Gå til innhold

Cube, Cube 2, Cube 3?


TheCatIsALie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I etterkant av at jeg laget tråden om public domain-filmer (som forøvrig ikke tok av), undersøkte jeg temaet litt nærmere. Reglene angående dette er svært komplisert, siden det avhenger at hvilket land man er i. For norges del vil ikke denne filmen renges som public domain. Dette siden en film ikke blir public domain før 70 år etter skaperens død. (Kilde)

 

Med tanke på de Norske reglene er det faktisk ikke mye som kvalifiserer.

Lenke til kommentar
For norges del vil ikke denne filmen renges som public domain. Dette siden en film ikke blir public domain før 70 år etter skaperens død. (Kilde)

Men norske regler gjelder vel kun norske filmer? Utenlandske filmer som er public domain i sine opprinnelsesland er vel å regne som fritt vilt også her i Norge?

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Ærlig talt vet jeg ikke, men jeg tror ikke tilfellet er så. Da ville det vært vesentlig flere japanske filmer å regne som så, dette siden der er filmer eldre enn 1953 regnet som public domain.

 

USA har også endret sine regler, så filmer som tidligere var antatt å være public domain (grunnet noen teknikkaliteter), nå ikke er det lengre. Nå er det vel kun filmer fra før 1923 som er regnet som public domain der.

 

Det er i praksis slik at de eneste filmene som en kan laste ned med helt ren samvittighet er de hvor rettighetseierne selv har erklært verket public domain.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at regelene i sin bokstavelige form og tolkning ikke er slik, men så var loven aldri laget med internett i tanke. Ei heller har det blitt avklart noe i retten. Jeg tror at man med forholdsvis god samvittighet skal kunne se de; det er stor en skam om disse filmene ellers skulle gått i glemmeboken bare pga. noen tullete copyrights-regler.

 

Riktig at Internet Archive gutta har en god oversikt. Kan dessverre ikke si det samme om Public Domain Motion Pictures, Movies Found Online og The Public-Domain Movie Database.

Lenke til kommentar

I den form at filmen var en av inspirasjonskildene til triologien, ja; noen direkte kobling innen handlingen eller universet, nei.

 

Har de siste dagene faktisk kommet til konklusjonen at Montag hadde rett angående Cube Zero. En helt unyttig film som en ikke brude se, eller tenke over. Den tilfredstiller nysgjerrigheten, men ødelegger samtidig ganske mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...