsåvidt OK.Og slik som denne tråden utvikler seg, kan den være til nytte for andre; særlig hvis metodene deres blir beskrevet slik at vi andre kan prøve det ut. Men denne tråden har ikke noe i bildekritikken å gjøre lenger; den hører nok mer hjemme i Bilderedigering og programvare.

edit: Det gjør du ved å rapporte første post og be moderator om å flytte tråden.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Dette er vel redigering, og ikke en faktisk lensbaby sånn som jeg forstår det. DoF-lek + redigering? :p f/2.8 50mm på det siste utifra exif.

Måten lensbaby fungerer på gjør det umulig å gjenskape effekten bra ved redigering, siden du ikke kan styre fokusplanet slik du kan med en lensbaby.

Det du skriver her er feilinformasjon. Søk deg frem til ka som finnes av ekstra ting til photoshop, så vil du se lyset.

Jeg sier jo ikkje at jeg beherkser teknikken, men jobber med saken.

Så det du sier er at man kan flytte fokusplanet i Photoshop? [iRONI]Hmm, dette har jeg lyst til å lære meg.[/iRONI] Endret av AasmundMo
Lenke til kommentar

lys er fysikk. fysikkens lover er ganske klare på det at man ikke kan forandre hvor fotonene kom ifra i ettertid, så det å flytte fokusplanet i ettertid er umulig. du kan skape illusjoner i photoshop, ja - men planet som var skarpt i utgangspunktet er det du har å jobbe ut ifra.

Lenke til kommentar

Hva program bruker du? jeg lærte meg noe i den dur av effekt i Pichasa, men er dette i Photoshop så vill jeg gjerne vite hva du bruker av filer eller tools.

Bilde 1: jeg ville fuzza ut skuldra også, det ser veldig ugjenvt ut. Sentrum av fukus ser ut til å være på halsen eller nakken hans, flytt den til øyet hans eller noe mer viktig.

Lenke til kommentar
Syns effekten din blir altfor overveldende, for stor kontrast mellom det som er "bluret" og det som ikke er. Prøv og få en mykere overgang. Bildet av babyen var bra, bortsett fra at jeg hater unger som sikler.

flere bilder kommer. jeg er ikkje redd for å drite meg ut, og kommer til å poste etthvert som jeg leker meg frem. håper flere følger med, og har glede av dette!

Lenke til kommentar
Syns effekten din blir altfor overveldende, for stor kontrast mellom det som er "bluret" og det som ikke er. Prøv og få en mykere overgang. Bildet av babyen var bra, bortsett fra at jeg hater unger som sikler.

flere bilder kommer. jeg er ikkje redd for å drite meg ut, og kommer til å poste etthvert som jeg leker meg frem. håper flere følger med, og har glede av dette!

Det er riktig innstilling ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
ok. nytt forsøk. prøvde å maske bedre som cruel skrev, og som var helt riktig. dette er ikkje lett, men setter som vanlig pris på ærlige tilbakemeldinger. Det er jaggu ikkje alle bilder som er like lett å få tatt, og gjort sånn som dette.

Fjern "blitsen" i øynene til barnet!

:)

Lenke til kommentar

Slettet en del off-topic innlegg.

Aksjetrading: Legg gjerne inn bildet på nytt, men som et vedlegg. Det er i følge retningslinjene ikke tillatt å linke til bilder her på bildekritikken, og det er en regel alle må følge.

Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden. Send personlig melding om det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Kordan skal eg kunne legge andres bilder som vedlegg fra andre steder? Da stjeler jeg vel?
Du har ikke lov til å legge til andres bilder i bildekritikken, jf. tredje linje i retningslinjene:

Legg bare ut bilder du selv har tatt. Du er underlagt åndsverksloven og vil holdes ansvarlig dersom du legger ut noen andres bilder.

Dersom du skal bruke andres bilder som eksempler, skal de for det første spørres først, eller du må bare linke til sidene deres (url-tag til siden, ikke img-tag til bildet) uten at bildet blir lastet i forumet. De skal dessuten krediteres med navn (eller nick dersom de er anonyme, f.eks. i et forum).

Lenke til kommentar

Uansett hvilken måte det linkes til bildet, eller hvilken måte det legges ut på, så skal det være tydelig kreditert. Men det er forøvrig eneste tilfellet der linking er ok i BK, når det dreier seg om linking til et bilde tatt av en annen fotograf som referanse i en diskusjon. Hvis det er tydelig så kan vi tilgi mye, men vi har for ikke lenge siden hatt en debatt med en av dottens mest prominente medlemmer som fikk sitt bilde presentert i chattetråden uten kreditering. Det løste seg i all alminnelighet, og fungerte som en grei wakeup-call for oss.

Når det gjelder kommenteringen i BK så er det under utvikling. Vi er knallharde på å håndheve dem for tiden. Vi har alle tatt på oss oppgaven som moderatorer fordi de som har den jobben ikke legger merke til andre regelbrudd enn 3-ordsregelen. Og det er fortsatt såpass vanlig at det blir fryktelig mye mas på moderatorteamet, slik at vi like godt gjør det selv. Det virker nemlig, og nå er det bare de helt nye som gjør den feilen. Krangelen om hvorfor det skal være slik er ferdig, og nå fortsetter vi med de nye reglene uten å mukke.

Det er kjekt hvis du også hjelper til med å holde forumet reint for uønskede regelbrudd blant de nye, Aksje. Med det mener jeg informere om hvordan det skal fungere i BK. Siden det har vært en demokratisk prosess synes jeg vi alle skal rettleie nykommere, og gamlinger som ikke har vært aktive på en stund.

Btw: Bør ikke moderatorteamet være informert nok om hva som er gjeldende vedtekter her? Når de er flinke med å stenge tråder grunnet 3 ord så burde de kunne vært like strenge med linking av bilder. Da ville folk fort ha lært.

Lenke til kommentar
Vi har alle tatt på oss oppgaven som moderatorer fordi de som har den jobben ikke legger merke til andre regelbrudd enn 3-ordsregelen. Og det er fortsatt såpass vanlig at det blir fryktelig mye mas på moderatorteamet, slik at vi like godt gjør det selv.
Veldig bra at folk legger merke til det, men for å ikke forsøple forumet for mye med slike innlegg (for det er faktisk ganske mange poster som bare går på det formelle) ber jeg om to ting:

1) at dersom man sier i fra til trådstarter, gjør man det på PM

2) at man bruker Rapporter-knappen, så kan moderatorteamet ta seg av det formelle.

Det tar ikke lenger tid å skrive en rapport enn å skrive et innlegg, og det vil ikke oppleves som hakking på samme måte. På den måten får vi kanskje en bedre tone i forumet også.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det har du sikkert rett i. Det hadde vært greit hvis moderatorene tok seg av det, men til nå har jo de aller fleste vist fortåelse for vår politikk. De som har reagert med irritasjon har heldigvis vært så få at man ikke trenger en hel hånd til å telle dem. Men det går seg nok til etterhvert. Kanskje redaksjonen kan komme med en avklaring om de andre moderatorene kjenner til reglene i BK, siden linking er tillatt andre steder på forumet.

Lenke til kommentar
Btw: Bør ikke moderatorteamet være informert nok om hva som er gjeldende vedtekter her? Når de er flinke med å stenge tråder grunnet 3 ord så burde de kunne vært like strenge med linking av bilder. Da ville folk fort ha lært.

I følge nylig vedtak i forumstyret stenges ikke lenger tråder pga dårlig emnetittel, så dette er npok en sannhet med modifikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...