elektroboy Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Hei. Har en 08 Yamaha Aerox R. Har aldri fylt på noe motorolje på den. Har gått 4500km nå, er det lurt å fylle på? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) En gang i halvåret hvis du er nøye med vedlikeholdet, ellers holder det med en gang i året. Og du skal ikke fylle på motorolje, du skal bytte ut den gamle. Endret 9. august 2008 av WD40 Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Du skal vel fylle på motorolje? Den skal jo blande seg med bensinen og gi smøring til stempelet. Uten nok olje vil sykkelen bli ødelagt. Fyll på slik det alltid er olje der ... Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Nei, det er forskjell på motorolje og totaktsolje. Motorolja smører girkasse, drev og clutch osv. Totaktsolje smører sylinderen. Hvis trådstarter tenkte på totaktsolje så skal jo det fylles på når det begynner å bli tomt Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Nei, det er forskjell på motorolje og totaktsolje. Motorolja smører girkasse, drev og clutch osv. Totaktsolje smører sylinderen. Hvis trådstarter tenkte på totaktsolje så skal jo det fylles på når det begynner å bli tomt Jeg tenkte på motorolje..er det lurt å fylle på? Jeg kan jo ikke se hvor mye det er oppi? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Det jeg prøver å forklare deg her er at du ikke etterfyller gir/motorolje slik du gjør på biler. Du skrur ut tappeskruen i bunnen av motoren, tapper den for olje og fyller på ny. Simple as that. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Girolje smører girkassen, clutch mm., den skifter du etter noen hundre mil(se service hefte). Det står i manualen hvordan du skifter oljen. Lett forklart kjører du deg en tur på 15min, skrur ut en bunnskrue på girkassa, da vil det renne litt olje ut, så skrur du opp fylleskruen, da renner alt ut. La det renne noen minutter, ta i bunnskruen, fyll på olje(står i manulen hvor mye), ta på toppskruen. Motorolje/totaktsolje fyller du etter hvert, den smører stempelet. Lenke til kommentar
elektroboy Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Girolje smører girkassen, clutch mm., den skifter du etter noen hundre mil(se service hefte). Det står i manualen hvordan du skifter oljen. Lett forklart kjører du deg en tur på 15min, skrur ut en bunnskrue på girkassa, da vil det renne litt olje ut, så skrur du opp fylleskruen, da renner alt ut. La det renne noen minutter, ta i bunnskruen, fyll på olje(står i manulen hvor mye), ta på toppskruen. Motorolje/totaktsolje fyller du etter hvert, den smører stempelet. Jeg har fylt motorolje jevnlig. Men aldri skifta/fylt på girolje.! Må vel skifte den ut snart..for det kan vel ikke være så mye igjen nå? Har jo gått 4500km Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Motorolje og girolje er det samme. Tenker det er totakts olje du har fylt på jevnlig? Og motoren bruker ikke opp girolje, så det er nok like mye der nå som da forhandler fylte på. Lenke til kommentar
Jens viking Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 må man fylle BÅDE totakt OG motorolje, eller bare èn av delene, avhengig av motoren? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 må man fylle BÅDE totakt OG motorolje, eller bare èn av delene, avhengig av motoren? Totaktsolje fyller du på når det begynner å gå tomt. Motorolja bytter du ut etter et halvt år/ett år, avhengig av hvor mye du kjører. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Trenger ikke bytte girolje/motorolje så veldig ofte. Og som sagt tidligere blir det aldri tomt for girolje. Står i serviceheftet hvor ofte det skal byttes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå